HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bokhyllehögtalare med Peerless SDS134
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/03 :  18:12:09  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag har under en tid haft planer på att bygga bokhyllehögtalare. Från början funderade jag på 3-vägare, men pga storleksproblem så är den idéen nu skrotad.
Nu lutar jag åt att bygga små basreflex 2-vägare med Peerless SDS134 som mid-bass element. Är det någon som har byggt med detta element och har några praktiska erfarenheter?

Kravet är frontens yttermått max som A4 papper och djup så att den kan stå vettigt i bokhylla, så någonstans runt 35cm är max. Det ger en maximal innervolym på ca 15 liter.
Tanken är att få en liten lättplacerad högtalare (som typiskt kommer att stå i bokhyllor) som skall spela rent och bra till 80Hz där en subwoofer får ta vid. Systemet är tänkt för ganska små rum, så ganska hög volym i ca 15m^2 rum räcker.

Kommentarer om detta element eller förslag på andra element mottages tacksamt. Det är inget krav att vara basreflex, men lättbyggd låda och eventuella portar på framsidan eftersom den måste kunna stå med baksidan mot vägg. T.ex. så går sluten låda bra om det passar bättre.



PK
Member

64 Posts

Posted - 2005/02/04 :  00:08:36  Show Profile Send PK a Private Message
Kolla på www.frequence.dk så har de en liten tvåvägare med SDS 134 som de har satt samman med den lilla ringradiatorn från vifa till en mindre stativare ,kurvor och allt finns dokumenterat utom delningsfilterkopplingen.

PK
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:53:20  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Tackar. Det lovar ganska gott för ett bygge med detta element.
De hade valt delning vid 3150Hz, jag funderar på att lägga delningen något högre.
De har byggt den välidgt liten och därför visar de bara frekvenskurvan ned till 200Hz...
Så långt ser det rikitgt bra ut.
Enda nackdelen är känsligheten på 86dB, men det visste jag redan om med detta element.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/04 :  13:03:23  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Seas L15RLY, om du kan/vill hantera uppbryningarna.

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000