HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Usch vad svårt det är att hitta en bra bas-åtta!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/04 :  11:35:22  Show Profile Send time a Private Message
Maila mig genast snälla någon om det blir verklighet, skulle vara skönt att slippa 2500 liter högtalare Hoppas det finns Ino på mässan, skulle vara kul att få en uppenbarelse... Har sett en del Morel i real life och de verkar vara väldigt lika Dynaudio så om man gillar dem så går det kanske att få till ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/04 :  14:01:46  Show Profile Send Haakan a Private Message
engelholm....vad jag inte riktigt förstår är vad du ska med en 8"are som sub med?

finns ju gott om större element i prisklassen...fast då blir det ju en lite större låda :/

annars går det väl iofs å eqa nån sluten låda...kanske nya xxls 10"? simulerar fint i 43l sluten låda (har jag för mig) sen lite eq på det å det kommer va kanonfint..

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/04 :  14:30:38  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Även Peerless XLS 10" verkar simulera fint i små lådor (ca 40liter). Fast lite eq vill den förståss ha.
Enligt mina simuleringar så borde det gå att få den att spela till 25Hz med eq (där ungefär når den f10).
Fast jag har inte sett någon uppgift på hur mycket effekt elementet tål, och med mycket eq så blir det ju mycket effekt...
Finns det några köpe-subbar med XLS 10" eller XXLS 10"?

Jag väntar med spänning på vilket element som Engelholm tycker passar bäst.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/02/04 :  19:24:02  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
topic on: Vifa PL22 har liten slaglängd men går bra att plåga utan större oljud i en basreflex låda.
topic off: Varför ska xxls 10:an föreslagen ovan behöva eq ? Är det ngn som vet vad xxls kommer att kosta?

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

nusse
Member

345 Posts

Posted - 2005/02/04 :  19:47:54  Show Profile Send nusse a Private Message
XXLS 10" 1390, XLS 10" 1490 NOK enligt ELTEK (ny katalog i brevlådan idag).
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/05 :  00:31:52  Show Profile Send Haakan a Private Message
skrutten för att simuleringen säger att den inte riktigt kommer ner så djupt som jag vill

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/02/05 :  10:32:09  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Haakan hur djupt vill du? I en simuleringsmodell med inräknad rumsförstärkning så räcker XXLS och 40 liter i slutenlåda frekvensmässigt ner till 20Hz, men däremot är den "distfria" ljudtryckskapaciteten i marginalen .

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:10:41  Show Profile Send Haakan a Private Message
ja -3db e iaf inte på 20hz...men den faller ju istorsett från 40hz (om jag minns rätt) om än väldigt flackt så

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:14:20  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag har inte simulerat XXLS, utan bara XLS, och den fick f10 på ca 25Hz i 40 liters basreflex. Om XXLS som är mycket liknande inte tappar mycket ned till 20Hz så undrar jag om du har simulerat på samma sätt som jag.
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:25:58  Show Profile Send Haakan a Private Message
nu jag fattar dig rätt nu silver så e f10 -10db?

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2005/02/05 :  15:33:21  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
XXLS 10 har betydligt högre QTS än XLS 10, så skillnaden blir nog ganska stor. Jag tror inte att man måste använda eq för högtalarens frekvensgång i basen på det sätt ni menar, rummet kommer till att lyfta basen i detta område. Jag håller däremot med om att eq behövs för att dämpa rummet som i detta område nästan helt styr frekvensgången på subb-burken.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:06:04  Show Profile Send matson a Private Message
time: Varför skulle inte en 8-tummare kunna återge en baskagge? Vad skiljer en 20 Hz ljudvåg som kommer från ett 15-tums element mot den som kommer från en 5-tummare(förutsatt att allt annat är lika)?

Jag är uppriktigt nyfiken!

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:19:02  Show Profile Send Haakan a Private Message
matson det e nog bara så att man har mer headroom med ett större element...men vid lägre volymer ska det nog inte vara nån skillnad

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

tengil
Member

331 Posts

Posted - 2005/02/05 :  17:23:18  Show Profile Send tengil a Private Message
Engelholm: Varför 8" som sub över huvud taget? 8" känns så himla smått och oskyldigt, subben skall ställa till med elende!

asto: "Jag har provbyggt 21 liter med slavbas, samt ca 30 liter med basreflex. den spelar fruktansvärt bra i små lådor....."

Vi skulle kunna växla erfarenheter! Du får gärna PM.a mig med mer info om ditt slavbasförsök!

