HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Sälja eller slakta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/24 :  15:21:50  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hallå alles!
importerade en stärkare från kina för några månader sedan och efter en tur på service så märker jag att jag inte gillar ljudet, ger mig huvudvärk...

Iallafall så kollade jag innuti den och hittade en kondensatorbank med 4x10000uF 63V och 4x2200uF 80V elektrolyter och en trafo specad till 44-0-44V@320VA
0----40
0----40
som jag fattade det så kan man koppla den på olika sätt för det kan väl knappast vara så att den har en 3-4 sekundärer..
Nåja, förutom detta så finns det ju ett trevligt aluminiumchassi, rca-, xlr- och högtalar-kontakter. inte inräknat är dv motstånd, mcap-märkta kondingar m.m.

Då stärkaren gick på 2600:- med frakt och moms så får man knappast så mkt för den så vad är smartast, sälja den eller slakta den för delar?
om det andra alternativet, vad gör man med dessa delarna?

Tacksam för råd.
Ken

.....where the music comes to die.

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/24 :  15:30:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Låter märkligt att du skulle få huvudvärk av den men det är kanske möjligt.

Hursomhelst, 4 sekundärer är säkert möjligt då många stärkare kör högre spänning till drivstegen än till utgångssteget för att kunna driva utgångssteget fullt ut.

Jag hade ju satt den i tjänst i annat rum eller så men man kan ju naturligtvis sätta dit t.ex, 2 st UcD400.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/24 :  15:40:29  Show Profile Send Kmj a Private Message
huvudvärk är kanske fel ord, mer att efter att jag lyssnat ett tag så är det som om man bara vill stänga av den. Känns kanske mer som ett tryckande.

Vad behöver man till nätdelen för 2st UcD400? Tänkte att det kanske räcker med de kondingarna jag redan har.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:07:30  Show Profile Send UrSv a Private Message
Det du har funkar utmärkt.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:14:10  Show Profile Send Kmj a Private Message
Behöver jag inte mer än den befintliga trafon till 2 steg och är inte 44v innan likriktning för mkt?
Läste i avr7000 tråd att han hade 2st 300VA eller liknande

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2005/01/24 :  17:11:58  Show Profile Send UrSv a Private Message
Behöver? Det beror ju på vem du är, din religiösa tillhörighet och vad du vill här i livet. Rent tekniskt ser jag det så här:

Nuvarande UcD400 tar MAX 60 V men kommer inte att säljas i denna version utan kommer inom ett par veckor med ett antal förbättringar (högre utström, överspänningsskydd, kortslutningsskydd och en del annat smått och gott).
Dina sekundärer är två stycken 44 VAC och två stycken 40 VAC varav de mindre (40 V) troligtvis används för utgångssteget och de större (44 V) för drivsteget. Av dessa är det bara de mindre som kan leverera någon effekt att tala om och därför de som skall användas. De ger 40 VAC (nominell spänning) * 1.414 (toppvärde) * 1.08 (lastreglering) - 1.5 V (dioder) ut dvs ca 59 VDC utan last och mindre under last vilket betyder att du har god marginal. 320 VA är inte mycket men det funkar med största säkerhet utmärkt och är förmodligen också helt i paritet med vad ett normalt kommersiellt steg skulle ha. Kondingarna på 4*10.000 uF är exakt vad Hypex rekommenderar men du kan med gott samvete hänga på de på 2.200 uF också.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2005/01/24 :  17:30:49  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Vad är det för modell? Hur ser den ut(bild?)?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2005/01/24 :  20:22:57  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Fisksmisk ola: Det är denna om jag inte är helt ute och cyklar.

http://www.timaudio.com/showphoto.asp?photoid=268


Edit: ändrat text och lagt till länk

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2005/01/24 21:43:02
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/24 :  22:50:12  Show Profile Send Kmj a Private Message
Labbe och fisksmiskaren: Japp, exakt den.

UrSv:
Tackar, jag behöver oftast allt bekräftat med en smärre påk för att vara säker, men då det jag skrev om trafon var den del av texten jag minns så lägger jag upp en mer beskrivende bild. Tack för all hjälp iallafall, jag börjar få koll på rör men när det kommer till övrigt så är jag lite vilsen tyvärr.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2005/01/25 09:38:15
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/24 :  23:06:05  Show Profile Send Kmj a Private Message
gick inte att ladda upp så skriver istället:

H0300-A100 320VA
I/P:0---110V 0---110V--SCN
BLK RED BLK RED YEL/GRN
O/P:
0------15 (BLU-BLU)
44--0--44 (GRN BLK GRN)
0------40 (BLK YEL)
0------40 (BLK WHI)
0------40 (BLK ORG)
0------40 (BLK GRN)

Detta var det som stod på trafon.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/02/02 :  12:24:44  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hej igen, så detta funkar visst bra till ett hypexsteg men finns det mer att ta varar på?

Kan det kanske gå att avlägsna linjeväljarna, volym och kontakter och återanvända det och fjärrkontrollskretsen i ett försteg eller brukar det vara så att de kratsarna är integrerade i resten, nån som har koll på sådant? Hade ju varit kul med ett förateg med fjärr.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000