HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Integrerade high end förstärkare till b&w 802N
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/01/25 :  14:04:44  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Om du teoretiserar över praktik, så är det väl fortfarande teori, Blue
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/01/25 :  14:23:37  Show Profile Send marbrink a Private Message
Ännu ett förslag..PS Audios nya GCC-500 med 2*500 watt. Gissar att det är ICE power.. Vet inte vad den kostar i Sverige, men priset i USA är 4500 USD.

Go to Top of Page

Leif Eriksson
Member

700 Posts

Posted - 2005/01/25 :  14:49:00  Show Profile Send Leif Eriksson a Private Message
Jag skulle rekommendera dig att låna ett öra till McIntosh MA6900, jag hade den på hemlån över jul och det var en mycket trevlig bekantskap, klarar svåra laster med glans, (Dynaudio Contour 3.0, 4 Ohm, 86 DB). Den är bestyckad med s.k. autoformers, (utgångstranformator), vilket gör att man får samma uteffekt 2x200w i 2,4, och 8 Ohm. jag har pressat denna förstärkare ganska hårt och det är i princip omöjligt att få den att låta illa, en väldigt muskalisk förstärkare.

"the bitterness of low quality,
remains long after,
the sweetness, of low price"
//Leif
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/25 :  15:42:48  Show Profile Send Blue a Private Message
Nitram: Har bara lyssnat på AVIn tillsammans med Monitor Audios toppmodeller och Dynaudio Contour/Audience SE, men i dessa kombinationer tyckte jag att den gjorde ett föredömligt jobb! Väldigt exakt och detaljerad, med bra luft och punch.

Har ju inte jämfört den direkt mot Primare A30.1, som i och för sig är en alldeles utmärkt förstärkare, men vad jag minns från tidigare lyssningar kanske Primare inte är sista ordet i "neutralitet" (för att för en gångs skull använda ett LTS-begrepp...). Till en del högtalare passar dock Primare som hand i handske!

Matrixen: Got a point there! Jag vet bara att ibland skrivs det om hur svåra laster vissa högtalare erbjuder, men när man provlyssnar så är det inte alls så farligt som man skulle kunna tro, och många högtalare klarar sig med mindre stärkare än man kan tro. Riktigt hur det ligger till med 802orna kan jag dock inte uttala mig om.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

JD
Member

177 Posts

Posted - 2005/01/25 :  20:04:12  Show Profile Send JD a Private Message
802N kan låta ok med en mindre förstärkare. Men av egen erfarenhet så får jag nog hålla med Rydberg....

Vi tänker sällan på vad vi har men ständigt på vad vi inte har....

Go to Top of Page

Nitram
Medlem i AÖ

1171 Posts

Posted - 2005/01/25 :  20:34:15  Show Profile Send Nitram a Private Message
Blue-> det är möjligt att Primaren inte är den allra neutralaste... men är det som AVIn neutralt låter så är det definitivt inget för mig.

Nog om detta, ska inte prata sönder hrk's tråd om detta.

Min anläggning
När jag köper en ny bumerang... hur blir jag av med den gamla?
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2005/01/25 :  22:19:16  Show Profile Send big-olle a Private Message
Kolla min nya tråd under nyheter " Nytt på hi-fi himlen".
Det står att de säljer ut den till introduktionspris någon månad framåt.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2005/01/25 :  22:27:48  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
quote:
Matrixen: Got a point there! Jag vet bara att ibland skrivs det om hur svåra laster vissa högtalare erbjuder, men när man provlyssnar så är det inte alls så farligt som man skulle kunna tro, och många högtalare klarar sig med mindre stärkare än man kan tro. Riktigt hur det ligger till med 802orna kan jag dock inte uttala mig om.


Var det inte just det du gjorde då?

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/01/25 :  22:39:08  Show Profile Send Adagio a Private Message
Ärligt talat har jag svårt att se någon av de föreslagna, som jag hört, krokna. Men det är klart spelar man tokhögt under långa perioder kanske det går, du lär få hörselproblem innan din förstärkare kroknar. Det som räknas är väl hur det låter och att man trivs med såväl design som handhavande.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

sker
Member

488 Posts

Posted - 2005/01/26 :  12:56:50  Show Profile Send sker a Private Message
Ett litet tillägg till marbrinks förslag, svenska priser på
PS-Audio: GCC-500 50kkr, GCC-250(250Watt) 40kkr, GCC-100(100Watt) 33kkr
MVH

Mitt system: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27987
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2005/01/26 :  18:26:30  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Jag vill tacka för allas synpunkter!Självklart är det så att smaken är olika och det intressanta är ju vad jag själv tycker.Det jag vill ha tips om är ju att hitta ett gäng bra alternativ som ni påstår klarar av att driva högtalarna så optimalt det bara går sen är det ju upp till mig att ta ställning till det och provlyssna.Jag har idag en Denon PMA S10 mk2 som jag tycker gör ett helt okej jobb men jag tror och känner att det finns betydligt mer att hämta.Jag har ingen erfarenhet av den nivå jag nu har klättrat upp till men det är så jag känner iaf och jag hoppas att det en riktig analys av mig.Ge gärna synpunkter på den skillnaden ni tror/vet jag kommer att höra om jag byter upp mig från min s10:a till någon av nämda alternativ.

