HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 aktiv volymreglering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:54:22  Show Profile Send gongken a Private Message
Hej

Läste artiklarna i AOE om försteget med aktiv volymkonroll i form av IC:n PGA2310...

Tyvärr förstår jag inte mer av artikeln att det hela verkar utomordentligt bra och jag skulle vilja bygga nåt liknande...

Hittade datablad på ELFA men blir inte klokare av det

Det jag är intresserad av är en volymkontroll baserad på detta chip eller liknande och skulle vilja bygga det på ett kort som man kanske skulle kunna stoppa in i olika applikationer. Det vore trevligt om man kunde fjärrstyra det hela också.

Vet någon om det finns enkla byggsatser nånstans baserade på PGA2310 eller liknande? Är det väldigt svårt att få ihop nåt som jag talar om? Har nån testat själv kanske???

Mvh
Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/02/02 :  20:31:04  Show Profile Send UrSv a Private Message
AoE har ju kort till sitt.

http://www.siliconchip.com.au/ sök på "6-channel".

Edited by - UrSv on 2005/02/02 20:32:31
Go to Top of Page

ByggareAndy
Member

266 Posts

Posted - 2005/02/02 :  21:22:03  Show Profile Send ByggareAndy a Private Message
Hej, du kan ju kolla på denna sida
http://electronics.dantimax.dk/Kits/index.html
under ChipVol1

Vet inte om det är jag som missförstår produkt beskrivningen eller om det är konstruktionen som är fel, ty pga2310 klarar av att driva laster ner till 600 ohm men det verkar som att konstruktören har satt bufferten innan pga2310 istället för efter. Se texten nedan

The PGA2310 has to be driven from a low impedance source (less than 600R). As not all sources are that low, I have added an input buffer stage based on the Burr-Brown OPA2134 audio op. amp. This also increases the input impedance of the attenuator from 10k to 100k, which may be helpful in some situations. If the input buffer is not needed, it can be bypassed. The board also includes a power supply for the audio section. This section runs on 12-15V AC. The digital section needs +5V, which can be supplied by an input selector board.

Frågan är om inte AoE alternativ är bättre.

/Andy

Ingen signatur för tillfället
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:22:06  Show Profile Send gongken a Private Message
Byggareandy: Bra länk, mer sånt!!!

UrSv: Ja, men jag uppfattar det som om det är hela preampen, jag är bara ute efter en folymkontroll, kanske har jag fel?

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000