HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nätdel till Hypex
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/26 :  19:12:51  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej!

Jag har slängt ihop en nätdel som skall mata 3 st Hypex UcD180. Det rör sig om en ren plankning av paradigms nätdel enl följande:


Några modifikationer dock...
Ingen varistor (just nu iaf)
Glättningen består av en 27000uF 80V ellyt på varje sida om jordningen... Endast dessa inga motstånd som i paradigms.
Inga säkringar på sekundären för närvarande.
2*33V 500VA toroid
Softstart, enkel från AOE. inbyggd säkring. 5AT

Nu är det så att motståndet i i softstarten blir väldigt varmt på de 2 sekunder typ det tar för reläet att dra och då går säkringen. Tilläggas kan att i mitt ICE-steg sitter samma softstart och där kan man inte ens känna att motståndet ändrar temperatur... Då är det ände två st 50V 500VA trafos paralellt över softstarten...

I mitt ICE-steg är det dock fråga om en dual mono konstruktion och jag känner mig lite osäker på kopplingen ovan med dubbla bryggor till en matning... Trafons sekundär är kopplad såhär: grön till ena sidan på ena bryggan röd på andra som i sin tur är ihopkopplad till brun på andra brygan och till sist blå på motsatt sida om andra bryggan, krångligt värre....

Kan ni tipsa om vad jag kan ha gjort för fel?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/01/26 :  20:27:46  Show Profile Send MartinX a Private Message
Vilket förvirrat schema, jag ser att de två sekundärerna är hopkopplade innan likriktningen, det finns ingen anledning till det, kan vara det som gör att säkringen går. För att dra fördel av arrangemanget med dubbla likriktare skall man hålla isär de båda matningshalvorna tills man når jordpunkten. Såhär:


"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/26 :  20:35:39  Show Profile Send gongken a Private Message
Tack så jättemycket!

Jag testar detta och återkommer!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/26 :  21:01:20  Show Profile Send gongken a Private Message
Tack Martin! Nu fungerar det utmärkt! Körde igång nätdelen utan moduler med en 1A säkring utan problem! Verkar fungera nu...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/27 :  11:07:22  Show Profile Send paradigm a Private Message
Hmmm, jag får gå in och försöka ändra bilden till mitt schema.

Givetvis ska inte lindningarna vara ihopkopplade och trodde inte det skulle skapa någon osäkerhet. Det var bara inte möjligt att i "Powerpoint" att lägga två linjer intill varandra så nära och då valde jag att förenkla bilden schematiskt.

/Roland

EDIT:


Nu ska det inte kunna misstolkas längre.

Edited by - paradigm on 2005/01/27 11:25:59
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/27 :  18:13:37  Show Profile Send gongken a Private Message
Inga problem! Det löste sig bra! Var nyfiken på att koppla med två bryggor som alla talar så gott om...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/01/30 :  21:02:58  Show Profile Send Hasse a Private Message
dum fråga kanska. men hur kopplar ni in mudulerna sen? i serie eller?

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/30 :  22:53:16  Show Profile Send gongken a Private Message
Jag hade tänkt parallellkoppla...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2005/01/30 :  23:10:03  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Ska man tolka schemat som att nollan kopplas ihopa med jorden från vägguttaget? Kan man koppla ihopa nolla, vägguttatgsjord, å signaljord å hela köret?


Mvh

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/30 :  23:19:16  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag ändrade från enkel till dubbla bryggor i min GC häromdagen och fick genast problem med rf-störningar (inte haft tidigare).

Det är dock bara på riktigt låg volym. Sänker jag till maximal dämpning så kan jag lyssna på P4. Höjer jag till över en fjärdedel så försvinner det helt, även utan att cd är på. Väldigt märkligt och ganska så lustigt. Någon kanske kan förklara vad jag gjort fel?

Det klart, plåtlåda skulle nog inte skada. Trä är faktiskt ett riktigt dåligt material att bygga elektroniklådor av. Fördelen är att det är lättarbetat, minimerar kortslutningsrisk, samt att det är ganska snyggt.

MartinX:
Ditt schema skiljer sig från allt annat jag tidigare sett på en punkt. Glättningskondingarna sitter monterade före jorden sammankopplas. Finns det någon tanke med detta, eller är det bara ett annat sätt att rita ett klassiskt schema?

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Roy-E
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/01/31 :  16:17:36  Show Profile Send Roy-E a Private Message
Ligner veldig på denne her: http://www.zero-distortion.com/techno/powersupply/powersi_05.htm

Bygger selv en variant av den til en Zappulse 2.3. Bruker
dog schottky dioder i likeretterbroen.

Edit: Bruker selv også trekasser til ett monoblokk bygge.
Har eliminert problemet med støy ved å "trekke" kassene innvendig med tynne kobberplater. Sprayet også treverket innvendig med grafitt spray før jeg la på kobberplatene.

Mvh

Roy-E

If it ain't broken keep on tweeking.

Edited by - Roy-E on 2005/01/31 16:23:38
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:05:51  Show Profile Send gongken a Private Message
Min nätdel är nu klar i basicutförande. Väntar bara på UcD180... Sen får vi se hur det blir!

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Roy-E
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/01/31 :  17:13:53  Show Profile Send Roy-E a Private Message
Bilder ??


If it ain't broken keep on tweeking.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:52:37  Show Profile Send MartinX a Private Message
quote:
MartinX:
Ditt schema skiljer sig från allt annat jag tidigare sett på en punkt. Glättningskondingarna sitter monterade före jorden sammankopplas. Finns det någon tanke med detta, eller är det bara ett annat sätt att rita ett klassiskt schema?


