HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stora högtalare.....eller mindre?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:29:37  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej på er,

Ett citat som man hör nu och då här i finska hifi/highend-kretsar är:

"Alla stora högtalare är inte bra, men alla bra högtalare är stora".

Vad tycker ni? Har själv varit tvungen att fundera på saken en del sen jag sålt de Dunlavy SC-IV som prytt mitt lyssningsrum i över 3 år.

Slutade sen med ett alternativ som inte är mycket mindre, trots att jag tittade omkring på det mesta... Det var dock ljudet som avgjorde, inte högtalarens storlek. I detta fall bara råkar de båda egenskaperna komma i samma paket...

En mycket allmän fråga förstås, men nog så värd att diskutera... Kan man gå från stora fullregistershögtalare till "något mindre"?

Mvh,

RKL

www.highendnews.com

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:32:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Det finns bra små högtalare också, lyssna bara på lilla piP.

Däremot är det ju svår att få små högtalare (små element) att spela jättestarkt så i den bemärkelsen finns det kanske inga bra små högtalare

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:34:08  Show Profile Send matså a Private Message
Vänta nu, nu hänger inte Åströms hjärna med(jag är lite dum, förstår du). Men menar dom att alla stativare är skit? Tror nog inte de har hört alla stativare då.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:37:29  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Det är ju frågan om en smaksak, men jag tycker det är en rätt rolig "ordlek".

Min tanke var inte att skälla ut antingen stora lådor eller små stativare, bara diskutera kring ämnet.

Själv har jag hört ett antal mycket kompetenta stativare (JmLab, Revel, Acapella etc.) men ändå alltid slutat med de "större" alternativen. Därför min fråga om man "kan gå från stort till mindre"....

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:39:54  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Brukar du spela högt så är svaret tveklöst nej men diggar du vid mera modesta volymer så finns det fördelar mad stativare. Själv är jag svag för JM-labs microutopior

Musiclover!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:40:09  Show Profile Send CC a Private Message
Stativare kan naturligtvis låta lika bra eller bättre (!) än stora fullregistrare, men utan riktigt basstöd naturligtvis... Å har man en gång fått till det med riktig basåtergivning hemma så...

Man kan ju alltid skaffa en subba, men då faller ju ideén med stativare...?

E man rädd för grannen så satsa hellre på ett par bra lurar o kör fullregistrare övrig tid

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:42:17  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
RKL:

Full frekvensrespons (~20Hhz-20kHz), låg distorsion och hög ljudtryckskapacitet är omöjligt för en liten högtalare att förmedla. Så jag håller med.

Fast kan man leva utan ovanstående önskemål så är det skitsnack..

Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:05:51  Show Profile Send matså a Private Message
Förlåt mig RKL, men jag tänkte på det där som LT sa om modestlyssning. När slutar det att bli det? Tror att det är olika för många

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:10:48  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Du har helt rätt.

Min fråga var ju lite relaterad till om det finns någon "återvändo" från stora högtalare? Jag funderade själv på saken en hel del innan jag kom att lyssna på en del klassisk musik+ lite Blue Man Group. Då var det slut på modestlyssningen, då den musiken ville kräva lite mera....

Poängen är ju inte heller att en stor högtalare är automatiskt bättre, jag har hört ett antal "stora" högtalare som kunde bli piskade av en bra stativare i distortionsfri dynamik och "slagkraft" vilken dag som helst.

Hör man sen "mera" av musiken, eller på ett "rättare" sätt då man slutar modestlyssna? Det är sen en helt annan fråga..;)

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:25:53  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Stora högtalare har tyvärr förkmippats med kasst ljud i.o.m. mass-kommersen, smått är bra! Det är det ju inte.. det kan låta mycket bra i en del fall... men finns det något som talar för små högtalare rent generellt (förutom om högtalaren i fråga tillverkas i så stora serier att träet blit dyrt) ?

Jag tror många är basnarkomaner, fast ur så små element och låda som möjligt...
Been there done that.

Kan dock ha fet-fel, men jag förstår inte riktigt poängen med små högtalare, med stativ tar de lika mycket plats som en stor golvare... (+/- några dm^2)

(Spelar f:ö med stativare.. man lever sällan som man lär )

Anyway...
Bor man i lägenhet så är ljudtryckskapacitet sällan en parameter som är direkt viktig.

