HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stora högtalare.....eller mindre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/02/05 :  14:40:22  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Man ska man komma ihåg att piP går förvånansvärt lågt i frekvens jämfört med många andra stativhögtalare. För sin storlek är de vansinnigt imponerade tycker jag. Låten "way down deep" med Jennifer Warners låter allt annat än bastomt med piP....
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:11:37  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Ja, det är ju även det jag säger Matte
Vet man med sig att man lyssnar på musik med transienter i basområdet som överstiger 100db kanske man inte ska ha stativare.
Jag har ju själv min piP aktivt delade vid 80hz till mina basmoduler.
Kan spela ganska högt utan dist numera.
Dock tycker jag att piP kan spela jäkligt högt utan dist helt ensamma. Frågan är om inte _en del_ golvare får smisk både när djupbas och ljudtryck ändå?
Är det någon som vet vad normalstora golvare brukar klara för ljudtryck? Då tänker jag inte på Cerwin Vega utan typ Dynaudio och B&W etc.

En golvare för 20k från B&W tycker man ju borde kunna återge en större del av det hörbara området än en liten plutthögtalare på 10 liter.

Inte ens B&W 803D för >70k spelar ju lägre än piP
Dock är de säkert avsevärt mer ljudtryckskapabla och antagligen mycket välljudande.

Mvh

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:20:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Baltazar: Du har nog rätt..men siffror är inte allt, vissa stativare ska bara gå ner till tex 50 Hz, men ändå saknar man inte mycket bas..har dock aldrig hört dina Ino Audio.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:44:13  Show Profile Send Blue a Private Message
Den angivna siffran för en högtalares frekvensomfång tillhör enligt min erfarenhet de mest meningslösa "pappersiffrorna" när det gäller högtalare. (Möjligen endast överträffad av siffran för effekttålighet). Jag hade själv ett par stora Siba-högtalare en gång i tiden som enligt specifikationen skulle klara 20-25000 Hz, har jag för mig. Hur ball tror ni att deras basåtergivning var?

Det är ju en smaksak så klart, men själv upplever jag sällan något problem med att (bra) golvare inte går tillräckligt djupt. Däremot kan jag ibland tycka att basen är lite för "blöt", för "långsam", för tillbakahållen osv. Andra kvalitéer än "gå så djupt som möjligt" ligger helt klart högre upp på min, subjektiva, "önskelista".

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:54:16  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag håller med dig i princip allt du säger BLUE men att påstå att frekvenskurvan är meningslös vill jag inte hålla med om.
Jag tycker jag att man kan kräva att en dyr golvare ska kunna återge det hörbara området hyffsat bra, åtminstånde ner mot 30hz
Och visst, frekveskurnvan säger ju inte alls hur det egentligen låter.

Sifrran för effekttålighet är ju rätt bra så man inte mördar sina element med för mycket effekt

Eftera tt jag skaffade basmoduler som medger att jag numera kan komma ner 10hz till och dessutom klarar avsevärt högreljudtryck kan jag inte vara utan lågbasen. Det är ju skitkul och förvånande att märka hur mycket information man tidigare missat på sina skivor.

Matte, mina fd. stativare hade sin -3db vid 50hz och det är en markant skillnad hemma hos. Dessutom låter basen långt bättre.

Mvh

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/05 :  16:32:31  Show Profile Send Blue a Private Message
Tack Baltazar, jag håller också med dig om det mesta.

: )

Visst, ner mot 30Hz låter väl rimligt, och det är väl också så att de allra flesta bra golvare fixar den saken. Plockade fram en Hifi-Choice-test här för skojs skull, där dom testar golvare mellan 1000-1500 pund. När dom mäter basåtergivningen i sitt lyssningsrum (förmodligen med hyfsat bra akustik) får samtliga högtalare i testet problem först kring eller under 30 Hz , trots att "pappersiffran" säger nånting annat.

Det där med effekttålighet... Tja, vad jag vet så ska det oftast ganska mycket till för att förstöra elementen pga för mycket effekt, så länge det handlar om ren effekt då, och förstärkaren inte klipper. Har åtminstone aldrig själv varit i närheten av något sådant.

: )

Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/02/05 :  16:34:11  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
quote:
Är det någon som vet vad normalstora golvare brukar klara för ljudtryck? Då tänker jag inte på Cerwin Vega utan typ Dynaudio och B&W etc.

