HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynaudio Contour och Nad elektronik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/23 :  18:53:42  Show Profile Send Apinator a Private Message
Sitter här hemma och våndas, anledningen är att jag för ett antal veckor sedan var och lyssnade på ett par Dynaudio Contour S1.4 vilka lät ljuvligt! Då min stereo just nu består av en förstärkare av typen Ned C370 som har fungerat ypperligt till det jag har just nu d.v.s ett par Technics högtalare av äldre modell (inte desto sämre för det) samt en DVD-spelare av märke Marantz DV 6500. Problemet ligger i att dessa högtalare demades med en AVI förstärkare som plockar fram det bästa ur vilken högtalare som helst och en jäkligt dyr dvd spelare från Arcam, vet inte hundra vilken modell så jag låter det vara osagt! Jag tog även senare ned min egen förstärkare till butiken och lyssnade med den inkopplad där, vilket inte gjorde mej besviken men det var inte samma grej som med AVI förstärkaren, särskilt detaljeringsgraden blev lite lidande! Nu till frågan kan jag köpa dessa högtalare utan att bli allt för frustrerad fram tills att jag har slantar till en ny sträkare och cd spelare? Vad hade ni gjort?

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/23 :  19:47:16  Show Profile Send Blue a Private Message
Låter som att du har varit på Lyssna i Ystad... med tanke på elektronikuppställningen.

Tja... det kan du väl, om du som sa inte blev direkt besviken av lyssningen. Men ja, detta kan du nog egentligen bara själv avgöra.

Ganska rimligt att NADen inte når upp i samma nivå som AVIn när det gäller detaljer och liknande. Men du kan ju också se det så här: Förmodligen kommer slutresultatet vara en bra bit bättre än det du har idag med dina Technics-högtalare, även om du "bara" kör med NADen. (Och sedan i framtiden, när du får råd, kan du lyfta det ytterligare med bättre stärkare och källa).

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/23 :  19:51:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag hade nog lyssnat på några fler högtalare med din stärkare...det finns ju bra alternativ, tex Audiovector Mi1 Signature/Avantgarde (mer lättdriven än Dynaudio)eller Totem Model 1...men vill du ha Dynaudion så hade jag köpt den och sen väntat till jag haft råd med en kraftfullare och bättre stärkare..

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/23 :  19:54:19  Show Profile Send Apinator a Private Message
Ja det stämmer att jag var hos Lyssna i Ystad då jag bor här. Jag hade tänkt mej att införskaffa en AVI förstärkare sen hur som helst eftersom den har imponerat djupt på mej med de flesta högtalare faktiskt! Jag ska fundera på hur jag ska göra tills på tisdag. Sen får vi se vad som händer!

MVH

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/23 :  19:57:11  Show Profile Send Apinator a Private Message
Förstäkaren har kraft så att det räcker till och blir över faktiskt, den har stenkoll på basmembranet och spelar djupt och fint, det är detaljeringsgraden högre upp i registerna som det blir lidande!
Min farsa har ett par Audiovector M3 Avantgarde som jag är ganska förtjust i men jag har definitivt fallit för dessa Dynaudio, har aldrig tidigare haft ett sådant ha-begär efter ett par högtalare!

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000