HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Aktiv Sub med linkwitztransform (bilder)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/01/25 :  11:50:44  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Det har varit mycket sub-snack på forumet på senaste så jag tänkte dela med mig av mitt bygge, nu i egen tråd.


Lådan: 20L, dubbla 16mm MDF, limmade omlott.


"Färdig" sub. Elementen är 2st Scan-speak 21W8555.


Elektroniken: Elliots P68, Filter (4:e@100hz) och EQ (linkwitztransform), DC skyddskrets och tillslagsfördröjning (oxå Elliot-inspirerat), 500VA trafo och 40.000uF.


Filter och EQ-kort.


Schemat för filtret.


Beräknad kompensering.


Slutligen resultatet.

/Jesper

Edited by - Jesper_Nilsson on 2005/01/25 11:53:35

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2005/01/25 :  13:04:24  Show Profile Send orthanc a Private Message
Vad blir det för finnish på lådan ? Bilder på det med får jag hoppas! Ql bygge!

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/01/25 :  20:51:07  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Det blir körsbärsfaner...
Go to Top of Page

mangs
Member

622 Posts

Posted - 2005/02/01 :  16:32:00  Show Profile Send mangs a Private Message
Du skulle inte kunna skala om diagrammet på resultatet till frekvensgång mellan 10-200Hz samt 80-150dB?

Det blir lite tydligare då.
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/01 :  17:36:39  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
För tillfället har jag bara mätningen på jpeg. Kan inte göra en ny mätning förrän jag fixat ett nytt ljudkort, mitt är helt otroligt olinjärt under 200hz. Mätningen är gjord hos en kompis.
Mätningar såhär lågt i frekvens ska mest ses som en fingervisning så vida man inte har tillgång till dämpat rum. Mätningen är närfältsmätning och är mest till för att se att linkwitztransformen och filtret uppför sig ungifär som det är tänkt.
Lådan är transformerad till Q nära 0.5, detta gör att det börjar rulla av tidigt men ganska flackt. Min erfarenhet är att detta fungera bäst i normala rum då annars lågbasen blir för dominerande, pga rumsförstärkningen.
Subben integreras med ett par aktiva toppar som delas HP vid ~100hz med aukustisk branthet på 24dB. Integreringen fungerar bra trotts den relativt höga delingen.
När jag fixat ljudkortet ska jag lägga upp en mätning på hela systemt, mer inzoomat. Kanske lite byggbilder på resten av systemet oxå, om det finns intresse.

/Jesper
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2005/02/01 :  22:49:42  Show Profile Send linnar a Private Message
Jesper_Nilsson:
Ljudkortets fas och frekvenskurvor rättas till av Speaker Workshop.

Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2005/02/02 :  11:32:12  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Linear: Ja, inom vissa gräner, mitt är otroligt olinjärt under 200hz, dipp på 5db vid 200, peak på 10db vid 100. Vid 50 är det dött. Kalibreringskurvan slår i taket under 50hz.. Förstår inte hur de lyckats med detta, måste vara nåt allvarligt fel. Orkar inte bry mig om att fixa det dock, har ett nytt moderkort med integrerat ljud på våg hem.

/Jesper
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000