HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 En bas till min trevägare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/05/10 :  18:04:44  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
HAr ni några förslag på vad jag skall ha för bas till min högtalare som är på väg att bli en trevägare?

Diskaneten är en Hiquphon OW1 och mellanregister är en Scan-Speak 15W/8530K00.

Jag vill ha en bas som passar dessa element. Jag tänkte mig kanske två åttor men jag vet inte om någon kan rekomendera några.

De får max kosta 2000 kr st där känns det som smärtgränsen är.

Tack på förhand/ The Groupie

The_Groupie

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/05/10 :  19:16:44  Show Profile Send jonasz a Private Message
Det här kommer bli ett intressant projekt. Diskanten är ju bara sååå bra! Mellanregistret är ju inte så pjåkigt det heller...

Vart hade du tänkt dela? Aktivt/passivt?

Jonas

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/10 :  21:45:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Önskemål? Användsningsområde? Max SPL? -3dB gräns? Varför? Känslighet?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/05/11 :  08:07:03  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Användningsområdet skall vara under 100-150 Hz. Känslighet på runt 86-87 dB för det är vad de andra elementen är på. Varför jag vill ha det är för att få mer djup. Funderar på att kanske bygga en aktivsub eller trevägare har inte bestämt mig.

The_Groupie
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/05/11 :  09:00:39  Show Profile Send jonasz a Private Message
Någon av de nya Peerless XXLS 10" borde passa som handsken. Se bara till att dela aktivt med minst 4e ordningen vid högst ca 120 hz så borde du vara hemma. Själv föredrar jag inga lådor (dipol) men antar att det är lådor du bygger och då tycker jag en sluten är mest välljudande.

Jonas

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2005/05/11 09:01:12
Go to Top of Page

GrodanB
Member

89 Posts

Posted - 2005/05/11 :  10:08:19  Show Profile Send GrodanB a Private Message


quote:
Någon av de nya Peerless XXLS 10" borde passa som handsken. Se bara till att dela aktivt med minst 4e ordningen vid högst ca 120 hz så borde du vara hemma. Själv föredrar jag inga lådor (dipol) men antar att det är lådor du bygger och då tycker jag en sluten är mest välljudande.


Verkar som en bra idé... de gamla XLS är inte helt fy skam heller

/Tobias

Edited by - GrodanB on 2005/05/11 10:16:45
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/05/11 :  10:12:04  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Gillar inte Peerless

Hehe!!!!

Jag vet att de är bra jag funderar på dem ocksp men jag vill ha mer förslag.....

The_Groupie
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/05/11 :  10:17:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Länk

Detta är ett bra element.

Oftast klarar inte rummen av 20Hz utan att börja flåsa. Skall du bygga baskapabla högtalare måste du se om rummet också. Annars är det en god ide att använda basar som de ovan som inte riktigt når ända ner.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2005/05/11 :  10:25:16  Show Profile Send avr7000 a Private Message
http://www.seas.no/seas_line/H1209.pdf

Låter bra och går riktigt djupt...

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/05/11 :  10:52:50  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Peerleessen ser bra ut men har någon hört hur den låter? Samma gäller Seasen sett att många bygger med den men har läst någonstans hur den låter.....

Mvh

The_Groupie
Go to Top of Page

Haakan
Member

2630 Posts

Posted - 2005/05/11 :  11:12:51  Show Profile Send Haakan a Private Message
alltså vad har du för krav på kapacitet? under 100hz? det är inte mycket till krav...vill du kunna ösa på ordentligt eller finlirar du bara?

bättre om du specar spl,-3db samt om du ska köra aktivt eller passivt osv

"även jag hör skillnad på inbrända och innebrända kablar" (c) _jax =)
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2005/05/11 :  11:43:38  Show Profile Send matson a Private Message
Jag hade inte använt det mellanregistret utan att det har stöd från baffeln. Dela runt 600 är mitt tips.

Mvh
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/05/12 :  00:35:25  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Den skall delas passivt. Jag vill att den skall spela ner till ca 30 Hz någonstanns kan spela lägre också. Jag har hemmabyggda tubtraps. Den skall kunna ösa på men det blir svårt när mellanregitret är på 85.5 dB. Men jag vill ha en högtalare med ett rent balanserat ljud. Från botten till toppen.

Jonasz diskanten är det som jag längtar mest över att få höra.....

The_Groupie
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000