HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hur räknar man ut Sd på en högtalare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/02/02 :  13:40:16  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Om jag vill räkna ut Sd (Effektiv membranyta) på en högtalare, hur räknar jag då? Det lär ska vara membranet plus 1/3 av upphängningen som man räknar. Men vad är ytan? Räknar jag bara ytan utifrån membrandiametern (pi*r^2) eller ska man räkna ut ytan av själva konen (och eventuell kupol i mitten)?

Det är en ripol (Halv W-dipol med smalare öppning på ena sidan) jag tänkte räkna ut måtten på, elementen är ProAudio SW12:or. På hifikit.se och svalander.se hittar jag bara data för innerdiametern, och jag har inte hittat T/S-parametrar för elementet nån annanstans på webben heller.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/02 :  14:09:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan!
Intressant frågeställning!

Hur mycket av upphängningen som skall räknas med skiljer alldeles säkert mellan olika element. 1/3 kan nog gå som tumregel.

Om man vänder på det, så är ju arean intressant för att veta hur stor volym som flyttas. Med den strategin bör man således inte räkna pi*r^2. Vid låga frekvenser kan man nog anta att kopplingen till luft är hög/god, alltså små förluster i det avseendet.
Men å andra sidan, om man har en djupt konkav kon, flyttas då mer luft? Njäee.

Om du räknar på pi*r^2 (plus 1/3-dels upphängning) så har du nog ett minsta Sd där. Räknar du med konkaviteten + 1/3-dels upphängning + ev dammkåpa är du nog max. Min gissning är att det är "närmre" max- än minvärdet.

Kan du empiriskt se hur andra elementtillverkare angivit sin Sd? Kolla på Peerless' site. Dom har nogsamma ritningar och SD angivet. Är det med än pi*r^2 + 1/3 upphängning bör ju inte du räkna på det sättet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

zix
Hifi-Barista

954 Posts

Posted - 2005/02/02 :  14:38:06  Show Profile  Visit zix's Homepage Send zix a Private Message
Tackar!
Hmmmm, Peerless-datana anger "Effective cone diameter" (D) och "Effective piston area" (Sd). När man räknar på deras data så hänger det ihop perfekt med att Sd är ytan av D. (t.ex. för en 10-tums woofer, CSX257H så är D=20.5 cm och Sd=330 kvadrat-cm.)
Det låter väldigt vettigt, det där du säger om att djup eller grund kon inte spelar nån större roll för hur mycket luft som flyttas, och om vi då antar att "Effective cone diameter" handlar just om membranytan plus en liten bit av upphängningen så blir det ju lätt att räkna på. Skönt!

Kanske kan säga D=membrandiameter + 1/2 upphängningen så har man inte tagit i för lite iallafall.

En IEC-baffel är 135 cm bred och 165 cm hög, med högalarelementet monterat 15 cm i sidled och 22.5 cm upp från skivans mittpunkt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000