HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ny 3-vägs högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/01 :  16:51:33  Show Profile Send mangs a Private Message
Sitter och funderar på mitt nästa projekt och det skall bli en trevägare. har redan en hel hög med olika element och min tanke just nu är att följande element skall vara med


Bas:
Scanspeak 25W/8565-01 upp till 150-200Hz i 60 liter sluten låda

Mellanregister:

Vifa PL18WO09-08 mellan 150-ca2200Hz i 9 liter sluten låda

Diskant:
Scanspeak D2905/930000 över ca2200Hz


Mina funderingar just nu är om ifall jag skall använda ett annat mellanregisterelement för uppgiften. jag är lite tveksam om PL18 är så lämpligt över 2KHz?

Alternativen som jag har är att använda Vifa P17WJ-00-08 eller SEAS CB17RCY/P
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H571.PDF


Har ni någon åsikt i det hela? Lågfrekvensdelen hanteras ju av Scanspeaks 10a så lågfrekvensegenskaperna är inte så viktiga.

Min första tanke är en helt passiv högtalare men jag överväger att göra en aktiv delning mellan bas och mellanregister.

Lådorna kommer att vara ca 1100 mm höga, ca 280 mm breda och 320mm djupa. Jag kommer använda mig av massiv ek för att klä sidor och tak och fram och baksida kommer antagligen bli svarta i någon form.


Jag vet ännu inte om lådan skall bli en vanlig låda i rektangulär form eller om jag skall göra någon mer avancerad design, det återstår att se men raka linjer verkar vara mer omtyckt av min bättre hälft så det får nog inte se allt för udda ut.

Högtalarna skall i huvudsak användas för alla typer av modern musik men skall även klara av att hantera film. Jag har tillgång till mätutrustning och olika simuleringsprogram för bafflar mm så mitt första steg är att bestämma vilket element jag skall ha för mellanregistret. Detta är ju egentligen det viktigaste elementet.

Jag vet att ett mindre element kanske hade varit att rekommendera men nu är läget som det är och inget annat element kommer att köpas in.

Sedan skall jag simulera lite olika bafflar för att sedan göra lite testmätningar i olika bafflar.


En liten bild halvägs in:


Edited by - mangs on 2005/05/11 22:57:10

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/02/01 :  17:11:44  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Du kan ju titta lite försiktigt på EALS-3. SS 9300 är en bra diskant och påminner en del om SS S/9700.

Att dela straxt över 2000Hz är nog inga problem. PL18 är inte dåligt i mellanregistret och slipper det dessutom spela bas blir det nog bara gladare (mindre dist).

Aktiv delning är inte alls dumt mellan basmodul och topp.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:51:29  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Aktiv delning och SEAS CB17RCY/P är min omedelbara rekomendation.Jag tror,av vad jag läst,att Seasen har ett livligare ljud jämfört med Vifan.
www.sound.au.com/bi-amp.htm är min anledning till aktiv delning.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:52:46  Show Profile Send mangs a Private Message
Tack för era svar. Jag har redan tittar mer än försiktigt på EALS-3 och lärt mig en del därifrån. Visst är inte PL18 dåligt i mellanregistret men det faller lite tidigare än tex CB17RCY. Båda elementen är bra element enligt mitt tycke men CB17RCY saknar en del bas vilket inte skulle vara något problem i detta fallet då den får stöd av 10an där. Enklast vore kanske att köra ihop en testbaffel med de olika element och se vad som duger bäst. PL18 blir nog mitt förstaval men jag kommer garanterat att testa kombinera även med CB17RCY.
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/02/02 :  10:26:55  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag hade funderingar på en trevägare och hade då Vifa P13MH00/08 som en av toppkandidaterna. Den går riktigt bra högt upp i midrange, men du behöver nog dela mot basen lite högre, kanske runt 300Hz. Det borde dock inte vara något problem med ditt baselement.