Tanken är att man skall ha jordpunken just som en punkt med så liten utsträckning som möjligt, om man annamar konceptet med "sjärnjord" så är det så här man vill bygga. Själv har jag använt mig av detta byggsätt två gånger och det som jag upplevde som bättre var att jordningen av signalkablar blev mindre kritisk med avseende på brum. Förut har jag upplevt att man inte riktigt kunnat förutsäga var och hur skärmar och kontakter och låda skulle jordas för att minimera brummet, man fick prova sig fram lite, men dom gånger jag använt detta byggsätt stämde teori och praktik. Första gången jag såg detta beskrivas var nog i tidningen High Fidelity som hade ett bygge som hette The Alexander amp eller liknande, det var nog 1993 tror jag.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/31 :  20:43:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
MartinX diagram är väl så mycket standard och standardkonvention man kan lyckas rita med tycker jag.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:33:25  Show Profile Send ILLY a Private Message
MartinX:
Tack, då vet jag det. Ska prova att ändra till den varianten så fort jag har tid. Kanske jag slipper lyssna på P4 när jag har kvällsvolym!

UrSv:
Du har säkert rätt. Som sagt, de scheman jag har sett har kopplat samman jorden direkt på likriktarbryggorna och inte efter glättningskondingar. Fast... Du har säkert sett fler kopplingsscheman än jag!

Militant cyklist.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:50:22  Show Profile Send MartinX a Private Message
Det låter verkligen märkligt att du får in P4 som är en FM modulerad sändning, bor du väldigt nära sändaren? Har du skärmade signalkablar i steget? Se över jordningen av dom. Ett metallhölje vore nog bra, själv känner jag mig lite misstänksam mot dom där switchade förstärkarna med tanke på risken för utstrålade störningar.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:53:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
ILLY, hur man ritar och hur man kopplar har ingen direkt relation.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2005/01/31 :  23:52:33  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag börjar med att be gongken om ursäkt för att jag råkade stjäla hans tråd om Hypex-nätdelar. Fast, du har väl redan fått svar på dina funderingar?

MartinX:
ÖÖhhh... Switchade förstärkare??? Menar du LM3875? Vad gäller jordning och skärmning så ska det, precis som allt annat, ses över. Denna förstärkare är mitt första elektronikprojekt någonsin, så det blir mycket trial&error och tweakning. Meningen är att jag ska lära mig, det var hela anledningen till att jag började bygga efter eget huvud (nåja...) och inte köpte ett "plug-and-play-kit". Orsaken till att jag började undra om rf-störningar i nätdelen, var att jag inte haft dessa problem tidigare och den enda ändring som gjorts var att byta likriktare och en liten bit jordkablage. Däremot försvann klickljudet som jag tidigare hört när jag tände lampan i hallen!

Och nej, så väldigt nära någon sändare tror jag inte att jag bor. Den närmsta som jag känner till ligger i Bergsjön och jag bor på Hisingen. Fast det finns säkert fler som jag inte lagt märke till.

UrSv: Tack för det klargörandet! Jag har väl mer eller mindre misstänkt det, men ingen har tidigare sagt det till mig rakt ut.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

MartinX
Member

429 Posts

Posted - 2005/02/01 :  08:50:03  Show Profile Send MartinX a Private Message
ILLY: hoppsan jag läste lite slarvigt och trodde att även du körde med Hypex.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:25:18  Show Profile Send gongken a Private Message
Illy: Lugnt... Mi tråd e su tråd...

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

Hasse
Member

831 Posts

Posted - 2005/02/03 :  15:47:58  Show Profile Send Hasse a Private Message
Jag sticker in med en till fråga i den här tråden...

Jag vill bygga en slutsteg med 2 ucd180. Men jag vill inte att det ska kosta för mycket. räcker det med 220VA trafo och 2* 10 000uF på 50v eller är det för klent? finns det några rekomendationer?

tacksam för förslag

Ljudnörd med rötterna i Jönköping men pluggar nu akustik i Göteborg.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/03 :  16:13:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Räcker är nog fel ord men fungerar gör det alldeles utmärkt. Dock kan man driva modulen med max 50 V varför du borde, för sömnfridens skull, ta kondingar med 63 V spänningstålighet istället.

Rekommendation:
Minst 300 VA helst 500 VA.
Minst 10.000 uF per matning (dvs 2*10.000 uF totalt) max 22.000 uF per matning.

Observera att det är min rekommendation.
Go to Top of Page

icewall
Member

242 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:28:47  Show Profile Send icewall a Private Message
Håller på att "slänga ihop" ett Hypex steg, sporrad av alla snygga byggen här på forumet, och vill rikta ett stort tack till alla byggare här. Utan trådar, bilder, ideér, ritningar och glada tillrop hade jag redan gett upp. I dag provade jag för första gången att koppla på ström, 220V på något som skall låta sedan sent 80-tal. Fasen, det varken brann, luktade rök och jag tror tom. att det var rätt spänning på rätt ställen.

Har plankat paradigm:s nätdel rakt av (stort TACK!) med några små ändringar, blev plottrigt och rörigt med kondingar osv. på likriktarna så efter att jag konstaterat att jag nog måste gå en brevkurs i lödning - gissa om jag bränt mig - så skippades det. Här kommer nu frågan, vad skall kondingarna över likriktarna exakt vara bra för? Tror inte att mina grovt PA skadade öron märker något men kan någon förklara, eller här jag bara inte läst tillräckligt noga?

Väntar nu med spänning på Hypex:arna

- never stop exploring -
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/06 :  12:07:08  Show Profile Send gongken a Private Message
Frågan har bl.a diskuterats här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32846&SearchTerms=nätdel

Lycka till!

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000