Author |
Topic |
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 20:49:59
|
Då var det dags igen.
Hal högg tråden igår, dajz gjorde en bra entre. I kväll kanske vi får se en HELT ny vinnare?!
Först ut i kväll blir
Linn-Marie - Himlen måste sakna en ängel
Tips för er nya, som inte har varit med så mycket. Ord i titeln/artistens/gruppens namn kan ibland behöva översättas till svenska/engelska. Ibland förekommer något mer långsökta paralleller. Kort sagt. Hitta vad för förenar de tre ledtrådarna |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
Edited by - Zalve on 2005/01/26 01:38:38 |
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 21:15:05
|
Till att börja med.Grattis Hal! Över till "allvaret",det gäller helt enkelt att ta tråden direkt på första försöket nu när Hal och alla andra är på jakt
Ängel/Änglarnas stad. Los Angeles ska det vara
|
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 21:16:32
|
Hmm - någon måste vara först...
Det finns en tunnelbanestation i London som heter Angel. Svaret är alltså i fet stil!
Med vanliga förstledtrådsvrålgissningar /Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 21:18:53
|
quote: Hmm - någon måste vara först...
... och så hann Gus emellan medan jag skrev mitt svarsförslag...
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 21:38:31
|
Linn får mig att tänka på Skotland. Nästa ledtråd blir väl Metallica - Whisky in the jar. |
"It takes a joyful sound To make the world go round" |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 22:04:36
|
Linn-Marie - Himlen måste sakna en ängel
En ängel har vingar, så idag blir det varelser med vingar.
Nästa låt blir ju då: Dolly Parton - Little sparrow och sista blir: Marit Bergman - I will always be your soldier
Always hade väl vingar i reklamen ?
Visst är det här rätt Zalve
|
Veckans skiva, här ! |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 22:22:02
|
Gus. Änglarnas stad trodde jag var Göteborg,,, Eller tänkte du på LA LAW (Lagens Änglar ?!) Visst hal,,, du är ganska långt bort =) Tyvärr är inte heller nån annan i närheten,, |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 23:02:09
|
Då ger vi er lite mer kött på benen.
Alice Tegnér - Ekorrn satt i granen |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 23:22:48
|
Linn har namnsdag 20 Juni. Alice 23 Juni. Så Juni får väl bli mitt svar. |
|
|
jonasz
Member
2542 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 23:33:20
|
Julafton, änglar och granar hör hemma på julafton tycker (tror) jag...
|
You'll Never Walk Alone... |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/25 : 23:34:36
|
Där ser man Jensevik. Man kan alltså lära sig saker i RÖda tråden oxå =) Undrar när sista artisten har namnsdag...
Sista ledtråden kommer innan midnatt, så vill jag ha ett rätt svar när jag kommer tillbaka från fikat! Deal ? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 00:13:01
|
Lite dålig aktivitet, men det kanske blir lite bättre nu...
Black Oak Arkansas - No Time
|
|
|
dajz
Member
325 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 00:14:15
|
Träd måste vara svaret |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 00:51:41
|
NJea,,, Inte så mycket träd i den första va Dajz? |
|
|
Gus
RödaTråden vinnare April-lurare
3570 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 01:06:16
|
Nu så-----blev det så här---hrrmmm. Linn/skivspelare/snurrar. Ekorre/ekorrhjul. No Tine/hinner inte. Svar Stress |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 01:20:59
|
Du skulle nog inte ha stressat så mycket, utan ha gjort som text Ferdinand. |
|
|
LarsTokyo
100.000-klubben
776 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 02:23:08
|
Jag har inte förstått dina tankebanor än Zalve, så här kommer en helt fel gissning från mig igen. Allt för att hålla tråden vid liv.
Linn-Marie - Himlen måste sakna en ängel / Änglar vaktar över oss. Alice Tegnér - Ekorrn satt i granen / Ekorrn vaktar över sina nötter, alt vaktar mot rovdjur. Black Oak Arkansas - No Time / Tiden går väldigt långsamt när man sitter som vakt.
Alltså blir mitt svar Vakt / Väktare.
|
Nu i North Carolina, USA. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 02:51:58
|
Lars: Det har inte min fru heller... Hal verkar då och då komma på hur det skall vara.
Denna gång behöver man vara ta rätt ord i varje titel/artist. Ett av dessa behövs översättas. Hitta sen det gemensamma. Svårare än SÅ är det inte. |
|
|
Jensevik
Member
513 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 06:36:36
|
Attans! Jag som var så säker på att jag var på rätt spår! :) |
|
|
hal
RödaTråden vinnare
4171 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 08:06:46
|
Det var svårt det här. Men jag kör en gissning; ek är ju en symbol för bank ekorre är en symbol för sparande, pengar saknar man ju alltid Så mitt svar blir:
bank |
Veckans skiva, här ! |
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 11:31:58
|
Förmiddagen börjar närma sig slutet och kvällens Röda tråd är alltjämt öppen...
Inte för att de två sista ledtrådarna gjort mig klokare, enbart mer förvirrad. Men vrålgissa kan man ju alltid göra:
Jordnötter - är min tredjeledtrådsvrålgissning, ty
- F d USA-presidenten Carter var jordnötsodlare och ägnar sig numera mycket åt välgörenhet, d v s han kan liknas vid en ängel
- Ekorrar samlar nötter, säkert också jordnötter om de funnes i den svenska floran
- En annan amerikansk president, Clinton, kommer från Arkansas
Krystat? Det är bara förnamnet!
/Jörgen G
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 15:12:00
|
Det är rätt Jörgen. Det där var krystat. Svaret är enklare är så.
Jag har ju skrivit hur ni skall GÖRA! Skall vi göra den en gågn till =)
Denna gång behöver man vara ta rätt ord i varje titel/artist. Ett av dessa behövs översättas. Hitta sen det gemensamma. Svårare än SÅ är det inte. (Kanske, kanske något... Men inte mycket svårare)
|
|
|
nalle
Member
686 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 15:15:50
|
skivspelare! både Linn och Oak har ju gjort skivspelare.
|
Har det verkligen hänt nåt sen Edison-rullarna? |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 15:38:16
|
Bra gissning Nalle, men inte heller rätt. Alla 3 ledtrådarna skall ge dig lösningen. |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 17:20:01
|
Nu har vi lekt länge nog.
Linn-Marie - Himlen måste sakna en ängel - LIN
Alice Tegnér - Ekorrn satt i granen - GRAN
Black Oak Arkansas - No Time - Oak -> EK
Lin - Hälsingland Gran - Medelpad Ek -Blekinge
Dvs Landskapsblommor
|
|
|
Jörgen_G
8011 Posts |
Posted - 2005/01/26 : 18:15:48
|
Zalve - du skrev att lösningen inte var lika krystad som mitt förslag...
/Jörgen G |
|
|
|
Topic |
|