En annan toppkandidat är Seas M14RCY som på papperet är bättre vid lägre frekvenser men lite sämre vid högre än P13MH.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/03 :  08:52:41  Show Profile Send mangs a Private Message
Tack för förslaget men jag har tyvärr inte möjlighet att köpa andra element nu så det kommer bli 6,5" i mellanregistret. Tänkte mäta upp de olika elementrn här framöver för att sedan snickra ihop någon/några provbafflar och se vilken lösning som skulle ge mig bäst resultat.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/07 :  09:42:21  Show Profile Send mangs a Private Message
Projektet har gått vidare och just nu håller jag på och undersöker vilket baffelformat som kommer att passa bäst. jag utgår ifrån att jag kommer att köra med PL18 och 9300. Baffelns bredd kommer hamna på 28cm då jag även vill ha plats med 10". Har inte riktigt bestämt om jag skall fasa av kanterna lite men en del tyder på detta då man bla får trevligare baffeldiffraktion vid högre frekvenser. Bäst vore att runda av kanterna men då raka linjer eftersträvas kan en fasning i 45 graders vinkel vara ett bra alternativ. Har gjort mätningar både med och utan denna fasning och skillnaden blir mindre orolig påverkan av baffeln vid frekvenser över 3-4KHz så det är främst diskanten som mår bättre utav detta. Det jag däremot funderat på i helgen är elementens placering på baffeln och hur det kommer att påverka slutresultatet. Det jag har tagit hänsyn till är:

1. Diskanten bör vara i lyssningshöjd som är ca 1 m.
2. Diskant och mellanregister bör vara placerade nära varandra för att man på ett någorlunda enkelt sätt kan dela vid 2200Hz.
3. Placera elementen med olika avstånd till samtliga kanter för att få en jämnare frekvensgång.
4. Placera elementen i en rak lodlinje för bättre stereoperpektiv.
5. Genom att placera elementen finurligt till viss mån med hjälp av baffeln kompensera för avvikelser i elementens frekvensgång


Allt detta är ju svårt att realisera i verkligheten utan det handlar om kompromisser och en del skavanker kan man ju mha filtret rätta till. Vill dock underlätta detta jobb genom att tänka till före. Tex när det gäller punkt 5 så kan man i 9300ans frekvensgång i en oändlig baffel se en höjning på ca 1-1.5 dB vid 3-4KHz vilket jag även uppmätt på 9300an i en del högtalare. Genom att placera 9300an på ett visst sätt kan man få en liten dip på någon dB vid 3-4KHz och på så sätt få en jämnare frekvensgång att utgå ifrån när man skall börja utveckla filter.


Jag har även placerat elementen så att de båda kommer få en liten svacka på ca -1dB vid och strax ovanför delningsfrekvensen då frekvensgången off axis vid dessa frekvenser oftast får en liten puckel vilket innebär att totalljudet som möter lyssnare kommer bli lite färgat. jag vet dock inte om detta är rätt väg att gå men jag tror det är bättre att ha en liten svacka här än en stor puckel vilket kunde vara fallet om man placerat elementen annorlunda. Jag skall ladda upp bilder på smuleringarna men jag har just nu lite strul med datorn. De kommer såsmåningom.

Nu är ju detta just simuleringar och jag vet inte hur bra det kommer att överensstämma med verkligheten. Det återstår att se.


Nästa steg kommer bli att räkna på hur jag skall placera basen jämfört med mellanregister för att inte golvreflexen skall medföra en utsläckning vid vissa frekvenser.

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:23:18  Show Profile Send mangs a Private Message
Då var det dags för de första bilderna.

Först kommer frekvensgången på de olika elementen:

SS-10:

[ img ] www.d-s-t.com/link/scs/data/freq_25w_8565-01.gif [/ img ]


PL18:

[ img ] http://www.d-s-t.com/link/vifa/data/freq_pl18wo09-08.gif [/ img ]

9300:

[ img ] http://www.d-s-t.com/link/scs/data/freq_d2905_930000.gif [/ img ]

Edited by - mangs on 2005/04/26 12:17:35
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:31:44  Show Profile Send mangs a Private Message
Ja, det gick ju bra, funkar inte gif?


Jag provar att lägga upp lite bilder på elementen samt två olika provbafflar som jag gjorde igår. Kommer köra lite mätningar på dem och se hur avfasning av kanten samt placering av element påverkar frekvensgången. Skall bli spännande att se om teorin stämmer med verkligheten. Kommer antagligen köra med både mellanregister och diskant förskjutna i sidled men kommer även mäta med dem centrerade.

Här kommer så bilderna:






Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/08 :  12:38:07  Show Profile Send mangs a Private Message
Jpeg fungerade bättre. Har några Gifar till som jag lägger upp länkarna till i alla fall. De beskriver i teorin hur baffelformen kommer påverka frekvensgången på de olika elementen. Lägg märke till den medvetna dalen vid 2.2kKz för båda elementen samt även dalen vid 3-4kHz för diskanten. Dessa är medvetna från min sida enligt ovan.

http://bildarkiv.hififorum.nu/mangs/Diagram.gif
http://bildarkiv.hififorum.nu/mangs/Response.gif

Genom att köra mer avfasning runt högtalaren hoppas jag dessutom på att minska ripplet vid höga frekvenser. Jag har även med mina provbafflar möjlighet att mäta diskanten utan försänknig och se hur det påverkar. Uppdatering följer.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/02/08 :  18:27:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Intressant! Kul projekt. Blir det passivt eller aktivt?
Mer bilder!!!!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/09 :  09:00:53  Show Profile Send mangs a Private Message
Kul att du finner det intressant.

