HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 strömbrytare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:32:00  Show Profile Send Dwegan a Private Message
Tjena. jag behöver lite typs på trevliga strömbrytare och vart man får tag på dessa.
Har kollat lite på ELFA men alla trevliga tryckströmställare verkar ju vara momentana och det är ju lite opraktiskt. vill ju inte behöva hålla in knappen hela tiden:) Vet ju att jag kan koppla den vidare till nån elektronisk "vipp" men jag vill hålla det enkelt i lådan: )

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/01/29 :  12:39:16  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
du får nog precisera dig lite mer om du vill ha ett svar.
"Trevliga" strömbrytare kan vara vadsomhelst.....

björn

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/01/29 :  12:48:03  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Först och främst, vad ska du ha den till? Växelström eller likström? Spänning? Ström? Typ?

Nästa projekt: Subwoofer

Edited by - AudiMatte on 2005/01/29 12:48:48
Go to Top of Page

Dwegan
Member

53 Posts

Posted - 2005/01/30 :  18:00:42  Show Profile Send Dwegan a Private Message
Likström..12V
"trevlig" = inte se så billig ut...gärna stål typ:)
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2005/01/30 :  20:10:49  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
typ :http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=2006438.htm
??

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/01/30 :  20:22:46  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kanske denna!http://www.ljudia.se/cgi-bin/se/online/ljudia-online.cgi?id=931041%20&cart_id=

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/02/01 :  12:37:17  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Tänk dock på att skaffa en brytare som uppfyller dina krav.
Den brytare som "gammelnalle" tipsade om tex är specad till 220Volt och 10 ampere.(2200W).
I en 12 volts likströmsanläggning klarar den endast 0,15A (1,8W).

Bara ett tips. Ska söka lite efter gulliga switchar senare.

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/01 :  16:24:42  Show Profile Send silvervarg a Private Message
För 12V om det gäller av och påslag av spänning så tycker jag att tryckvippströmställarna ser trevliga ut (kallas ofta rocker-switch). De finns att köpa billigt på tex Biltema.
ELFA har några också, tex 35-008-16 som klarar 16A.

Vippströmställare är vanliga om man vill ha metall-look och de är lätta att panelmontera eftersom det bara krävs att man borrar ett runt hål.
Tex ELFA 5636AB-9 som klarar 4A.
Eller en riktigt dyr variant 35-240-63 som klarar 15A.
Go to Top of Page

gongken
Member

539 Posts

Posted - 2005/02/02 :  17:20:42  Show Profile Send gongken a Private Message
Audiomatte: Hur kan det bli så? Att den bara klarar så lite? Jag tror dig, bara undrar varför, om du kunde förklara lite kanske...

Andreas

En vit Volvo svänger in på Ringvägen.
Go to Top of Page

jonasj
Starting Member

34 Posts

Posted - 2005/02/02 :  20:53:55  Show Profile Send jonasj a Private Message
Den här typen tycker jag är balla...
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2015655.htm
dyr men cool :D Har 2-polig växling, dubbeltryck
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2005/02/02 :  22:40:25  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
AudioMatte - Enligt Apems hemsida så klarar den switchen 15A vid 12VDC. Vad får du 0,15 A ifrån??

/johan
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2005/02/02 :  23:45:47  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ursäkta, jag som kollade helgalet. Givetvis har du rätt Ljudjesus, 15A vid 12VDC.

Men, hursomhelst, det jag menar är att man ska vara vaksam att kolla upp att strömställaren klarar de förutsättningar man ger den.
Anledningen är att ofta anger återförsäljaren en siffra på tex 250VAC, 10A. Detta säger inget om hur den hanterar likspänning. När en likströmskrets öppnas och sluts så blir det mycket större gnistbildning än för motsvarande växelströmskrets.
Beror ju på att växelströmmen som bekant svänger "polaritet" med säg 50 gånger/sekund, och följdaktligen är spänningen "noll" 50 gånger/sekund. För en strömställare med snabb rörelse av kontaktytorna medför det att den påbörjade gnistbildningen upphör då spänningen blir noll, och hinner således inte upp i någon nämnvärd intensitet.
För likström innebär det ju samma spänning hela tiden så gnistbildningen blir mycket större.
Det är billigare att tillverka en switch för växelström tack vare dess enklare konstruktion.



Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000