Jag har provat Seas L22RN4X/P, dubbla element, i 55l basreflex, avstämt till runt 31-33hz vad jag minns. Gjorde inga mätningar men jag kan säga att:

Basen känns väldigt naturlig, men gräver varken avgrundsdjupt eller slår dig i bröstet.
Känsligheten ÄR låg.
Elementen tål inte mycket stryk, innan dom slår igenom och då låter det inget kul i alu-konen. Som SUB bas till t.ex film går det direkt bort. Men till musik?

Jag vill inte sno din tråd EA, men, jag är lite på jakt efter ett par stryktåliga 8", som ska kompletteras av sub. Har kikat mot Vifa PL22, vad säger ni som provat om scan-speak?

Edited by - tengil on 2005/02/05 17:25:48
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/07 :  13:53:45  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
nu jag fattar dig rätt nu silver så e f10 -10db?


Jepp, stämmer precis. Nu tycker jag nog att 10dB är i mesta laget att kompensera med eq, men man måste ju inte få upp kurvan helt för att det skall låta bra. Oftast så faller elementen ganska brant efter f10 punkten, så frekvenser under den är oftast svårt att rädda ens med eq.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/07 :  14:34:43  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Tengil:
Bra synpunkter. Du berör den punkt däri den största kompromissen ligger: max SPL och -3dB gräns.

Valet som alltså föll på 8-tummare är baserat på en rad olika faktorer. Att spela ner till 20 Hz kräver väldigt mycket av rummet och är alltså inte alltid helt önskvärt. Vidare krävs massor av effekt desto djupare vi går. Min tanke är en sund och vettig subb som skall kunna komplettera de flesta små till medelstora högtalare eller hemmabiosystem. En större subb kommer självklart också plockas fram innom sinom tid (där för övrigt Skaanings Flex Units 15-tummare ligger bra till). En subb som dessutom gärna får vara fysiskt lite mindre än "skitstor".

Vifa PL22 är intressant. Här ligger kompromissen just i SPL och -3dB. Men i övrigt helt OK element!

Seas har intressanta element även dom.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2005/02/07 :  15:40:50  Show Profile Send time a Private Message
Matson, jämför stor trumma och liten trumma. Oftast behöver man inte återge instrument, det räcker med att höra dem med lägre dynamik och volym. En femtontummare har också svårt att återge en baskagge pga energin i trummisens ben och storleken på kaggens " membran"

Lämnat forumet
Go to Top of Page

rosbacke
Member

301 Posts

Posted - 2005/02/07 :  20:25:19  Show Profile  Visit rosbacke's Homepage Send rosbacke a Private Message
Vill minnas att Seas L22RN4X/P förekom en del under diskussionerna för basmodul till HFLS-1. Du kan nog hitta en del färdiga simuleringar där. Anledningen att den kom med var hur bra den trivdes i liten låda.

--- Mikael R

Hellre ett välljudande skatbo än en förgylld tegelsten.
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2005/02/07 :  23:31:22  Show Profile Send matson a Private Message
Time:
quote:
Matson, jämför stor trumma och liten trumma. Oftast behöver man inte återge instrument, det räcker med att höra dem med lägre dynamik och volym. En femtontummare har också svårt att återge en baskagge pga energin i trummisens ben och storleken på kaggens " membran"


Hmmm, jag förstår inte riktigt vad du menar......är det artikulation och dynamisk förmåga du menar så går det visst att återge med en 8-tummare.

Eller så menar du att elementet behöver vara av en viss storlek beroende på 1. Instrumentets storlek eller 2. Våglängdens storlek

I sådana fall håller jag absolut inte med.

Jag tycker nog att man tjänar på att vara lite försiktig med såna här resonemang då det är mkt få(ens någon?) som verkligen har möjlighet att testa där man bara ändrar på 1 parameter åt gången. Att man har hört en sunkig baslåda bestyckad med ett 8-tums element, som inte klarade av att naturtroget återge, baskaggar i detta fallet, korrekt gör ju inte att man kan dra sådana slutsatser.
Eller som Flint skrev(ironiskt) en gång: "Jag limmade ihop mina högtalare. Dom lät inget vidare. Alltså är lim värdelöst."

EA:
quote:
Valet som alltså föll på 8-tummare är baserat på en rad olika faktorer. Att spela ner till 20 Hz kräver väldigt mycket av rummet och är alltså inte alltid helt önskvärt. Vidare krävs massor av effekt desto djupare vi går. Min tanke är en sund och vettig subb som skall kunna komplettera de flesta små till medelstora högtalare eller hemmabiosystem.



Att spela ner till 20 Hz kräver väl inte mer av rummet än vad det gör att spela ner till 35 Hz?(förutsätter ett "normalt rum", vilket jag antar du också gör då du nämner stativare).
Hur menar du med din "effekttext"? Skall det vara ett elektroniskt korrigerat system?

Hur har du tänkt dig systemet? En "allt-i-ett-låda" eller passiv modul+aktivt filter+slutsteg?

