HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 När bör man byta laser i CD-spelaren ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/01/29 :  18:25:23  Show Profile Send karvid a Private Message
Vilka är symptomen på att man bör byta laser??

Jag gissar att spelaren i början får svårt att hitta spåren på skivorna och kanske ibland helt enkelt inte klarar att läsa skivor.
Antar att ljudet inte försämras med ökande ålder på lasern.

Vet någon om detta stämmer?
Kan man förbättra ljudet med en ny laser???

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/30 :  03:24:31  Show Profile Send CC a Private Message
Tror inte att ljudet förbättras... Så vitt jag förstått så antingen fungerar den eller inte alls... På eller av...

Rätta mig någon om jag har fel

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/01/30 :  19:54:28  Show Profile Send karvid a Private Message
CC:
jag tror du har rätt.
Precis som du tror inte jag heller att ljudet förbättras vid byte, men vore bra att höra om någon har erfarenhet av att byta laser.

Undrar hur länge en laser egentligen fungerar? Någon som vet?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957

Edited by - karvid on 2005/01/30 19:56:21
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2005/01/30 :  19:55:01  Show Profile Send Twilighter a Private Message
En sliten/dålig laser ger symptomen att den har svårt att fokusera och hålla sig i spåret.

altså skivan "hoppar" eller har svårt att hitta spåret alls

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2005/01/30 :  20:01:28  Show Profile Send svejk a Private Message
En lacer går säkerligen bra många tusen timmar hifi musik testade för ett antal år sedan. Tecken på att den börjar ge upp är att den läser taskigt och hoppar. Rökare får sämre livslängd på sina spelare. Leve snuset! Någon audiofil laser har jag inte sett till hittills.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/31 :  12:37:17  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Med tanke på att det faktiskt låter bättre när man rengjort "ögat" så finns ju möjligheten att en spelare låter sämre med tiden p.g.a. åldrande laser.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/01/31 :  18:32:47  Show Profile Send karvid a Private Message
Logiskt sett borde det kanske vara så att innan den får probelm att fokusera på spåren kan få problem att separera instrument osv i samma spår. Men hur man mäter detta vet jag inte, jitterfel möjligen?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:07:04  Show Profile Send CC a Private Message
Men är det någon här som själv upplevt att avspelningen börjat krångla efter ett antal timmar för att sedan kunna åtgärdas med ett laserbyte?
En defekt laser brukar ju utmärka sig ganska tidigt precis som övrig elektronik, eller hur?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/31 :  19:10:40  Show Profile Send CC a Private Message
Att rengöring på "ögat" får spelaren att låta bättre behöver inte vara konstigare än att man kan behöva rengöra cd-skivorna? Inte behöver det säga något om åldern? Eller?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/02/01 :  11:56:31  Show Profile Send John a Private Message
Jag har själv bytt laser i min Sony xa-20 när den hade svårt att läsa in skivor efter det att den blivit varm. Efter bytet funkar den perfekt!

/en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/02/01 :  22:30:46  Show Profile Send CC a Private Message
Värmekänslig laser Cool

John, hur gammal var den på ett ungefär när du bytte den?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2005/02/02 :  00:27:26  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Har själv undrat över detta??? Bytte för ett tag sedan drivverket på min Njoe Tjoeb och tyckte att det lät klart annorlunda efteråt! Kan ju naturligtvis ha berott på att det nya drivverket var helt oinspelat... Men å andra sidan tror jag det finns mer "mellan himmel och jord", när det gäller digitalt ljud än vad som borde finnas där enligt teorin! Hur kommer det annars sig att tex olika koaxialkablar påverkar ljudet till transporten etc ??? Det finns massor med konstigheter som påverkar den digitala signalen, så varför inte laserns ålder...

Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/02/02 :  01:09:27  Show Profile Send edison a Private Message
Lasern lär inte "...separera instrument i samma spår..." vare sej i mer eller mindre hög grad;
I spåret finns ju inga instrument alls bara siffror (ja, kodade tal är vad jag menar).
Kan dom läsas och dekodas då blir det musik.Vilka siffror som "tillhör" respektive instrument är nog inte nåt som är möjligt för lasern att bena ut...
Om något hindrar tillräckligt många siffror att läsas då blir det stopp, alternativt får felkorrigeringen börja jobba (hårdare) och då kan ju ljudet börja degraderas...

