HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 partsexpress.com
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

imtkjlu
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/01/28 :  12:36:01  Show Profile Send imtkjlu a Private Message
Ni som provat att köpa från partsexpress.com
Vad åker man på för extra kostnader (moms tull mm) ?
Om man köper en 2 st högtalare för 2* 320 dollar dvs 640 dollar
+ frakt
vad slutar man på hemma i Sverige ?

ayayay
Inredningsarkitekt

1278 Posts

Posted - 2005/01/28 :  12:56:41  Show Profile Send ayayay a Private Message
Kostnaderna här i Sverige beräknas enligt följande:

Inköpspris + frakt x tullavgift (en speciell %-sats som varierar med varuslaget) x momsen = Vad du får betala när du har din saker här hemma i Svedala.

Att tänka på är att förtullningen in i Sverige om du gör det med hjälp utav en Speditör, oxå kostar en slant (mellan 3-500kr)

Mvh
JOakim

"difficulties mastered is opportunities won" - Winston Churchill
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2005/01/28 :  13:31:46  Show Profile Send weedo a Private Message
Jag köte lite saker (basar) från PartsExpress under 2002. Det funkade utmärkt, deras service är mycket bra.

För en låda på några kilo fick jag betala 80 USD i frakt (air mail). Tullen la sedan på moms. Speditören (som i mitt fall var Schenker) la sedan på "förtullningsarvode" ā 200 kr.

Jag betalade alltså ungefär 800-900 SEK för att få hit prylarna. Om du inte bor nära en terminal där speditören har dina prylar kan du få betala ytterligare lite i frakt inom Sverige. Nu är dollarn billigare men räkna med uppåt en tusenlapp + moms på prylarna.

Jag har importerat från Tyskland också. Då köpte jag från Koch Audio http://www.kochaudio.de/

Det funkade också väldigt bra. Jag förskottsbetalade då prylar + frakt till ett konto i Tyskland. Den gången gick kartongen genom tullen utan att dom la på moms. Men å andra sidan hade jag betalat den Tyska momsen på 16%.

Läs mer i tullverkets broschyr:

http://www.tullverket.se/NR/rdonlyres/BD30BB20-C473-41B8-94A3-A7EBA5330218/0/13082_2004_handla_pa_internet.pdf

Mina erfarenheter av att shoppa internationellt på internet är bara goda.

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

paradigm
Member

958 Posts

Posted - 2005/01/28 :  15:16:53  Show Profile Send paradigm a Private Message
Har just idag hämtat ut ett paket från Parts express, på Posten.

Enda pålagan blev Moms på 232:-

Jag tror att det finns en obekräftad gräns för när man lägger på tull.

Jag har tidigare hört att gränsen låg på 100$, men för bara någon vecka sedan, var det en som trodde att gränsen höjts till 1700:-SEK.

Om det är så vet jag inte säkert, men de två senaste gångerna har jag sluppit tullavgifterna när beloppen legat runt hundra Dolores.


Det här var de alternativ jag hade att välja mellan, baserat på en vikt om c:a 3 Kg.

> > USPS International Airmail - $36.84 (estimated 1-2 week delivery)
> >
> > USPS Economy Surface - $29.59
> > (estimated 4-8 week delivery)
> >
> > USPS Global Express Mail - $45.39
> > (estimated 5-7 day delivery)
-----------------------

/Rolle
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2005/01/28 :  15:59:06  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
quote:
Tyskland. Den gången gick kartongen genom tullen utan att dom la på moms


du behöver inte betala svensk moms eller tull inom EU.
Dock kan/ska utländska företag ta ut svensk moms, jag tror det är om dom säljer för mer än en viss summa till Sverige per år.

DIY is in my DNA

Edited by - Keld on 2005/01/28 16:00:03
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/28 :  16:13:46  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Jag har för mig att grundregeln inom EU är att man skall betala moms i säljarens land.
Undantaget är de företag som säljer väldigt mycket till ett specifikt land, för då måste de använda det landets momssats istället på försändelser dit.
Jag har för mig att gränsen för att ta mottagande landets moms är om de levererat varor för över 100.000 euro dit under föregående år.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2005/01/28 :  19:19:26  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
>Jag har för mig att gränsen för att ta mottagande landets moms är om de levererat varor för över 100.000 euro dit under föregående år.

Grænsen i Danmark er 280.000 kr. (~ 40.000 EUR)


/U.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000