HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Philips HP890
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:09:21  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Jag har fått uppfattningen att Philips HP890 ska vara en, för prisklassen, väldigt bra hörlur. Jag har lyssnat på storebror inom HP-familjen och blev rätt så imponerad av den. Har ännu inte lyssnat på HP890.

Fråga 1: Är skillnaden stor mellan dem?

Fråga/antagande 2: Förmodar att HP890 är extremt prisvärda om man kan köpa dem för 500 spänn? I alla fall fick en kompis mer eller mindre hjärtflimmer när han hörde att man kan finna denna lur på nätet för runt 500 spänn.

Fråga 3: Trögdrivna? Eller får man njutbart resultat med "lurutgången" på en integrerad förstärkare? (Hmmm hur definierar man "njutbart"???)

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/02/04 :  12:46:13  Show Profile Send AKA a Private Message
Jag har 890 och är mycket nöjd med dem. 500kr är rena fyndet!
Använder dem till datorn och det funkar bra. Utan hörlurförstärkare!
Go to Top of Page

Lurman
Member

71 Posts

Posted - 2005/02/04 :  13:49:10  Show Profile Send Lurman a Private Message
För 500:- är HP890 inte alls dum, men du kanske skall snegla lite mer på storebror HP1000 i alla fall trots priset. Den har bättre upplösning, diskant, men framför allt en bättre bas.

HP890 har tyvärr en lite mer "loudness"-mässig bas och (tycker jag) passar bättre till TV/dator än HiFi, men båda är klart prisvärda lurar, och väldigt lättdrivna. Du kommer att nå ett alldeles utmärkt resultat från din integrerade vilken du än väljer.

/L
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2005/02/04 :  14:03:53  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Gav 650:- för mina och anser det priset som mycket prisvärt. kan hålla med Lurman om det med loudness-bas dock. Med en lurstärkare med rör blev det lite väl "bumligt" och mjukt, men med en transistorstärkare är det inget större problem.
Låter bra till min CD-freestyle också. Verkar vara riktigt lättdriven.


/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:30:11  Show Profile Send luften a Private Message
Jag köpte oxo ett par i somras, för ~50euro. Tyckte det var mycket överkomligt då, men jag trivdes aldrig med lurarna. Loudness basen uppfattade jag som mycket störande, och det slutade med att jag sålde dem en månad senare. Provlyssna först, om du har möjlighet till det!

//air
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2005/02/04 :  23:06:51  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message

Har haft mina i ca 1 år nu.
Håller med föregående att lurarna har "loudness-effekt".
Förstår inte kritikerna att dom gillar dom så mycket, för neutrala är dom inte.....
Rejält hissade i basen, känns lite avskalade/avrundade i diskanten, medans mellanregistret är helt ok.
Dom är väldigt lättdrivna, kan i princip drivas med vilken MP3-spelare som helst till riktigt höga ljudnivåer.
Finns dock en del lurar som jag hellre rekomenderar om du kan tänka dig att gå upp ett par hundralappar.
För mer "modern" musik: Grado SR-60 995:-. Mycket spelglädje
Alessandro MS-1. Ca 670-680:- från USA, antagligen otroligt prisvärda. Kan vara värt att lägga ut några 100-lappar till för att få ett par Sennheiser HD-580II (1362:- Pricerunner!!!), den mest prisvärda luren i Sennheisersortimentet IMHO.
/Jonas
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/05 :  10:39:25  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag fick mina gratis till en premunemation (hur tusan stavas det? :)
till en tidning. Väldigt överkomligt ;)

tyvärr är de lite väl stora och varma. Man får en obehaglig febrik känsla. Dessutom ser man ut som en marsmänniska :)

Fast för priset tycker jag dock de är bra. De är dessutom tillräckligt lättdrivna för att spelas av en iPod.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:38:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
En prisvärd lur, jag har också en.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  10:49:08  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Var förbi Pressbyrån igår och tittade som hastigast i en tidning. Tyvärr är mitt minne väldigt kort, men den var i stil med tidningen M3. En svensk tidning om prylar. Det var en snygg tjej på framsidan och så stod det att det skulle vara ett hörlurstest.
Jag kikar i och första luren de testar är HP890 som de ger 1 av 10.
Sen testade de en massa lurar som jag vet låter sämre och gav dem mycket högre betyg.
Sen la jag ner tidningen.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/02/13 :  23:12:39  Show Profile Send AKA a Private Message
Måste varit nåt fel. M3 har testat den innan med toppbetyg.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/13 :  23:14:10  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Fast hurvida M3s tester är adekvata eller ej är väll en annan femma.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

balrog
Member

391 Posts

Posted - 2005/02/15 :  14:28:35  Show Profile  Visit balrog's Homepage Send balrog a Private Message
Jag tyckte de hade lite för mycket egenljud för sig!knakade och hade sig så fort man rörde på sig,men de satt väldigt skönt.