Om skitig lins försämrar ljudet lär det bero på just att för många siffror missas av lasern så felkorren börjar jobba, när den jobbar mer än "måttligt" kan man tala om hörbar försämring.
Vet ju inte säkert, men jag tror att felkorren aldrig är 100% overksam, skivan vibrerar alltid något litet(?) hur mkt är givetvis beroende dels på skivans egen kvalitet (hur platt den verkligen är) samt hur stabilt drivverket kan hålla skivan under dess rotation.
Små dammpartiklar på skivans yta lär man heller aldrig vara helt utan vilket iaf borde kunna antas ge felkorren nåt att göra den mesta tiden.
Vad jag tror - men inte vet 100% säkert...

Minns att jag läste nånstans (vid tiden kring när CD lanserades och massor av artiklar skrevs i HiFi-magasinen om dess grundläggande teknik) att alla data finns dubblerade, eller mer än så, längs spåret.
Just för att man ska slippa att felkorren griper in mer än minimalt, alltså under vad som blir hörbart illaljudande.
Någon kanske kan ha mer om det(?)

Angående HiFi & Musik's uthållighetstest av (5-6 st) CD-spelare så säger mitt (icke perfekta!) minne mej att ingen, eller möjligen någon enda bara, pajade genom att lasern rök.Nätdelshaveri, motordito, mm sånt var det som tog död på apparaterna.Man körde dom på "heltid" en bra bit över ett år, och slutade innan alla pajat!!!

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/02/02 01:11:19
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:26:50  Show Profile Send John a Private Message
quote:
Värmekänslig laser Cool

John, hur gammal var den på ett ungefär när du bytte den?


Nja, så cool var det ju inte... Min Sony hade inga problem alls att spela spår på spår så länge skivan snurrade, men när man ville hoppa mellan spår eller byta skiva så hade den svårt som sagt att läsa in det nya spåret/skivan när den blivit varm. Gissar för övrigt att det kan slita mer när man stänger av/trycker igång cd:n än att ha den spelandes som i HM:s test. Men det är bara en gissning.

Vet inte hur gammal laser var, men det var tydligen inga problem alls att skruva i en ny (gjorde det inte själv). Själva lasern är dock en standardreservdel till Sony. Verkar sitta samma laserenhet i massor med olika modeller, så det gick fort och lätt att få tag på.

/en john som också fått sin Marantz åtgärdad en gång

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

karvid
Member

585 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:54:15  Show Profile Send karvid a Private Message
Precis som SebastianG säger så är det märkligt att Digitalkablar kan låta så olika om det "enbart" är ettor och nollor!!!
Kan kablar skapa jitter annars förstår jag ingenting... Jag antar det måste finnas något i läsning och i signalvägen som vi "glömt" eller missat och har en inverkan, eller?

PolArt
Anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35957
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2005/02/02 :  09:54:47  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Typskt för laserdioder (som sitter i CD-spelare) är att de lysdiodifieras med åldern, dvs blir allt mer lysdiod och mindre laser.

Elektronik brukar ju uppvisa ett ganska karaktäristiskt haverimönster statistiskt sett, dvs några komponenter går sönder nästan med en gång/första månaderna beroende på tillverkningsfel, monteringsfel (tex bristande kylning, måndagsexemplar) medan resten klarar sig länge och därefter går sönder med någon form av halveringstid och på vissa elektronikkomponenter kan man nog tala om halveringstider på över 10-20 år. Värme brukar dramatiskt förkorta halveringstiden hos komponenter. Stora temperaturväxlingar är ett av de största problemen för elektronik i rymden förutom strålning.

Elektrolytkondensatorer kan ju torka ut och här spelar ju också värme in, andra komponentskal och kretskort kan ju åldras på olika sätt och pga luftföroreningar eller värme eller liknande och när åldern tar ut sin rätt så fallerar statistiskt sett ett stort antal samtidigt, dvs komponenten har då uppnåt sin normala livslängd.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000