Mina Audiovector M3 Signature har en känslighet på 91db och bör, enligt specificationerna, klara 300W. I runda slängar 115-116db maximalt ljudtryck (snabbt räknat). Frekvensomfång 30-25k +-2db.
Rätta mig gärna om jag har fel. Har en tendens att skriva fortare än jag tänker
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/05 :  16:37:21  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså den angivna frekvensgången har väl en ytterst liten betydelse eftersom ett rum kan lyfta dom djupare frekvenserna ganska mycket...men man får väl en liten hint iaf

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/05 :  16:41:31  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag måste nog åka till huvudstaden för att höra dessa pip, dom måste vara helt otroliga om allt som skrivs om dom är sant!

104db på ett 5" element vid 30hz

10hz på deras sub

Jag kör med 8st Peerless 12" basar drivet av ett 5kanals Rotel THX steg och Behringer Ultradrive som Eq och aktivt filter och jag är inte i närheten av 10hz....Inte ens om jag kopplar in ytterliggare 8st 12" basar som jag har liggande.

Ino måste prövas!
/Johan
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/05 :  16:59:57  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
quote:
M_Persson79: Vad är skillnaden mellan ett par stativare och golvare när man ändå måste ha ett par stativ för höja stativarna till öronhöjd??

Det är inte direkt någon skillnad, om man bortser från det estetiska.
Sen tycker jag det är lättare att integrera en stativare och en sub i ett rum än vad det är med en golvare.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:34:04  Show Profile Send Baltazar a Private Message
BLUE, jag blev avrådd av Ino att köpa ett gammalt NAD 2200 för drift av Ino-basar(w104) då de inte klarar av 400w. Det var helt enkelt för kraftigt.

U1, nej nej, inte alls 10hz, jag skrev 10hz lägre än piPs 34hz(30hz i rum) alltså är de små basmodulerna jag äger specade att prestera -3db@24hz och >117db med 50W/bas. :)
Dock har jag för mig att Inos värsta basmoduler har sin -5db@10hz.

piP är lite underspecade(liksom alla Ino-högtalare) till 34hz men en en god vän har närvarat vid mätning hos Ino på demoparet av piP vilka då rullade av strax under 30hz i rum.

David_A här har ju 6st 10":are från ino i 40 liter för små lådor. Har för mig han skrev i en tråd på faktiskt att de presterade rätt bra med tryck nere vid 16hz.

Jag tycker definitivt att du ska ta dig tid att besöka Ino om du har möjlighet. Allt som skrivits om piP av mig är iaf sant. De är specade att spela 104db 34-21khz +-2.5Db och 109db 140-21khz, +-2.5dB. Iofs är alla Inos elementen endast specade för effektiv konarea, dvs de anges som lite mindre än vad man är van vid. Exempelvis är mina 8" stora basar specade till 16.8cm i diameter.

Jonas, dina uträkningar stämmer säkert men frågan är väl om elmenten skadas av värmeutvecklingen vid 300w men högtalaren kanske ändå redan börjar dista vid lägre ljudtryck än så? Jag vet inte riktigt hur man mäter. Jag vet att Inp pi60 kan klara transienter om runt 5kw över, har jag för mig, 400hz men de uppnår ändå sitt maximala ljudtryck med långt mindre effekt.

Edited by - Baltazar on 2005/02/05 17:35:00
Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:56:02  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Att återge en jättetrumma med realistiska ljudtryck är ju lite knepigt med en liten stativare på 10 liter.
--------------------------------------------------------------------------------

Det är ju detta jag menar, behövs en golvare till det!

Ja precis, det är så vanligt med jättetrummor numera i all slags musik, så självklart behövs golvare för de flesta....
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/02/05 :  18:00:01  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej jag citerar: "Alla stora högtalare är inte bra, men alla bra högtalare är stora".

Det här tycker jag låter konstigt från finsk hifipress.Åtminstone i Whats hifi! har man gjort tester av två olika modeller från samma tillverkare, och där har i 8 av 10 fall,stativhögtalaren gått segrande ur testet.

Kostnaden för lådan gör att stagning med mera alltid blir sämre i en golvhögtalare. Det kostar väldigt mycket mer att få likvärdig ljudkvalitet från en golvare än från motsvarande stativhögtalare. MvhKristofer
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2005/02/05 :  18:27:15  Show Profile Send mag a Private Message
Bland världens bästa.....