Fler bilder kommer framöver men just nu finns inte så mycket att visa.

Jag kommer köra passiv delning mellan mellanregister och diskant och sedan får jag se hur det blir mellan bas och mellanregister. kommer nog att prova med både och.


Körde testmätningar på de olika bafflarna igår och jag insåg direkt följande:

1. Diskanten måste försänkas annars blir förloppet väldigt ojämnt med ett antal peakar och dalar.

2. Diskanten mätte jämnare från 2kHz och uppåt när den var centrerad jämfört med den variant där den var placerad där den beräknat skulle fungera bäst. Däremot blev förloppet mellan 1-2kHz (alltså strax under delningsfrekvensen) lite oroligt för diskanten men även baselementet. jag vet inte riktigt hur man kan lösa detta utan att ha en gigantisk baffel.


Anmärkningsvärt för basen var att frekvensförloppet rakt framifrån var ganska linjärt relativt högt upp i frekvens samt att den i 30 graders vinkel började falla längsamt vid 2600Hz så att dela vid 2.2kHz skall nog inte vara något problem.

Det som oroar mig med PL18 är den topp på ca 3dB vid 800-1000Hz som jag sett alla konstruktioner med detta element ha. Kan ju iofs sätta en sugkrets vid denna frekvens eller kommer jag att kompensera med min Ultracurve. jag tror inte en annorlunda placering på baffeln kommer hjälpa så mycket. Funderingarna fortsätter.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/28 :  10:11:46  Show Profile Send mangs a Private Message
Har kommit ett steg på vägen och inhandlat bänkskiva i massiv ek som jag skall fästa på sidorna av högtalaren. Har även inföskaffat konstskinn ämnat för möbler som jag skall klä baffeln med. Ivrig som jag var klippte jag ut en bit av tyget och provlimmade på testbaffeln. Jag använde mig av helt vanligt kontaktlim som jag applicaerade på baffeln och tyget. Jag var speciellt noggrann kring hålen för högtalarelementen. När Tyget sedan var på plats var det dags att sätta fast elementen. Nu var det tur att nedfräsningarna var lite för stora för med skinnet emellan blev så gott som perfekt. Kul att man kan få såpass bra resultat med så liten arbetsinsats. Jag skall försöka ta fram bilder inom de närmsta dagarna.

Jag sitter fortfarande och klurar på hur baffeln skall se ut. baffelbredden är ju 28 cm vilket ju inte är helt idealiskt men å andra sidan så mäter nu diskanten väldigt fint och jämnt inom hela arbetsområdet vilket ju kan förändras om man börjar laborera med att "forma om" baffeln. Bilde rär på gång. När jag funderat klart kommer sedan MDFen att köpas och jag har lite funderingar på om delar av lådan skall byggas i spånskiva istället. Kommer starta en egen tråd ang. detta.
Go to Top of Page

bambadoo
Member

197 Posts

Posted - 2005/03/11 :  20:51:22  Show Profile Send bambadoo a Private Message
Sånn at tråden ikke dør ut. Hvordan går det med prosjektet?
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/03/14 :  10:47:37  Show Profile Send mangs a Private Message
Projektet går framåt men det går långsamt, har varit tvungen att fixa med hallen och gaspannan där hemma men ser det ut som om jag skall få lite tid över. Skall lägga upp bilder snart så att ni ser var jag är på väg.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/03/15 :  16:55:21  Show Profile Send mangs a Private Message
Här kommer då äntligen bilderna som jag tidigare lovat. Ingen höjdarkvalité men man ser i alla fall åt vilket håll det går. Jag har ju gjort en testbaffel med rätt bredd men jag har exkluderat 10".

Baffel och baksida samt topp skall vara klädd i svart konstläder:



Den kostade bara 60 spänn metern och bredden var 1,40m


Sidorna av högtalaren kommer att "kläs" med massiv ek i form av oljade bänkskivor med tjocklek 27mm. Dessa ser just nu ut så här:



Här är lite övriga bilder:





Lädret kommer sedan dras bak och limmas mot sidorna innan jag sätter på ekskivorna. Förhoppningsvis kommer jag snart börja snickra ihop ¨lådorna i MDF.

