Author |
Topic |
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:32:28
|
Jag har länge funderat på att byta ut orginalnätkabeln mot någonting bättre. Men kommer det ge några skillnader när jag bara har ojordade uttag i vardagsrummet??
Ett tag funderade jag på köpa nätfilter också, men det lär väl inte ge någonting utan jordat uttag va? för vart skall "skräpet" ta vägen utan jord??
Ingen klippa på ellära, så ni som kan detta lite bättre (och testat) får gärna skriva hur det hela ligger till.
mvh Erik |
TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
|
|
MartinN
Member
1333 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:39:04
|
Har för tillfället ojordade uttav i vardagsrummet och visst kunde jag höra ordentlig skillnad med nätkablar och PS Audio Ultimate Outlet (nätfilter). Kommer ändå någon gång att ändra till jordat, för säkerhets skull (och ljudet !). Jag rekommenderar att pröva och lyssna om det är värt pengarna.
Martin |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:41:28
|
Nätkabeln gör en liten aning skillnad. Låna hem en kabel till CDn först och testa. Men det bästa är enligt min mening att ha en isolertrafo. (Jag har båda, DIY såklart.) |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 11:46:41
|
Skulle gärna testa, men jag bor i lule och det kryllar inte med hifi-butiker som lånar ut grejer här längre sedan bossa försvann. Takt o ton lånar ej ut...
Känner ingen som har någon heller tyvärr. Någon här som har någon över som jag kan testa?
Bernt: har tyvärr fast nätkabel på cd:n, så det är bara förstärkarens om kan få ny kabel.
/Erik |
TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
|
|
|
tommypeters
Medlem i AÖ
1020 Posts |
|
Bubben
Member
1032 Posts |
Posted - 2005/01/31 : 19:17:48
|
Jag är säker på att du kan få en ljudförändring med ny nätkabel till förstärkaren. Sedan är det upp till dig att bestämma om förändringen är bättre eller sämre.
Du har ju provat Xindak högtalarkabel, gör ett försök med nätkabel också. Eller Clou Cable... |
"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet." |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
knoxville
Member
484 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 09:43:46
|
CC: tror inte studentbo här uppe i lule är så pigga på att dra jord till mitt vardagsrum Är ju student, så att dra några kablar från någon speciell fas är bara att glömma tyvärr. Sånt får man testa när/om man skaffar villa någon dag. Dock lång tid kvar till sånna investeringar..
Tack för hjälpen allihopa. Skall testa iaf och se vad jag kommer fram till.
mvh Erik |
|
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 13:27:41
|
Är det inte så att de flesta fastigheter, (förutom det som är relativt nybyggt), i Sverige har 4-ledar system, d.v.s att jord och nolla går ihop. I så fall så hjälper det ju inte med jordning. Dessutom så har man ju, kompressorer, motorer, thyristorbrytare, etc, (t.ex. kyl, frys, tvätt och tt), i lägenheten/huset, som genererar störningar och spänningsfall, och avstånden i en bostad är alldeles för korta för att dessa störningar skall släckas ut. Detta borde ju medföra att en störskyddstrafo är enda sättet, att få en ren spänning/ström?? |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2005/02/01 13:30:43 |
|
|
PaleRider
Member
51 Posts |
Posted - 2005/02/01 : 16:27:01
|
Om du er en liten DIY-er kan du kjøpa nån lengder EKKJ 3x2,5mm hos ELFA ock montera stick på. Massiva tråder, skjermad. - du vil inte høra nån liten skillnad, hellre en STOR!
Mvh. RS |
Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter.. |
|
|
|
Topic |
|