HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Plattor - V.5
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/02/04 :  01:57:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Då har det gått en vecka sen förra tråden.

Är det nån som har tagit tillfället i akt och köpt nån av skivorna som vi andra hade lyssnat på ?

Under veckan har har det gått lite gamla skivor inför HiEnd05.

Men givetvis lite annat.

Robbie Willams - Swing when you're winning
Jazz-Evergreens med 2000-tales stora entertainer (?)

En Udda kombination av artister finns på nästa skiva.
Von Otter meets Costello - For the Stars
Benny Andersson är med och spelar Dragspel på en gammal ABBA låt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/02/04 :  08:46:19  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Jag införskaffade Anna Ternheims nya platta som C-Quence tipsade om förra veckan. Den är riktigt bra, men krävde några lyssningar innan den växte hos mig.

Jag får väl tipsa om två plattor som trillade ner i min postlåda denna vecka. Den första är Kurt Nielsens platta a part of me som är en singer/songwriterplatta lite åt Nissehållet och den andra är Maroon5 studioplatta som jag just glömt bort vad den heter .

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/02/04 :  09:05:28  Show Profile Send matte76 a Private Message
Wilmer X nya "13 våningar upp" rockar hårt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jon MW
Member

223 Posts

Posted - 2005/02/04 :  10:16:45  Show Profile  Visit Jon MW's Homepage Send Jon MW a Private Message
Tog två av Edisons tips. Stevie Wonder - Songs in the key of life betälldes, har inte hunnit lyssna så mycket på den. Men bra är den utan tvekan. Den andra hade jag redan, så det var bara att börja gräva i skivhögarna.

Sade - Dimond life
Riktigt härlig skiva, kan inte fatta att jag hade glömt den!

Joss Stone - Mind, Body and Soul
Jag tycker den är bättre än Soul Session.

Gang Starr - Moment of Truth
Det här är enligt mig den bästa Hip-Hop skivan gjord. Producerad av DJ Premier och han gör det riktigt bra och Gurus texter är alltid lika bra.

Min lilla stereo http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36077

KTH-Racing, Sveriges största racingstall http://www.kthracing.se

Edited by - Jon MW on 2005/02/04 10:23:06
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/04 :  10:34:31  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Den här veckan har jag inte hunnit lyssna på speciellt mycket musik - dessvärre - (förutom i MP3-spelaren, fram-och-tillbaka till jobbet), men den CD som snurrat "mest" i anläggningen är:

Maja Gullstrand - Hemligheter

Men även dessa två CD har hunnit snurra lite grann - om än väldigt lite:

Chris Jones - Roadhouses & Automobiles

Sara K. - Water Falls

Edited by - C-Quence on 2005/02/04 10:37:11
Go to Top of Page

sisko
Member

202 Posts

Posted - 2005/02/04 :  10:55:13  Show Profile Send sisko a Private Message
Jaha ännu en vecka har gått. Jussi Björling har snurrat flitigt. Alla som inte har upptäckt denna vår största manliga sångare genom tiderna borde skämmas.

Populärmusikaliskt sett har veckans skiva varit Burning Spears Rocking Time avnjuten på Studio One vinyl. Definitivt inget för hifiinspelningsnördar men alla andra borde kunna avnjuta den.

Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2005/02/04 :  14:44:38  Show Profile Send Gabe a Private Message
Veckans lyssning har mest ägnats åt::
Pat Metheny Group: The Way Up - 68 minuters vindlande äventyr i fyra avsnitt. Just när jag trodde Metheny fastnat i nattradioskval samlar han styrkorna och slår till. Suveränt.

E.S.T - Viaticum. Esbjörn Svensson och hans kompisar är ruggigt samspelta musiker som når ännu en formtopp på senaste cd:n.