Edited by - mangs on 2005/03/15 16:59:14
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/04/04 :  13:57:57  Show Profile Send mangs a Private Message
Efter en längre tids väntan fick jag då telefonsamtalet i fredags där jag fick reda på att mina MDF-skivor är tillsågade. Har därför i helgen gått vidare till nästa steg och påbörjat bygget. Det jag hunnit med än så länge är att fräsa ut hålen till högtlarelementen (Bilder kommer). Problem uppstod här på ffa diskanthålen som jag fräste sist. Av någon oförklarlig anledning så trilskades fräsen till den milda grad att nedsänkningarna hamnade på 9 mm istället för 3 mm. :(

Vad kan man då göra, fixa till allt arbete en gång till och få tillsågat nya frontar? Jag valde att mha plastic padding fylla upp håligheterna till ca 3 mm och när det sedan torkat slipade jag till det hela så efter någon timmes extrajobb blev till sist resultatet bra. Diskant och mellanregister är förskjutet 1 cm åt sidan på vardera högtalare. Detta för att minska inverkan på baffeln. Nästa steg blir till att fräsa till kanterna på baffeln. Kommer köra en 45 graders vinkel på denna eftersom det ger ett bra resultat enligt en annan tråd jag precis läste. Annars brukar det vara tvärtom, att man upptäcker smarta saker efter det att man själv genomfört dem men i dett fallet hade jag bevisligen lite tur.

Nästa steg blir sedan att fästa baffeln i lådan och sedan är allting klart, eller inte. ;)
MÅnga timmars jobb återstår och jag har tyvärr inte all tid i världen men detta projekt får ta den tid det tar. Det är ju lite grand det som är meningen med DIY, att det skall vara kul att snickra ihop något själv. Någon vis man sade en gång att det är inte målet som är det viktigaste utan vägen dit och lite grand så känner jag jsut nu.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2005/04/04 :  16:25:25  Show Profile Send ohmega a Private Message
mangs: Läder på frontbaffeln gör ju det hela nästan onödigt snyggt :)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Leif B
Member

1495 Posts

Posted - 2005/04/04 :  17:07:30  Show Profile Send Leif B a Private Message
Ser ut att bli ett trevligt bygge det här.
Du har förutsättningarna att lyckas med detta.
Har du funderat på hur filtret ska se ut?
Kommer det bli en stor låda eller 2 stycket till varje högtalare?

mvh Leif B
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/04/05 :  11:52:00  Show Profile Send mangs a Private Message
Tjenare, tackar för kommentarerna. Det kommer bli en stor låda till varje högtalare uppdelade i två kaviteter på 60 resp 9 liter slutet. Filtret kommer till att börja med vara helt passivt men jag kommer göra det hela framtidssäkert så att jag i framtiden kan köra det helt aktivt eller aktivt mellan bas/mellan och passivt mellan diskant/mellan. Jag är en förspråkare av 2 ordningens filter så någonstans där kommer det hamna med frekvenser runt 200 Hz och 2500 Hz.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/04/26 :  11:30:48  Show Profile Send mangs a Private Message
Då är det äntligen dags för lite byggbilder.


Här kommer först en bild på baffeln när jag fräst försänkningarna till elementen. Mellan-register och diskant är sidledsförskjutna för att se till att de har olika långt till sidorna:


Eftersom hålen blev för djupa för diskanten var jag tvungen att använa en typ av plastic padding för att få det till 3 mms djup. Här ser ni resultatet där jag dessutom sågat ut elementhålen:


Sedan är det dags för att fasa kanten i 45 grader för att minska baffeldiffraktioner. Hålen ni ser ute i hörnen är till för att fälla in magneter:



Dessa magneterna är det vi pratar om:


och de är till för att jag i framtiden skall kunna fästa en högtalarfront för att hålla klåfingriga barn borta. Här ser ni magneterna på plats


Genom att sänka ner magneter och sedan spackla över kommer ingeting att synas då jag kör utan fronttyg vilket jag kommer göra till 95% av tiden:


Kommer givetvis att spackla/slipa detta några gånger för att få ett jämnt och fint resultat.

Dags att fästa baffeln på lådorna:


Använder rikligt med lim och tvingar fast fronterna med tvingar och lite viktskivor.


Högtalare nr 2:


När fronten sitter fast ser det ut så här:


Nästa steg är att få till en innerlåda på ca 9-10 liter som skall kläs invändigt med bitumen. Måste även tänka på att förborra sidorna så att jag senare kan skruva fast eksivorna på sidorna men först skall front och baksida kläs i läder. Nu ligger vi dock några steg framåt då vi även skall staga upp lådan mm innan dess.

