HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Välja kornstorlek för att sandfylla stativ
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/27 :  23:11:56  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag hade tänkt sandfylla mina Atacam SE 6 med Biltema Blästersand, men vet inte vilken kornstorlek jag ska välja? 0,1-0,7mm eller 0,2-1,0mm?

Den som inte känner till Atacama SE 6-stativen, så medföljer det en avlång fyll-mig-med-sand-eller-Atacam-Atabites-plastpåse till respektive stativ, så i princip kanske det inte spelar någon roll vilken kornstorlek jag väljer, eller? Jag tänkte kanske att densitet spelar någon roll i sammanhanget?

Vad tror ni?

Micke65
Member

471 Posts

Posted - 2005/01/27 :  23:32:29  Show Profile Send Micke65 a Private Message
Jag tror inte det är så kinkigt men mindre bör ju vara bättre.
Vet inte hur dina Atacama ser ut men mina var inte så täta i kontaktytan mellan bottenplåt och pelare så jag la in en tätningslist för att att sand inte skulle läcka ut.
/micke
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/27 :  23:53:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
C-Q: Várför inte blanda!?

Jag skulle göra som Micke och kolla att de INTE läcker...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/28 :  09:34:11  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Som jag skrev i mitt första inlägg :
quote:
Den som inte känner till Atacama SE 6-stativen, så medföljer det en avlång fyll-mig-med-sand-eller-Atacama-Atabites-plastpåse till respektive stativ...
Så det där med läckage oroar mig inte (om det nu inte visar sig att påsarna är sönder, hehe) - jag tar och köper den mindre storleken då.

Tack för svaren.
Go to Top of Page

torbeno
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/01/28 :  10:31:15  Show Profile Send torbeno a Private Message
Hej

Om man skall blanda olika storlekar så blir blandningen så tät/kompakt som möjligt om förhållandet på kornstorleken är 1:7.
Nu vet jag inte om det är möjligt i ditt fall men ovanstående är en tumregel.

newbie
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/02/01 :  19:25:15  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Sandstrand då? Med risk att få lite musslor och så :)
Cement annars? Varför just sand?

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/01 :  20:25:20  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag köpte det där Biltema Blästersandet för en 50-lapp och fyllde mina stativ med det igår.
Inga pengar, så det var en billig lösning...
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/02/01 :  22:37:36  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag glömde skriva att det åtminstone hemma hos mig gjorde skillnad till det bättre - mer än vad jag trodde, faktiskt.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/02/01 :  23:01:54  Show Profile Send esl a Private Message
Det man vill åstakomma är ökad massa i första hand, sedan får man ju bieffekten att det bildas friktionsvärme mellan sandkornen när dom rör sig mot varandra vid vibration. Stativet blir alltså tystare. Cement har nackdelen att det är styvt och inte erbjuder friktionsvärme mellan kornen....
/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bosco
Member

444 Posts

Posted - 2005/02/02 :  00:11:04  Show Profile Send Bosco a Private Message
Kornstorleken spelar ingen som helst roll. Om kornen är runda så fyller man ju inte ut mer "luft" bara för att dom är mindre.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000