HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Förslag på mellanregister
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Simba
Member

308 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:25:21  Show Profile Send Simba a Private Message
The_Groupie:
Noen spesiell grunn til at du vil lage en 3-veis??! Elementene du nevner burde funke som 2veis også.

Hvor vil du isåfall ha delefrekvensene??!

Mvh Simba
Go to Top of Page

Wizard
Member

408 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:30:53  Show Profile Send Wizard a Private Message
Använd Audax 5" till mellanregister

Wizard
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/26 :  23:40:22  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vad vill du ha för känslighet på elementet ?!
(Jag letar nämligen efter ett liknande element)

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Schantz_Audio
Fd. The_Groupie

70 Posts

Posted - 2005/01/27 :  09:15:35  Show Profile Send Schantz_Audio a Private Message
Jag vill ha en känslighet på minst 87 db....

The_Groupie
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/27 :  13:28:40  Show Profile Send silvervarg a Private Message
quote:
Jag vet inte vad jag ska ha det börjar bli ganska många alternativ men jag personligen vill ha ett mindre element då jag upplevt att de låter bättre i övre mellanregistret... Typ 4 max 5 tum stort.
...
Som det är nu vill jag ha undre gränsen runt 100 till 500 Hz och den övre vid 4000 till 5000Hz


Med små element så måste man lägga nedre delningen ganska högt upp och med stora element så måste man lägga övre delningen ganska långt ned. 4" till 5.5" verkar vara de bästa kompromisserna som mellanregister. Du har dock svårt att komma riktigt högt upp i frekvens utan att tappa mycket off-axis. 4000Hz är ganska rimligt, men att nå så högt som 5000Hz ser inte ut att blir bra. Det finns inte så stor anledning att dela högre än 4000Hz i alla fall.
Den nedre delningen verkar bra att lägga ca 200-400Hz med denna storlek på element.

Vad har du för ramar som du har tänkt att jobba inom?
Lådvolym, idéer om lådtyp, pris som element får kosta, aktiva eller passiva delningar, känslighet m.m.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000