HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka Soundcare Superspikes till Dali Suite 2.8???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2005/01/24 :  00:30:27  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej.

Är det någon som vet gängan i ett par Dali Suite 2.8?
Vill köpa Soundcare Superspikes till dem.

Mvh Magnus Eriksson

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/24 :  00:35:37  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Köp SD-kuddar istället om du vill att det ska va högtalarna som låter och inte golvet.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/24 :  00:41:06  Show Profile Send marbrink a Private Message
Du kan kolla här: http://www.soundcare.no/threads.htm

Du ser väl på de medföljande spikesen vilken gänga det är?
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2005/01/24 :  00:47:36  Show Profile Send Manga X a Private Message
Marbrink:
Jag har inte fått hem dem ännu så jag har ingen aning just nu!
Soundcares hemsida säger att Dali tyvärr använder både M6 & M8.

Rydberg:
Har testat (äger) SDkuddar och visst det lät väl bra/bättre. Men vilket helvete (ursäkta svordomen) när man ska testa ut vart högtalarna skall stå!!! Inte roligt alls...

Jag har de dära billiga från Hifikit. Visst finns det bättre? Vart i så fall?

Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2005/01/24 00:51:27
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/24 :  00:55:14  Show Profile Send marens a Private Message
MangaX: Jag vill tipsa dig om dubbelhäftande tejp. Du sätter ett par remsor på kudden och klipper runtom, sedan är det bara att trycka fast under högtalarna. Det är snyggare än superspikes dessutom. maken till översizead metallfot får man leta efter. Tänk på att höjden ändras ju en rejäl bit med dessa.
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2005/01/24 :  01:06:34  Show Profile Send Manga X a Private Message

Vart finns de där "riktiga" SD kuddarna. Jag har sett otroligt fula platta saker i de mest hemska färger men vart köper man dem???

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/24 :  01:12:09  Show Profile Send marens a Private Message
Kolla hemsidan. Står en hel rad med butiker och telefonnummer där. Vågar inte klistra in här.
http://www.sonicdesign.se/sdfot.html
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2005/01/24 :  01:21:36  Show Profile Send Manga X a Private Message
Ja titta där fanns det massor av butiker som säljer dem!

Hos Ing. I. Öhman såg de där konstiga kuddarna under hans piP samt även under pi60S (tror jag). De såg inte lika ut som de man kan köpa över disk på Hifikit t.ex.

- Tack för hjälpen hur som helst!!!

Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/01/24 :  07:21:23  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Jag tycker inte man kan säga att SD-fötter alltid är bättre än spikes av olika slag. Mina egna erfarenheter säger att om man har ett golv som inte är så stabilt så kan SD-fötter vara att föredra men annars föredrar i alla fall jag spikes. Jag tycker att det blir något diffust/oprecist med ljudbilden då jag testat SD-fötter.

Det bästa vore väl som alltid att testa båda och kanske även andra alternativ, tex BDR koner.

läs mer på: http://hello.to/hifi

Edited by - StefanB on 2005/01/24 07:22:03
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/24 :  08:49:44  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vilka blir de akustiska fördelarna med soundcare superspikes jämfört med originalspikes som medföljer högtalarna? Förutom då alltså att man skonar golvet från märken...iofs inte akustisk fördel men så ingen skriver det..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/24 08:51:10
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/24 :  13:43:58  Show Profile Send marens a Private Message
Vad skulle det vara för fördel att ha en spets som står och klapprar mot ett hårt golv? Det är ju inte så att det blir stadigare för högre frekvenser förutom de som blir när man puttar på högtalaren < några få Hz.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/24 :  13:48:39  Show Profile Send matte76 a Private Message
Marens: Varför säljs det då soundcare superspikes, och varför används spikes överhuvudtaget? Vad rekommenderas istället? Dämpfötter?

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/24 :  13:58:59  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Marens: Varför säljs det då soundcare superspikes, och varför används spikes överhuvudtaget? Vad rekommenderas istället? Dämpfötter?
Jag tycker inte att de säljs är ett bra argument till att de skulle göra någon nytta. Det finns massor med saker som säljs utan någon verklig funktion eller nytta, annat än utseende känsla mm.

Ja, dämpfötter gör att högtalarna och golvet vibrerar mindre för högre frekvenser än resonansfrekvensen mellan högtalaren och dämpfoten. Man brukar välja dämpfötter så att resonansen hamnar utanför högtalarnas frekvensområde tex några få Hz. Det är därför högtalarna känns ostadiga när man puttar på dem (låga frekvenser), men för högre frekvenser (inom audioområdet) så står de mer still (vibrationerna dämpas).