Seas 8:an i aluminium har ganska hög dist så det är nog bättre att spara ihop lite mer pengar och köpa Excel 8:an(behöver nog större låda?). Allra helst minst(!) 2 st tior för att få lite marginal....och då funkar ju det med 2st CSX10-or(inom budget), men lådorna blir ju större såklart....

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:16:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
matson: Tack för ett innehållsrikt inlägg! Jags kall försöka svara på dina två frågor:
* Att spela ner till 20 hz i rummet kommer med all sannorlikhet att excitera rumsmoder även nere vid denna frekvens (alltså runt 20Hz). Om högtalarna bara spelar till 35Hz (men gör det riktigt bra) så kan man slippa rummets eftersläp då man helt enkelt inte exciterar dom nedersta rumsmoderna.
* Om elementet inte spelar djupare än 35Hz och man kan använda sig av subsoniskt filter vid ca 30Hz så sparar man mycket "onödig" effekt varpå slutsteget blir mindre hårt belastat.
* Min ambition är att det skall bli en allt-i-ett-låda. Oops - visst tre frågor!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2005/02/08 :  09:48:36  Show Profile Send matson a Private Message
EA: Om vi tänker oss ett ganska stort vardagsrum...typ 6x5 meter så får vi den lägsta noden vid ca 340/12= 28 Hz
Jag tycker ärligt att en basmodul som inte når ner hit är inte mycket till basmodul.

Angående effektpratet så har jag en känsla av att det inte finns så mycket energi mellan 20-30 Hz(bortsett från filmer och elektronisk musik).

Allt-i-ett-låda är mkt smidigt! Jag gillar B&Ws lösning där man kan länka ihop flera subbar. Bra utbyggnadsmöjlighet! Finns det på Hypex och liknande? Hur skall frontarna delas?

En fördel med att bygga moduler som inte når så djupt är ju dock att kraven på elementet kan sänkas ordentligt, i varje fall map slaglängd. HDS 8-an borde vara helt okej i denna applikation....hmm, kanske skulle prova då jag har några liggande.....

Mvh

Mvh
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/08 :  10:50:03  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej igen,

Dom rum jag mäter är inte sällan mindre än 5*6 meter och ändå finns tydliga peakar under 28 Hz. Kan det vara halvvåglängder som spökar här? I mitt förra rum hade jag en på 21 Hz...Inte så tydlig men Klero med sina dubbla 6.5'or är ju inte nått subsonsikt laborationsförsök utan med en musikförmedlare.

Nomenklatur för basmodul, subwoofer, subb, basstöd, infrasubb etc kan diskuteras. I denna värld av kompromisser anser jag: hellre bra till 30 hz än dåligt ner till 20hz.

Jag tittar varken på Hypex eller nått annat som är vanligt. Har hittat ett eget märke (såklart) som använder klass D i effektdelen. 600 watt peak, 300 watt RMS.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/08 :  18:45:43  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Time:

quote:Matson, jämför stor trumma och liten trumma. Oftast behöver man inte återge instrument, det räcker med att höra dem med lägre dynamik och volym. En femtontummare har också svårt att återge en baskagge pga energin i trummisens ben och storleken på kaggens " membran"



Hmmm, jag förstår inte riktigt vad du menar......är det artikulation och dynamisk förmåga du menar så går det visst att återge med en 8-tummare.

Eller så menar du att elementet behöver vara av en viss storlek beroende på 1. Instrumentets storlek eller 2. Våglängdens storlek

I sådana fall håller jag absolut inte med.


Akustisk impedans och storleken på vågen som lämnar lådan... Hur bred den är och hur riktad. En stortrumma är som namnet antyder stor, och kommer därför att ge en bred riktad våg som har mest energiinnehåll rakt framåt och bakåt men väldigt lite från sidorna bla pga den dipola karaktären hos en trumma.Den ger mer direktljud och mindre tidigare vägg och golv och takresonanser och upplevs därför snärtigare och mer dynamisk,precis som en stor dipolsubb eller ett horn. En liten låda med en 8 tummare kommer avge (i ett rum) en sammansatt våg som består av lite direktstrålande och väldigt mycket efterklang och reflexer och väggresonanser som bara ligger några till ganska många millisec efter den lilla mängden direktstrålning från subben. NO GOOD!

Alla högtalare är jämlika men hornhögtalare är mer jämlika än andra! "The Hififarm"

Edited by - Circlomanen on 2005/02/08 21:26:57
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2005/02/08 :  21:16:46  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Klart det ska vara 8-tummare
Undrar hur mina basar beter sig jämfört med större men färre element...


From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/02/08 :  23:07:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
EA > har du tittat på SEAS woofer ?? Hög verkningsgrad
W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000