Author |
Topic |
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 01:24:03
|
Visst, det kan ses som en klyscha, men jag vill lyssna på jazz. Jag gillar det när jag hör det, men vaf-n är det jag hör?
Jag har lyssnat en del på Esbjörn Svensson Trio och gillar det mycket.
(btw jag ogillar blåsinstrument av den pipiga sorten ) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
Edited by - vemsom on 2005/02/01 01:31:33 |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 09:17:07
|
Chet Baker spelar trumpet och sjunger ganska tillbakalutat. Lita blueskänsla emellanåt. |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 10:56:17
|
Nils Landgren har gjort en hel del i den stilen. Om du gillar EST ska du definitivt kolla upp de två plattorna som Nils Landgren och Esbjörn Svensson gjort tillsammans - "Swedish Folk Modern" och "Layers of Light". Bägge är jazztolkningar av svensk folkmusik, funkar mycket bra. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 11:20:12
|
quote: Chet Baker spelar trumpet och sjunger ganska tillbakalutat. Lita blueskänsla emellanåt.
Chet Baker lyssnar jag en del på. Det gillas. Men så mycket trumpet är det väll inte?
quote: Nils Landgren har gjort en hel del i den stilen. Om du gillar EST ska du definitivt kolla upp de två plattorna som Nils Landgren och Esbjörn Svensson gjort tillsammans - "Swedish Folk Modern" och "Layers of Light". Bägge är jazztolkningar av svensk folkmusik, funkar mycket bra.
Tack för tipsen. Skall genast kollas upp. Svensk musik brukar vara bra. Jag gillar den nordiska känslan. |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 13:55:27
|
Både Svensson och Landgren ligger på skivbolaget ACT. http://www.actmusic.com/ Där finns en hel del annan bra musik. Några av samlingsskivorna finns på cdon.com för 39-59:-
A LITTLE MAGIC IN A NOISY WORLD och MORE MAGIC IN A NOISY WORLD närmare bestämt.
|
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 16:38:26
|
Jag tror att Lars Gullin skulle falla dig i smaken väldigt mycket. Han spelar baryton-sax och den är inte direkt pipig. Det är musik med äkta gotländskt vemod i. Det finns en hel rad skivor på Ginza med honom för bra pris. |
|
|
JesseX
Member
327 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 16:40:53
|
Chet Baker har gjort vissa skivor där han främst sjunger och vissa där han främst lirar trumpet. Nästan alla hans tidiga (klasiska) skivor är instrumentala. Under den senare delen av karriären blev sångskivorna fler. Själv föredrar jag de tidiga skivorna. Från mitten av 60-talet blev han mer än måttligt nedknarkad. Kvaliteten på skivorna följde med ned i knarkträsket. Under sent 70-tal och 80-tal blev han bättre igen. |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2005/02/02 : 21:37:49
|
Hej! Jazz är ju kul - ett riktigt träsk ;-) "Deppig jazz"-tips kunde vara 1. Jan Johansson "Folkvisor" (Svenska och Ryska) - en riktig klassiker som de flesta brukar gilla. 2. Miles Davis - "L'ascenseur pour l'échafaud" Lågmäld filmmusik från Miles 1958. Som att gå längs med Seine en regnig kväll.... 3. Ben Webster "Ben Webster plays Ballads" 1969-71 på skivbolaget Storyville utgåva från 1989. Mycket vacker och kanske inte så deppigt.
Gillar även Chet som nämnts innan Min favorit är "Chet" från 1958 på skivbolaget Riverside. Många håller den för hans bästa.
/Shaft |
|
|
Hertz
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2005/02/03 : 16:42:09
|
Ett tips är att prova skivan People time med Stan Getz och Kenny Barron. En i mitt tycke mycket bra skiva (dubbel). Stan spelar saxofon och Kenny kompar på piano. En av de sista inspelningarna med Getz, fö. Mycket känslosam och lättlyssnad jazz. Jag tror inte du blir besviken om du söker en jazz-platta i lite vemodig stil.
|
Livet är för kort att inte njutas |
|
|
Erik E
Starting Member
24 Posts |
Posted - 2005/02/09 : 00:57:20
|
Knappast deppigt, men känsligt och svängigt så man kan bli tårögd ändå. Häpnadsväckande svinbra!! "Money jungle" heter skivan (CD). Jazztrio med piano, bas och trummor. Duke Ellington, Charlie Mingus och Max Roach 1962. Bland det bästa jag hört! Hälsningar Erik E |
|
|
|
Topic |
|