Spikes mm har sin resonans i audioområdet och knappt någon dämpning, det är inte bra. Det kan uppstå distorsion ifall kraften blir så stor att spiken lämnar kontaktytan.

Edited by - marens on 2005/01/24 14:04:49
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/24 :  14:42:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Vad rekommenderar ni, ska man ställa högtalarna direkt på golvet eller ska man använda något under, tex spikes eller dämpfötter?

Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/24 :  15:34:43  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tycker inte att superspikes ska jämföras elle likställas med vanliga spikes...De är så mycket bättre..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/24 :  15:44:32  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tycker man kan jämföra superspikes med andra spikes. De har samma princip. Det finns inga avancerade tekniska lösningar i dem. De kanske har högre resonansfrekvens och ännu mindre dämpning än andra spikes pga den korta spiken med annars så är de ganska lika.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:06:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
marens: Superspikes skiljer sig en del, dels pga konstruktionen och dels pga materialvalet. Större delen av spiken är gjord av zink som reducerar resonanser enligt Soundcare. Jag testade själv en gång att känna på en hylla som resonerade mycket med fingret. När jag satte en superspike på hyllan och tryckte mot den så kände jag ingenting. Zinken måste alltså reducera resonanserna ganska rejält..
Spetsen på spikesen är en 0,5 mm kula och plattan har också nån speciell konstruktion.

Jag kan inte förklara så mycket om Superspikesen, men jag föreslår att du slänger iväg ett mail till Terje som äger och konstruerat Soundcare. Han har nog några vettiga argument och får då chansen att förklara de här omtalade spikesen som gång på gång diskuteras...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:12:17  Show Profile Send marens a Private Message
Det är möjligt att en kula kan hjälpa till att släcka ut vibrationer i sidled något men att zink skulle dämpa vibrationer märkbart mer än andra metaller tror jag inte på. Känns liksom meningslöst så länge det finns extremt mycket bättre maretial än olika metaller för dämpning.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/24 :  16:20:45  Show Profile Send marbrink a Private Message
marens: Du behöver inte tro på det, men det gör verkligen det. Tror inte de skulle använt just zink om det inte hade gjort det. Men som sagt, släng iväg ett mail till dom så får du säkert svar på dina frågor..
Go to Top of Page

Manga X

3083 Posts

Posted - 2005/01/24 :  23:56:04  Show Profile Send Manga X a Private Message
Riktigt roligt det här!

Det blir till att pröva m.a.o. som vanligt!!! (= dyrt dyrt dyrt SOM VANLIGT)

Audiofil specade SD-kuddar kostar 550 pistoleros.
Soundcare spikarna kostar 395 per paket om 4st.

- Suck!!!

Tack för alla svar grabbar!!!

Mvh Magnus Eriksson

Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/01/25 :  00:04:29  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
quote:
När jag satte en superspike på hyllan och tryckte mot den så kände jag ingenting. Zinken måste alltså reducera resonanserna ganska rejält..

det är väl inte konstigt att hyllan slutar darra när du tryck ner/håller fast den?! har knappast något med spiken att göra, och ännu mindre zinken.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/25 :  00:07:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
nolimitsoya: Jag gjorde samma sak med andra saker i andra material...hyllan hade extremt mycket resonanser..en billig hylla från ikea var det..högtalarna stod ca halvmetern ifrån...
Go to Top of Page

mapem
Member

611 Posts

Posted - 2005/01/25 :  15:37:47  Show Profile Send mapem a Private Message
Dali spikes är självhäftande. Fungerar bra hos mig. Billigare än soundcare och inga gängproblem.
Go to Top of Page

nolimitsoya
Starting Member

42 Posts

Posted - 2005/01/25 :  15:47:16  Show Profile Send nolimitsoya a Private Message
marbink det spelar ju ingen roll vad du gjorde det med. det jag säger är att håller man fast något med en spik så blir det fasthållet, inte pga spikens magiska egenskaper, utan för att det blir fasthållet.

lägger man tryck på ett hyllplan så vibrerar det mindre, oavsett vad man använder för att hålla fast/ner det med.
Go to Top of Page

nurfen
Member

484 Posts

Posted - 2005/01/25 :  16:14:01  Show Profile Send nurfen a Private Message
nolimitsoya: ..men han tryckte ju direkt på hyllan också. Missade du det eller?

Sweetspot är överskattat!
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/25 :  17:46:36  Show Profile Send marbrink a Private Message
nolimitsoya: Vill du inte läsa vad jag skriver eller?? jag gjorde samma sak med andra föremål också...och även direkt på hyllan..
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000