Fast.. generellt sätt - hög ljudtryckskapacitet går ofta hand i hand med låg distorsion (då på behagliga nivåer, om man säger så) hoppas ni förstår vad jag menar

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2005/02/04 :  22:26:09  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker att viss musik är svår att få trovärdig utan att högtalaren har kraft i de lägre regsterna. Tänk er stor orkestermusik utan att få det där basfundamentet som är så viktigt för upplevelsen. Då räcker ingen stativare i världen.
Sedan finns det de som aldrig saknar de lästa registren för att den musik de lyssnar på inte har någon info där.

Ofta kräver stora högtalare stora rum där mindre bara känner sig vilsna (prylar kan ha känslor).

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/02/04 :  23:39:42  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Det är klart att alla stora högtalare är bättre.....
Är B&W 805 "bättre" än 802/801, Sonus Faber Cremona Auditor bättre än Cremona eller Amanti Homage, Dynaudio 1.4 bättre än 5.4.
Storleken har betydelse, men också prislappen...........
piP låter antagligen jättebra, men låter inte 60´an bättre
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/05 :  00:01:12  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Vad räknas till stora högtalare
det borde väl vara rätt subjektivt då det finns stora högtlarare både bland stativarna och golvarna.

Personligen så föredrar jag stativare bla pga möbleringsvänligheten.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2005/02/05 :  00:39:25  Show Profile Send Mattias a Private Message

Det blir lite personligt men ganska kort. Själv har jag varit typen som gillar bra botten. Stativhögtalare var nästan ett otänkbart kapitel. Saknade botten i de helt enkelt.
En sommardag i Göteborg (för många år sedan) sopades mina fördommar under mattan och jag tror att vid den tiden ändrades mitt ljudideal något. Sedan dess lever jag med stativare och kommer fortsätta med det länge som det känns nu.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/02/05 :  02:24:08  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Labbe:

"Personligen så föredrar jag stativare bla pga möbleringsvänligheten"

Vad är skillnaden mellan ett par stativare och golvare när man ändå måste ha ett par stativ för höja stativarna till öronhöjd??

Go to Top of Page

Kevin Mitnick
Member

570 Posts

Posted - 2005/02/05 :  10:28:05  Show Profile Send Kevin Mitnick a Private Message
Om man gillar välljud så väljer man stativare, gillar man bas väljer man golvare.

Edited by - Kevin Mitnick on 2005/02/05 10:28:35
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/02/05 :  10:36:26  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag gick från golvhögtalare till stativare men vände snabbt tillbaka. Stativarna var som många påpekat mycket bra på låg volym men hur kul är det?

Har man pengar och plats till ett par bra golvare så är det att föredra vilken dag som i veckan.

/Johan
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/05 :  10:39:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Det finns så klart golvare som är lika bra som stativare på välljud, men som låter större med mer bas. Mina Audiovector är ett bra exempel, har kontroll och transparens som stativare, bas och stor ljudbild som en golvare!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/05 :  11:28:50  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag har också alltid funderat på det där med möbleringsvänligheten hos stativare. Så länge man inte ställer dem i en bokhylla eller hänger dem på väggen så är ju stativare inte mer möbleringsvänliga!

Möjligtvis kan en stativare se lite nättare ut på ett stativ jämfört med golvare men de tar ju upp lika mycket plats.

Personligen saknar jag ofta det där OMPFET som bra golvare kan ge men som inte blir lika mycket OMPF från en stativare. Jag tycker om att lyssna med det tredje örat; Mellangärdet!

Basstödets betydelse är klart underskattat i klassisk musik medans det är självklart för de flesta inom rock.

