HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skumt amplifix problem, kall-lödning?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/13 :  10:04:37  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har ett lite knepigt problem med min Amplifix. När man startar den från stand-by kommer allt ljud från en högtalare, oftast vänster, men igår från höger istället. Tar ett litet tag, säg en minut eller två, sedan börjar ljudbilden flytta sig mot mitten, svänga tillbaka ut i ena sidan och sedan tillbaka in i mitten. Trodde först att det bara var en kall-lödning, men eftersom jag igår fick ljudet på andra kanalen så blir jag lite fundersam.... Skall försöka felsöka i helgen, men tips på vad i hela friden det kan vara skulle uppskattas. Eftersom föstärkaren är rätt ljummen även vid stand-by undrar jag om någon (vilken) del alltid är biaserad, ex. försteget? Inga problem efter att det rättat till sig. Har kollat två olika linje-ingångar utan skillnad. Hoppas att man inte ligger med en massa DC ut från slutsteget bara, lite orolig för det, antar att det inte sitter några kondingar på väg ut...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/01/13 :  14:30:52  Show Profile Send AKA a Private Message
Vad är det för tillverkningsnummer? Står på baksidan.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/13 :  15:04:37  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Funderade på en sak.... Det kan inte vara problem med att CD och SAT är ojordade? Något fel på signal-jord mellan de två som gör att det tar ett tag för SATen att korrigera för? Verkar ju ha ett insvängningsförlopp med lång tidskonstant....
Kopplade nyligen in DVD-spelaren som CD till min SAT (samtidigt som digital-ut från DVD:n var kopplad till Pioneeren med pre-out från Pioneer som surround in på SAT). Resultat var själv-svägning i pioneeren (låg volym, men det kan ju varit högfrekvent stor signal som inte hördes också) och tror att det var då jag började upptäcka detta problemet vid vanlig CD-lyssning också. Har kopplat ur DVD:n nu dock, men problemet finns kvar...

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2005/01/13 15:12:07
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/13 :  15:15:15  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
AKA, vad har tillverkningsnummret för betydelse? Tror inte att det gör varken till eller från för avhjälpning av felet vilket nummer det är ???? ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2005/01/13 :  21:04:11  Show Profile Send AKA a Private Message
Testa dra ut strömkabeln baktill några sekunder. Sätt i den sen igen och låt den neutralisera sig igen.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/14 :  01:18:46  Show Profile Send CC a Private Message
Låter helkokt Kontakta återförsäljare...
Hm.. Bladelius

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/14 :  08:58:29  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tror du man får info från återförsäljaren? Kan man skicka fråga till Primare då (de har övertagit SAT-märket efter Bladelius)? *suck*

Hjälpte inte att dra ur kontakten förresten, och ljudet är tillbaka i vänster kanal, verkade som det var låten som gav ljud i höger bara, så fortfarande bara problem från en och samma kanal. Jaja, får väl försöka ta med den till jobbet en dag och se om man kan hitta något med hjälp av kylspray. Är bara så ruskigt dålig på felsökning och har aldrig tittat i en förstärkare tidigare. Mycket integrerat där? Och digital balans och ljud-kontroll... tacka vet jag analoga system ;-)
Mer input och förslag mottages tacksamt!

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/14 :  09:32:59  Show Profile Send CC a Private Message
Primare tagit över SAT? Hm... Ja då kanske de finns hopp

Testa o vänd på kablarna o se om fenomenet finnes kvar i samma kanal föresten...

Om du använder elektronikspray så kolla att den inte lämnar rester utav oljefilm el dyl.! Å dra ut sladdarna först

Annars kan jag bara önska dig lycka till å hoppas någon kan hjälpa dig på vägen!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/14 :  09:40:29  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hmmm... skall kolla med att byta kabel, hoppas att det är CD:n som inte funkar (fast jag tror inte det). Behöver en anledning att uppgradera.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/23 :  21:07:33  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hade tänkt få det här gjort nu i helgen, men tiden räckte som vanligt inte till. Har dock gjort en liten iaktagelse till; Om man, när ljudet försvinner från höger kanal, skruvar upp ljudet till tja, runt 18-25 på skalan, då ploppar det fram som anden ur glaset igen, vrider man sedan ner igen ligger det kvar en liten stund, sedan tynar det bort.... Himla lustigt. Någon som känner igen det här fenomenet? Läckande konding som lyckas laddas med lägre utimpedans från försteget om man drar upp volymen?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

tobiasl
Member

95 Posts

Posted - 2005/01/24 :  12:56:27  Show Profile Send tobiasl a Private Message
Hej,

Jag har själv en Amplifix (snr 6xx). Det kan vara ett knäppljud mellan 17-18-19 på skalan och sen kommer nästa vid 36. Den förklaring jag fick var att Amplifixen byter till "annan förstärkning". Jag kan inte förklara det så bra men det är helt OK och inget problem.

Det kanske är fel på den första förstärkingen mellan 0-18?

/Tobias


Tobiasl
Mitt system:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34036
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/24 :  13:05:36  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, har också knäppet vid 18, kan reta ihjäl mig på det ibland, och bara snurra runt 17-18-19-18-17-18-19 och bli argare och argare ... snacka om att hänga upp sig på småsaker ;-)
Får nog ta och öppna lådan och titta istället för att gissa längre. Det är inte någon som lyckats hitta ett kretsshema?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000