The Mars Volta - progressiv rock från 2005, vem trodde nåt' sånt var möjligt? Lyssnar på en "pre-release" utgåva och kan inte svära på att låtordningen är korrekt. Hur som helst är det tvära kast i både takt och ton som gäller. Pretentiöst, javisst! Men mest spännande och fascinerande. En låt är hela 32 minuter lång, bara en sån sak. Provlyssna på "The widow" på www.themarsvolta.com - den är grym!

F ö väntar jag med viss otålighet på Josh Rouse nya ("Nashville"), som kommer den 16 februari.
hälsar
Gabe

Edited by - Gabe on 2005/02/04 16:48:15
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2005/02/04 :  14:54:34  Show Profile Send Snoddas a Private Message
quote:
The Mars Volta - progressiv rock från 2005, vem trodde nåt' sånt var möjligt? Lyssnar på en "pre-release" utgåva och kan inte svära på att låtordningen är korrekt. Hur som helst är det tvära kast i både takt och ton som gäller. Pretentiöst, javisst! Men mest spännande och fascinerande. En låt är hela 32 minuter lång, bara en sån sak. Provlyssna på "The widow" på www.themarsvolta.com - den är grym!

Påminde väldigt mycket om tidiga Marillion dvs. bra.
Har för mig att Marillions B-sida på första maxisingel var
runt 20 minuter. Knappast anpassat för radio precis.
Var för man tag på skivan? (The Mars Volta alltså!)

"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:05:58  Show Profile Send jhnmn a Private Message
Dessa är de skivor som snurrat mest under veckan:

Scribble Jam Compilation 2003

En hel drös artister från Scribble Jam 2003.
Bland annat Prime, Qwel, the Molemen, Non Prophets och Mac Lethal.

Apathy - Where's your album?

En (av mig) efterlängtad skiva av Apathy från the Demigodz.
Kom ut för ungefär 2 veckor sen.

Tori Amos - Scarlets walk

En skiva jag lyssnat på en hel del men ändå glömt bort. Mycket bra!
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2005/02/04 :  16:08:50  Show Profile Send Gabe a Private Message
Mars Voltas nya "Frances the mute" släpps i Sverige 23 februari.
Övriga cd:n finns att köpa i "välsorterade" skivaffärer och hos de flesta näthandlare...
Mitt ex av Frances the Mute är utan konvolut, och om förälsken håller i sig ett tag till kommer den att inhandlas "på riktigt". Bra musik ska man tacka för, d v s genom att betala för den!
tycker
Gabe
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/04 :  18:51:08  Show Profile Send edison a Private Message
Har nu spelat ettt gäng LP's dels för att prova H/K T60 köpt förra freda'n å dels för det var länge sen jag körde vinylerna överhuvudtaget ;-)

"Used Guitars" / Marti Jones, Pop är det väl detta, en vän röst och tajt produktion.

"Bop Til You Drop" / Ry Cooders 1979-alster, kanonmusik kanonljud! Underbart gitarrspel/ljud bla.Pop/roots/country

"Tusk" / Fleetwod Macs bästa! (om man gillar Mac efter 1974 mest)
Pop/rock, med rätt mkt experiment främst i Lindsey B's låtar.Härligt ljud också här...

"David Gilmour" / Självbetitlad solo 1978, ganska PF-igt sound som jag gillar stort!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/04 18:52:41
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/02/04 :  20:04:52  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag hittade ett par skivor nar jag var pa HMV tidigare i veckan (jag ar for tillfallet i London, darav avsakanden av prickar). Jag har bara lyssnat pa dem pa min barbara CD-spelare men bagge ar bra.

Feist-Let It Die
Melodios, intelligent pop fran Kanada (vissa latar ar pa franska)
Jag tror jag hort nagon av latarna pa radion.