Uppdatering följer.









Edited by - mangs on 2005/04/26 11:33:40
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/04/26 :  11:46:27  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Även borra hål för interkablage in till lilla mellanregisterlådan. Lätt att glömma...

Ser bra ut i övrigt!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/04/26 :  12:13:17  Show Profile Send mangs a Private Message
Yes, det är sådanna små saker man lätt glömmer bort men jag har en liten lista på saker som skall göras så förhoppningsvis glömmer jag inget.
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/04/27 :  08:20:23  Show Profile Send mangs a Private Message
Har kommit vidare några steg och nu byggt ihop innerlådan och satt den på plats med mycket lim. Denna låda bör ju vara 100% luft-tät, dels för att det inte skall sippra ut luft ur lådan och dels för att det inte skall finnas någon koppling till kaviteten där 10"an huserar. Resultatet kan ju bli helt förkastligt i sådana fall. Testade med dammsugaren på full effekt och sög på en sidan för att verifiera att det inte fanns några hål. Kommer dessutom fylla på med lite extra lim från varmlimpistolen i eftermiddag för att försäkra mig om att det är tätt. Jag har fäst Bitumen-plattor på insidan och borrat hål samt dragit igenom intern-kabel för både diskant och mellanregister. Till diskanten valde jag Supra Ply 3,4 och till basen vet jag inte märket men jag tog en kraftig kabel typ 4-5 mm2. Finns möjlighet till att byta ut denna framöver om det känns att det behövs men rent allmänt när det gäller kablar så käns det som om en meter internbakel påverkar mindre än låt säga 20 koppartråd i spolen och annat juck som kommer ivägen . ;)


Har funderat en hel del på hur jag skall göra filtermässigt och jag kommer ju som sagt börja med ett passivt filter men med möjlighet till att köra aktiv framöver. Jag vill ju därför även ha möjlighet till att laborera med filtret i efterhand. har funderat på om jag skall köra externa filterlådor men nackdelen med detta är att jag då måste bygga och husera ytterligare två lådor samt att det blir en hiskelig massa kabel som ligger på golvet istället för bara en. Dessutom kommer kostnaden springa iväg bara när man tänker på alla kontakter som kommer att gå åt. Tänk guldplätterade högtalarkontakter. På varje sida blir det i filterlådan 2-in 6-ut och i högtalaren 6-in. 28 kontakter totalt.

Gjorde istället som så att jag byggde en liten låda längst ner i högtalaren som är helt lufttät mot baskaviteten. Detta gör att jag kan köra med denna lådan öppen och laborera med filter utan att det påverkar lådans egenskaper. Jag kan dessutom flytta ut filtret mm och laborera runt hur jag vill. Jag kanske tom kan placera aktivt filter och slutsteg i lådan framöver? Utrymmet ligger på en 5-6 liter så det bör få plats.

Jag kommer limma fast en baksida på högtalaren men med en liten lucka längst ner. Någon som har en idé om hur man får detta att bli snyggt? bakdisan kommer ju vara klädd i svart läder så det bör ju även luckan vara. Alternativt använder man svart glas eller en svartmålad masonitskiva eller liknande.
Jag har dragit kabel ner till denna lådan från själva högtalaren och nu skall jag börja staga och förborra hål för ek-sidorna. Bilder på allt detta kommer under dagen eller morgondagen.

jag har en fundering och det gäller det här med att skruva fast elementen. Det kommer ju bli en del utprovning av mängden dämpmaterial i lådorna vilket kommer innebära en del skruvande och vanlig träskruv har ju en tendens till att dra i sönder gängorna i MDF efter 2-3 försök. vad finns det för lämpliga alternativ och var kan man köpa dessa? Skruvhuvudena bör vara svarta.

Edited by - mangs on 2005/04/27 08:25:26
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/04/27 :  08:51:04  Show Profile Send Guru a Private Message
Hur upplevde du det är att jobba med konstskinnet, är det svårt att få det snyggt runt hörn och kanter?

Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/04/27 :  12:09:25  Show Profile Send mangs a Private Message
Det fungerar mycket bra!

Nu har jag inte klätt denna högtalaren än men jag har klätt en baslåda och lite andra prylar och resultatet blir väldigt bra med liten insats. Man behöver inte heller slipa till underlaget så att det är 100% som man måste göra vid tex måling/lackering. Det gäller dock att man använder rikligt med kontaktlim speciellt kring kanterna och element-hålen.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000