För samma pengar så bör ju en liten stativare bli något bättre i mellanbasen och högre register pga färre komponenter och mindre materialåtgång jämfört med större högtalare - och bra bas kostar alltid mer. Genvägen till bättre ljud går desvärre oftast via plånboken.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/05 :  13:12:43  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Jag har ju i princip alltid haft stativare med basstöd men piP som jag äger nu är ju "fullregistrigare" än många golvare så basstöd till dom känns inte så självklart. Att komma ner(under) 30hz med en stativare är lite häftigt faktiskt

Dock är jag ju lite av en basnarkoman som gillar att kunna lyssna på t.ex. ett trummsolo på "verkliga" ljudnivåer så det blev ju givetvis 2 basmoduler till mina piP
Även om piP kan spela låg bas men det finns ju naturliga fysiska begränsnigar eftersom konutslagen blir ju så jäkla stora för en liten femtummare som ska återge 30hz.
Plats sparar man ju oftast inte heller om dom ska stå på stativ. Dock fungerar ju placering på, exempelvis en tv-bänk, bra om den är i rätt höjd. Då skulle man ju kunna spara lite plats.

mvh

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/05 :  14:02:46  Show Profile Send matte76 a Private Message
Frågan är hur kvaliteten på basen är med Ino? Sen tror jag inte den låter som en golvare, alla stativare, även Ino Audios, begränsas av storleken så är det bara.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/02/05 :  14:06:30  Show Profile Send Blue a Private Message
Det finns en ekonomisk aspekt på det hela också skulle jag vilja säga. (Även om det som bekant finns dom här som alltid säger "pris har INGEN betydelse").

För att nå en viss given kvalitet får man betala mer för en golvare än en stativare. Kanske nånstans i runda slängar kring dubbelt så mycket. Om man kollar på en specifik serie från en och samma tillverkare hittar man ofta en stativare för X kronor och motsvarande golvare för ca 2X kronor (sedan finns ofta en riktigt stor golvare också, för ca 3X kronor) .

Vid provlyssning av stativare kontra golvare i samma serie från samma tillverkare tycker jag då nästan alltid att man upplever samma sak. Dom är i princip lika bra på allt utom lågbasen. Man får alltså betala en hel del extra för den där djupbasen.

Om man tycker det är värt den extra cashen är förstås en smaksak. I små rum tycker jag oftast att stativare låter bättre, i större rum funkar det bättre med golvare. Och sedan en aspekt till, där det råder delade meningar: Generellt skulle jag säga att golvare är mer lättdrivna än stativare, eftersom stativarna ofta kräver rejält med effektresurser för att kunna spela riktigt högt.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/05 :  14:11:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue: Tex så har Audiovector Mi1-serien 88 dB känslighet, Mi3-serien 91 dB. Sen är golvare klart lättare att integrera med en subwoofer. Jag hade inte klarat mig utan lågbas i rockmusik tex.

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2005/02/05 :  14:17:03  Show Profile Send David A a Private Message
En bra stativare kombinerat med två bra subbor och ett bra delningsfilter blir oftast lättare integrerat i rummet jämfört med en stor golvare. Resultatet blir ofta bättre än en golvare, då det går att placera subbarna där dom fungerar bäst, och stativarna där ljudbilden blir bäst. Enda nackdelen är att det krävs två slutsteg om både sub och stativare är passiva. Å andra sidan vinner man en hel del i verkningsgrad. Så man klarar sig med två mindre steg istället för ett stort. Exempel 2st 100w steg istället för ett 400w.
Go to Top of Page

Baltazar
Member

887 Posts

Posted - 2005/02/05 :  14:31:19  Show Profile Send Baltazar a Private Message
Matte76 -> Basen är liksom övriga register ruskigt bra. Otroligt välnyanserad och fånigt djupbaskapabel.

Förstår inte riktigt vad du menar med "låter som en golvare", det beror ju på vilken golvare man jämför med.

Den låter som en högtalare som kan spela ca: 104 db från ca: 30hz-21khz, spelar ju liskom ingen roll hur stor/liten högtalaren är. Spelar man inte högre än så låter den definitvt som en normalstor golvare.

Har bara jämfört piP mot en golvare, pi60s, och där är skillnaden stor, både vad gäller ljudtryckskapabilitet och lågbas. Visst material "får inte plats" i en ltien högtalare. Att återge en jättetrumma med realistiska ljudtryck är ju lite knepigt med en liten stativare på 10 liter.

mvh

Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/05 :  14:36:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Att återge en jättetrumma med realistiska ljudtryck är ju lite knepigt med en liten stativare på 10 liter.

Det är ju detta jag menar, behövs en golvare till det!

Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000