Gillian Welch-Time(The Revelator)
De av er som sag det forsta avsnittet i dokumentarserien om Countryns historia kanner till henne, hon spelar en en modern form av "orginal-bluegrass", dvs nagot som narmast liknar folkvisor med intelligenta texter (ingen banjo eller liknande). Minimalistisk produktion med endast tva gitarrer som komp. Jag misstanker att man maste vara pa ratt humor for att uppskatta denna skiva, men latar som ex. "Revelator" ar valdigt vackra. Intressant ar ocksa den sista laten "I Dream a Highway" som ar 14.40 lang, det fungerar faktiskt.

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2005/02/04 :  20:44:24  Show Profile Send Margaux a Private Message
Veckans mest spelade plattor:

Första plats:
Walkie Talkie - Air

Andraplats:
Dig your own... - Chemical Brothers

Tredjeplats:
Pink Moon - Nick Drake

Kan det bli mer olika?

/Joachim
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/04 :  20:48:47  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Hörde någon Kaki King på David Letterman. Vet inte om det var för att hon var otroligt snygg eller för att hon spelade gitarr på ett bisarrt men helt underbart vis, hursom helst, hon var... trevlig.
Någon som vet vem det är?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

jhnmn
Member

230 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:00:17  Show Profile Send jhnmn a Private Message
vemsom
Hade inte heller sett eller hört talas om människan, men blev tvungen att söka lite på internet efter mer info när jag sett henne igår. Hon var duktig! Har aldrig sett någon spela gitarr på det viset

Vet inget om ljudkvalitén på hennes skivor, tyvärr.. kanske någon här som har hört och vet mer? Det finns potential att bli riktigt bra om skivorna är välinspelade..

Officiell hemsida:
http://www.kakiking.com/
(se videon till "Playing With Pink Noise" under "Audio & video")

Fler snippets finns på Amazon (direktlänk)

Edit: snyggade till länk.

jhnmn - studenthifi @ http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=32550

Edited by - jhnmn on 2005/02/04 21:07:32
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:19:26  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Schyst :) jag missade videon.
Men hon var bildskön och skum. Precis som de skall vara!
Hon verkar dock vara lite stor i USA, eller hur är det med artister som spelar på Letterman?

Om någon kommer över skivan och vill centur till mig så säg till ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:22:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Men hon var sötare på Letterman, lyssna på låten, se den inte :)

// Min "läggning"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/04 :  21:28:00  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag var en vecka för tidigt förra veckan så nu kommer den igen :)
Klipp och klistra:

Massive Attack - Danny the Dog (Soundtrack?)

Släpps i dagarna. Tänkte det kunde vara trevligt att rekommendera något som faktiskt är akuellt
Har inte hört den ännu, men den sägs vara "mörk" och "nedstämd" två uttrycker jag uppskattar i musikaliska sammanhang, kommer dessa två dessutom i samband med Massive Attack kan det inte bli annat än en fröjd

// Min "läggning"
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/02/05 :  11:45:59  Show Profile Send aplodon a Private Message
En del av det som nyligen kom med posten och som spelats mest den gångna veckan.

White Willow - Sacrament (2000)
Norsk progressiv rock. Lugna vokala partier med vackra melodier, blandade med tyngre partier som kanske kan beskrivas som något förenklad Änglagård. Dessutom "änglasång" av Sylvia Erichsen.

Iceberg - Coses Nostres
Spansk jazzrock från 70-talet. Suveräna musiker. Hade de varit amerikaner så hade de varit världskändisar. Gitarristen glänser, men alla fyra är så vitt jag kan bedöma väldigt duktiga. Bra musik dessutom, kanske lite medelhavs/flamenco-touch på den här jazzrocken.

Faraz Anwar - Abstract Point Of View (2001)
Suverän gitarrist från Pakistan! Varierad jazzrock, ibland med inslag av hårdrock, ibland mer melodisk. Köp om ni gillar jazzrock, vem vill inte ha en pakistansk musiker i sin samling. Tydligt komprimerat ljud, dock.
Recension och smakprov finns här:
http://www.guitar9.com/abstractpointofviewrev1.html

Gotic - Escenes.
Spansk progressiv rock från 70-talet. Ganska lugn och mycket vacker musik. Även inslag av jazzrock. Vackra melodier som påminner en del om de som ofta finns hos italienska grupper från samma tid. Undvik utgåvan från bolaget "Discmedi" som har väldigt överdriven diskant pga väldigt "upphottad" remastering. Den finns på andra bolag, som enligt uppgift skall ha bra ljud.

