HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med att gå vidare med h-talar bygge..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/01/27 :  09:18:20  Show Profile Send Guru a Private Message
Halloj !

Håller på med ett lite bygge som jag inte riktigt vet hur slutprodukten ska se ut...Jag står inför ett litet vägval :)

Som bygget ser ut nu så är tanken att jag ska ha en tvådelad högtalare med Eton Er4 och T&P C92 i topplåda(färdigbyggd) Samt en basdel med något element som jag ännu inte byggt.

Dom varianter jag funderar på är:

1. bygga som det var tänkt från början, dvs C92 och Er4 i topplåda samt något bas till bottenlådan (förlag på bas isåfall mottages gärna)

2.Jag börjar mer och mer fundera på att bygga om det hela och ha C92 som bas och kanske köpa mig ett "riktigt" mellanregister som delas högre upp mot Er4'an.

3. Bygga tvåvägare med C92 och Er4 och komplettera med 1 st separat sub, kanske dipolbas skulle passa.

4. Det som kanske ligger längst bort i planerna är att köra 4 vägare med Er4 diskant, övre mellanregister element,C92 som tar det låga mellan samt något element för basen. Det som oroar mig i detta fallet är hur komplext delningsfiltret blir samt kostnaden :)

Vet att det är massor av saker som spelar in vilket jag ska välja men en liten knuff i rätt riktning samt lite inspiration skulle sitta fint :)

Mvh


Edited by - Guru on 2005/01/27 09:19:16

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/27 :  09:29:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Det enda jag kan säga är:
* aktiv delning
* inte använda C92 som bas (den är bra men för liten)
* komplettera med separat, stor, bas

Förslag på bas finns det måååånga. Krav på lådstorlek, pris, frekvensomfång, dist, etc måste få avgöra valet.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/01/27 :  17:22:26  Show Profile Send linnar a Private Message
Jag tror "EngelholmAudio" menar aktiv delning
mellan bas och topp.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/27 :  17:35:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Japp - det är det "EngelholmAudio" menar! Och det står det ju!

Hade jag fått bestämma helt själv hade C92 blivit en C82 och till detta så hade lämplig bas valts för portad låda. Mellan bas och "topp" körs aktiv delning och därmed dubbla slutsteg. Kanske Embla's ICE-slutsteg skulle kunna göra ett gott jobb i denna setup?

Det vore intressant att veta varför du över huvud taget funderar på att bryta upp ditt tänkta koncept. Är du inte nöjd med det skall du ju fortsätta jobba för C92+ER4 skall kunna ge ett riktigt bra magiskt ljud. Lägg till en bas och integrera allt riktigt bra så är du nära hifihimmeln!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/01/27 :  20:53:49  Show Profile Send Guru a Private Message
Tanken är att detta ska bli min sista DIY högtalare eller iallafall den som ska bli permanent hemma hos mig, sen kanske det byggs lite smått för byggandets skull . Därför vill jag helst ha det så bra som det bara går :) Sen blir man ju lite osäker ju längre bygget pågår om man verkligen valt rätt väg....

Basen kommer drivas av Ice det är redan spikat :)
http://bildarkiv.hififorum.nu/guru/ice/ice4.jpg

Till toppen funderar jag på att bygga nån form av GC :)

Vilken bas skulle passa er4'an och C92, lådstorlek bör hamna på runt 75 liter, frekvensomfång upp till vad som är lämpligast för C92 :) Disten vill man väl ha så låg som möjligt ´?

Mvh



Edited by - Guru on 2005/01/27 21:10:46
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2005/01/27 :  21:42:41  Show Profile Send ZAC a Private Message
Eton 11" kanske, eller varför inte Seas Excel 10" se länk här under till "Renegade".

Z


DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000