HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fråga angående nätkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/31 :  11:32:28  Show Profile Send knoxville a Private Message
Jag har länge funderat på att byta ut orginalnätkabeln mot någonting bättre. Men kommer det ge några skillnader när jag bara har ojordade uttag i vardagsrummet??

Ett tag funderade jag på köpa nätfilter också, men det lär väl inte ge någonting utan jordat uttag va? för vart skall "skräpet" ta vägen utan jord??

Ingen klippa på ellära, så ni som kan detta lite bättre (och testat) får gärna skriva hur det hela ligger till.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/01/31 :  11:39:04  Show Profile Send MartinN a Private Message
Har för tillfället ojordade uttav i vardagsrummet och
visst kunde jag höra ordentlig skillnad med nätkablar
och PS Audio Ultimate Outlet (nätfilter). Kommer ändå
någon gång att ändra till jordat, för säkerhets skull
(och ljudet !). Jag rekommenderar att pröva och lyssna
om det är värt pengarna.

Martin
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/31 :  11:41:28  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Nätkabeln gör en liten aning skillnad. Låna hem en kabel till CDn först och testa. Men det bästa är enligt min mening att ha en isolertrafo. (Jag har båda, DIY såklart.)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/31 :  11:46:41  Show Profile Send knoxville a Private Message
Skulle gärna testa, men jag bor i lule och det kryllar inte med hifi-butiker som lånar ut grejer här längre sedan bossa försvann. Takt o ton lånar ej ut...

Känner ingen som har någon heller tyvärr. Någon här som har någon över som jag kan testa?

Bernt: har tyvärr fast nätkabel på cd:n, så det är bara förstärkarens om kan få ny kabel.

/Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/31 :  15:47:18  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Till CDn kan du köpa lite RFI-avstörande ferriter och sätta på:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=2011482.htm

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:17:48  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag är säker på att du kan få en ljudförändring med ny nätkabel till förstärkaren. Sedan är det upp till dig att bestämma om förändringen är bättre eller sämre.

Du har ju provat Xindak högtalarkabel, gör ett försök med nätkabel också. Eller Clou Cable...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/31 :  21:02:01  Show Profile Send CC a Private Message
Mest nytta gör det med jordat precis som du antagit. Med ojordade utag finns väl en större risk(?) att det kanske mest låter annorlundare...
För ett antal år sedan satt jag för en period i en lägenhet med ojordarde uttag, jag använde då CLouCables filter där jordledaren inte är kopplad på något speciellt sätt utan bara går rakt igenom filtret utan påverkan. Visst gjorde det en viss förbättring med Cloufiltet, men jag tyckte det var ganska marginellt... Jag testade även lite andra modeller men skillnaderna var ganska ojämna o osäkra tyckte jag då...
Jag fick hyfsat resultat med filter från DP, men riktigt bra blev det inte förren jag såg till att ordna jordard ledare.
Kontenta: Filter verka fungera mest effektivt kopplade till jord.

Nätkablar har än mer egendomlig påverkan på ljudet. Har tyvärr inte testat så mycket med ojordat (ger så ojämna reaktioner) då jag nästan alltid sett till att få jord draget till stereon (på ett eller annat vis) ända sedan jag upptäckte hur mycket det påverkar ljudet....

Vad du kan testa med är någon hyfsad DYI variant o se om du märker skillnad över huvud taget. Som du säkert märkt e de ju stora oenigheter på forumet om vad man hör o inte hör...
Märker du skillnader (bra eller dåliga) så vet du om du ska bry dig om att fortsätta sökandet

Men min stående rekomendation e att lösa problemet med möjlighet till jordat uttag Rätt utfört med dedikerad kabel från ditt elskåp med egen fas (eller åtminstone den minst belastade) fram till din anläggning är grunden. Sådana är mina erfarenheter!
Lycka till

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

knoxville
Member

484 Posts

Posted - 2005/02/01 :  09:43:46  Show Profile Send knoxville a Private Message
CC: tror inte studentbo här uppe i lule är så pigga på att dra jord till mitt vardagsrum Är ju student, så att dra några kablar från någon speciell fas är bara att glömma tyvärr. Sånt får man testa när/om man skaffar villa någon dag. Dock lång tid kvar till sånna investeringar..

Tack för hjälpen allihopa. Skall testa iaf och se vad jag kommer fram till.

mvh
Erik

TIDAL / NAS / Rega Planar 2 (2016) -- Yamaha WXC-50 -- XTZ A2-300 EDGE -- SUPRA XL Annorum -- Dynaudio Excite X14 -- Erik :)
Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/02/01 :  13:27:41  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Är det inte så att de flesta fastigheter, (förutom det som är relativt nybyggt), i Sverige har 4-ledar system, d.v.s att jord och nolla går ihop.
I så fall så hjälper det ju inte med jordning. Dessutom så har man ju, kompressorer, motorer, thyristorbrytare, etc, (t.ex. kyl, frys, tvätt och tt), i lägenheten/huset, som genererar störningar och spänningsfall, och avstånden i en bostad är alldeles för korta för att dessa störningar skall släckas ut.
Detta borde ju medföra att en störskyddstrafo är enda sättet, att få en ren spänning/ström??

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif

Edited by - Leif Eriksson on 2005/02/01 13:30:43
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/02/01 :  16:27:01  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Om du er en liten DIY-er kan du kjøpa nån lengder EKKJ 3x2,5mm hos ELFA ock montera stick på. Massiva tråder, skjermad.
- du vil inte høra nån liten skillnad, hellre en STOR!

Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000