Helmet of Gnats
Amerikansk jazzrock från 2004. Mer om den här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34939

Edited by - aplodon on 2005/02/06 21:29:18
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:32:29  Show Profile Send aplodon a Private Message
quote:
E.S.T - Viaticum. Esbjörn Svensson och hans kompisar är ruggigt samspelta musiker som når ännu en formtopp på senaste cd:n.
Låter intressant! Om du gillar EST så borde du kanske testa Hellborg-skivan som jag tipsat om i tråden för vecka 4.

quote:
The Mars Volta - progressiv rock från 2005, vem trodde nåt' sånt var möjligt?
Det verkar vara en utbredd missuppfattning att den progressiva rocken är död. Det har troligen aldrig gjorts så mycket progressiv rock som nu, men radio och annan media gör ju vad dom kan för att tiga ihjäl allt som inte är stöpt i nå´n slags mainstream-form. De flesta människor är därför omedvetna om hur mycket bra musik som faktiskt görs och får därmed aldrig chansen att utveckla sin musiksmak.

Vet dock inte om jag håller med om att Mars Volta är progressiv. Provlyssnade lite på deras senaste och upplevde det mest som nå´n slags hopklipp av klichéer från olika stilar. Men om det kan leda någon bort från mainstream-träsket så är det väl en bra sak.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:49:19  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
För er som blev intresserade av att höra Kaki King och har iTunes på datorn (eller var ni nu kan ha det) så kan ni gå in på iTMS (itunes music store) och lyssna på 20 sekunder av varje låt. Hennes tidigare skiva finns även där för behöring.

http://www.apple.com/itunes/

// Min "läggning"
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:49:26  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Får nog slå ett slag för Slagerij Van kampen och deras platta: Bubble Remix.

Har svårt att beskriva musiken, men en massa trummor borde säga det mesta.
Se bara upp med ilskna grannar.

http://www.slagerijvankampen.nl/

Edit: Lagt till länk

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Edited by - Labbe on 2005/02/05 17:51:12
Go to Top of Page

Gabe
Member

536 Posts

Posted - 2005/02/08 :  14:37:35  Show Profile Send Gabe a Private Message
Aplodon: Hellborg ska jag absolut ge en chans! Beträffande Mars Volta så kan man för förvisso diskutera lämplig etikett på musiken. Att det är både utmanande och utmattande att lyssna till dem kan jag dock intyga... De är oerhört skickliga musiker med spännande musikaliska idéer - men borde tagga ner ordentligt. Det finns något som heter paus och tystnad även i musik. Väldigt effektfullt om man vill låta musiken tala.
E.S.T. behärskar konsten till fulländning.
tycker
Gabe
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:08:55  Show Profile Send hal a Private Message
Denna veckan lyssnar jag på dessa. Köpta för 75.-/st på Ginzas Rea.

Badu Erykah Baduizm 1997
Dire Straits Brothers in arms 1985
Genesis A trick of the tail 1976
Gloria People like you and me 2003
Harris Emmylou Light of the stable 1992
Midnight Oil 20.000 watt R.S.L/Greatest hits

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

filikoster
Member

692 Posts

Posted - 2005/02/09 :  14:27:13  Show Profile  Visit filikoster's Homepage Send filikoster a Private Message
Föfan gubbar leta upp pinfärska Marduk, "Plague Angel". Sköna smeksamma blastbeats, som en sommarvind på västkusten. Ibland tror man nästan man hör Birger Sjöbergs stämma eka mellan riffen.

www.marduk.nu

Never trust someone who claims to be God.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000