Dom kräver dock basstöd då det bra är "toppar" (-3dB vid 46Hz, om jag inte minns fel).

http://user.faktiskt.se/mag/i56_mork.jpg[/url

2st av världens bästa

http://user.faktiskt.se/mag/kramas.jpg

Vet inte hur forumen ställer sig till korslänkning, vill helst fråga ägaren av högtalarna och server ägaren innan jag lägger upp en bild. så det får bli en länk så länge

//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:17:24  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Har lyssnat på dem själv?Och till vilken musik, samt hur stort rum? MvhKristofer
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:19:15  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Om ändå min flickvän tyckte om mina högtalare lika mycket

Får mest höra att jag är nördig när jag pratar ljud

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:25:12  Show Profile Send matså a Private Message
U1, jag trodde inte heller på att de kunde låta så bra. Herregud relativt små stativare. Men när jag var o hälsa på Nattlorden (han är inte medlem här utan på trevliga hififorumet faktiskt.se) satte på sina Pip så trodde jag att det var hans Canton digital som spelade. Sicken härlig diskant o vilken bas sedan. Tja jag har svårt att förklara hur det lät, men jag kan säga en sak FANTASTISKT.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:31:02  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Har lyssnat på dem själv?Och till vilken musik, samt hur stort rum? MvhKristofer

Frågar du mig

Ja, det är jag som fotat

Väldigt olika musik

Rummet är väl ca 20m2 och ganska kraftigt akustik reglerat

quote:
Om ändå min flickvän tyckte om mina högtalare lika mycket

Jag har ju bara piP som toppar för närvarande...som hon ju gillar skarpt ...men jag har tillåtelse att köpa i56/64 om jag vill/får råd

//Magnus

Edited by - mag on 2005/02/05 19:34:05
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/05 :  19:37:03  Show Profile Send marbrink a Private Message
"Inte ens B&W 803D för >70k spelar ju lägre än piP"

Baltazar: Jag tror inte det stämmer. Man ska ta B&W:s specar med några eller många nypor salt. T.ex. så uppger B&W att deras 703:a går ner 30 hz -6db. I Hifichoice mätte man upp dom till 20hz -6db. Men visst är piP imponerande...

Edited by - marbrink on 2005/02/05 20:43:01
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/05 :  20:14:36  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Aha, vad skönt med underspecade högtalare
Jag gillar B&W skarpt. Välkonstruerade och välljudande saker

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/05 :  20:46:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
Håller med!
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:18:36  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej mag, ja smaken är ju olika och jag tycker att det blir bättre med mina stativhögtalare. MvhKristofer
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/05 :  21:56:54  Show Profile Send U1 a Private Message
mag: Vilken Ino modell är det som du länkade bilder till, ser trevlig ut! Har någon pris och kanske en länk med prod. info?

Tror dock att jag kommer att få det svårt att skiljas från mina dipoler.....

MvH
Johan
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2005/02/05 :  23:29:35  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Hej mag, ja smaken är ju olika och jag tycker att det blir bättre med mina stativhögtalare. MvhKristofer

Högtalarna på bilden är i normala fall stativare

quote:
mag: Vilken Ino modell är det som du länkade bilder till, ser trevlig ut! Har någon pris och kanske en länk med prod. info?

Det är ino r56, dom är normalt i stativ utförande men i detta fall golvare r:et står för metall diskant vilket gör att den går något högre i frekvens än i "i" modellerna. Finns ingen direkt info på nätet tyvärr och min katalog ligger på nått "bra ställe" på datan..... Dom behöver dock som sagt innan basstöd i från basmoduler.

//Magnus

Edited by - mag on 2005/02/05 23:34:17
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/06 :  16:51:03  Show Profile Send Blue a Private Message
Balthazar: "Aha, vad skönt med underspecade högtalare
Jag gillar B&W skarpt. Välkonstruerade och välljudande saker"

Som sagt, nästan alla bättre högtalare är underspecade när det gäller hur lågt ner i basen dom går, i praktiken. (B&W går dock lägre än de flesta). Även när det gäller effekttålighet är så gott som alla bättre högtalare underspecade, skulle jag säga.

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000