http://balrog.true.ws/
hemsidan !!
Go to Top of Page

Herrmann
Member

73 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:13:51  Show Profile Send Herrmann a Private Message
Knaket i mina gav sig efter en månad eller så.
Ska man ha dom till sin Ipod eller så skall man nog inte vara rädd för uppmärksamhet. Folk brukar glo på mig som jag är ett ufo när jag har dom på mig bland folk :)

/H

Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/15 :  16:36:23  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Tror jag det. Man ser för----- ut i dem. Såvida man inte har ett ENORMT huvud :)
Ärligt talat tycker jag inte man kan gå ut med dem på sig.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2005/03/16 :  22:02:01  Show Profile Send geten a Private Message
quote:
Var förbi Pressbyrån igår och tittade som hastigast i en tidning. Tyvärr är mitt minne väldigt kort, men den var i stil med tidningen M3. En svensk tidning om prylar. Det var en snygg tjej på framsidan och så stod det att det skulle vara ett hörlurstest.
Jag kikar i och första luren de testar är HP890 som de ger 1 av 10.
Sen testade de en massa lurar som jag vet låter sämre och gav dem mycket högre betyg.
Sen la jag ner tidningen.


Det är tidningen "Gear" du syftar på. Precis som du så kikade jag in testet i denna tidning och när jag ser att dom ger Philips HP890 1/10 i betyg så vet jag faktiskt inte vad jag ska tro, det måste vara något tryckfel är min första tanke. Men efter att ha läst texten och kikat lite nogrannare så verkar det inte vara något fel mer än en onekligen urusel testpanel.

Jag har ägt dessa lurar och lyssnat på ett flertal olika lurar i prisklassen och även dyrare. HP890 ÄR en kanonlur, framför allt med tanke på dom 500 som dom numera kostar!

Nya Hifi & Musik kom nu i dagarna och dom har ett ganska stort hörlurstest i tidningen där HP890 också finns med. Dom har blivit testade av H&F tidigare och fick precis då som nu bra betyg!
Men det som va lite roligt va att när jag var som mest frustrerad över det mycket kontiga testresultatet av HP890 i tidningen Gear så läser jag Ledaren av Jonas Bryngelsson i H&F och döm av min förvåning när han tar upp just detta om testet av HP890 i tidningen Gear (nämner dock inte tidningen vid namn så klart).
Dom på H&F är precis lika frågande till det konstiga testresultatet som vi andra som provat dessa lurar!

Skärpning Gear

// Johan
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/03/16 :  23:49:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Det låter onekligen som de fått ett par defekta lurar. Jag fick mina gratis och de lever mer än väl upp till vad jag borde begära ;)
Skämt o sido. Jag tycker de spelar bra. Tidningen Gear vet jag inte vad jag skall tycka om.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2005/03/17 :  10:54:16  Show Profile Send geten a Private Message
Nej det är klart, har dom fått tag i ett par defekta lurar så ska dom ju inte klandras. Men det känns som att om personen/erna som gjorde testet borde ha lite erfarenhet och då kanske höra att något inte är som det ska eller känna till HP890s tidigare testresultat runt om i tidningar och på nätet och då ställa sig en liten funderare på vad som inte stämmer? Så verkar ju dock inte vara fallet....

// Johan
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/03/17 :  14:10:18  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Senaste HiFi och Musik lyfter återigen fram HP890 som ett synnerligen prisvärt köp och i ledaren på samma tidning finns en kommentar till den testen som Gear gjorde...
Man kan ana en viss syrlighet i Bryngelsons kommentarer. Eller ja, man får vara blind, döv och stum för att missa sågningen Jonas gör...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2005/03/17 :  20:53:13  Show Profile Send geten a Private Message
quote:
Senaste HiFi och Musik lyfter återigen fram HP890 som ett synnerligen prisvärt köp och i ledaren på samma tidning finns en kommentar till den testen som Gear gjorde...
Man kan ana en viss syrlighet i Bryngelsons kommentarer. Eller ja, man får vara blind, döv och stum för att missa sågningen Jonas gör...


Ja, precis vad jag sa

// Johan
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/22 :  15:58:51  Show Profile Send långhåret a Private Message
Köpte mina för 600kr och är mycket nöjd med dessa lurar för det priset. Blir aldrig vassa eller hårda, och bas saknar man ej!
Men på vissa inspelningar så ligger basen på gränsen till att slå över / bli bumlig. Har ej hört storebror, men funderar på att uppgradera till dessa. Dessa finns att köpa för straxt under 500kr på netonnet, otroligt bra pris för en så pass bra hörlur.
*rekomenderar* men som sagt, finns budget, så är nog storebror mer sofistikerad (utan att bli vass, vad jag har "hört")

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/03/22 :  16:01:24  Show Profile Send långhåret a Private Message
*edit* Det är alltså HP890 som finns att köpa för under 500kr, fast storebror får man för 900kr, så det är inget snack om saken enligt mitt tycke

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000