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2005/01/27 :  11:03:02  Show Profile Send tian a Private Message
Varför inte en Korsun V8i som ska vara "samma" som Red Rose Affirmation?

36KG
2*250W i 8ohm monouppbyggd med 2*1000VA

så kraften finns ju

Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/01/28 :  22:32:03  Show Profile Send Merkurius a Private Message
hal: Nummer 4, 98
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2005/03/02 :  09:33:46  Show Profile Send shaft a Private Message
Tack Merkurius, då slapp jag leta ;-)
/Shaft

hal (9000?)
Hur länge har du haft din 406?
DS
Go to Top of Page

hrk
Member

124 Posts

Posted - 2005/03/13 :  12:25:15  Show Profile  Visit hrk's Homepage Send hrk a Private Message
Det börjar klarna mer och mer när det gäller integrerat även om det kommer att dröja ett tag till innan jag slår till(ekonomi!).FBK gav ett intressant förslag med Advantage s250 momosteg som jag säkert tror skulle funka fint till en hyfsat rimlig peng (beg)men Bladelius har ju ett steg som heter Grendel som efter vad jag har hört skulle passa ännu bättre med 802:orna.Finns det någon som har erfarenhet av Grendel och vad tror ni isf om den kombinationen jämnfört med nämnda integrerade alternativ (framförallt Gryphon Callisto o Tact TDA 2200)?

Representant för Respons högtalare i Sthlm
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/13 :  12:46:25  Show Profile Send mayro a Private Message
en liten notis om mina erfarenheter av Musical fidelity... Jag anser dom kunna ha lite "för tunnt" ljud i mellanreg. Vilket rätt ofta tenderar att göra saker lite skrikiga... Dom har INTE enligt mig ett "typiskt engelskt" mjukt sätt att spela direkt... I alla fall inte dom komponenter jag hört...

Men jag har enbart lyssnat på den stora trivistan med separat strömförsörjning o slutsteg. med tillhörande försteg. Samt integrerade cd med försteg i.. osv.. Nån annan som jag inte vet beteckningen på också.. Kombo altstå.. Men dessa faller utanför mina ramar för vad välljud är i alla fall....

Noterar också DET FINNS billiga kablar nuförtiden... så detta ÄR inte ett problem som för bara några år sedan. Och det finns beg om man tycker även dom nya billiga som säljes är för dyra....eller göra själv är ju även det ett alternativ.

Så låt inte kablarna stoppa det som faktiskt är bäst för dig.

B&W är inte lättdrivna saker. Och att spela högt är inte det som bra drivning enbart innebär. Det innebär mer att man vid låg lyssning får med allt....

Accuphase är ett bra alternativ.. Integrerat finns ofta beg för bra priser.. Nytt finns det utomlands för klart bra priser...

Men en kombo med slutsteg.. Ja det är nog det absolut bästa... Ser du som jag väntar med en sur min över vädret på vårens glada bataljer .. du med hoj o jag med bil. Men med samma väderkrav.... Att köpa ett integrerat litet förstärkarval är som att åka hoj eller bil med för dåligt väder. Vi kan åka självklart. Men en stor del av njutningen är ju oavsett borta.. Och man sitter hela tiden o tänker att det hade inte behövts tvättas innan man stack ut i timmar. O svär......ja du vet nog. Jag åkte hoj i många år på 90 talet.....

Så go for it in full scale sir....Och inget annat. Du har högtalare som klart är värda denna uppskattning...

Köp dig en billig pot bara tills ekonomin blommar..

Men det finns försteg i klar highend som kostar i stort sätt nada. Bara att dom inte har fjärr.....


Så kör fullt. Och se hösten i siktet för att bli klar med din nya uppsättning... Bygg lite mer långsiktigt är mitt råd. Och ta små genvägar där du kan. Men köp fint slutsteg. Dina högisar älskar dig sedan...

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2005/03/13 12:52:29
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/13 :  22:46:47  Show Profile Send FBK a Private Message
hrk
quote:
Rydberg: Jag tror det är stor skillnad på teori och praktik här. Okej att 802orna ser "omöjliga" ut i en mätning i H&M eller så, men i praktiken har jag svårt att tänka mig att en stärkare som Krellen skulle ha några egentliga problem att driva dom

Om jag får komma med lite fakta angående drivningen av dessa högtalare, så har de en del gemensamt med mina betydligt billigare SF Grand Piano Home.
Ja, 802orna är ingen enkel högtalare att driva,framför inte optimalt för att få¨ut det bästa ljudmässigt.
Jag och kompisen har lyssnat på dem med lite olika stärkare på dem Vi tar dem i prisordning, lägsta först.

SAT Amplifix 2*115W. Med denna stärkare så fick jag och kompisen bara ut diskant ur 802ornabasarna var sten döda Ja det är sant!
Arcam AVR300 7*100W. Vi trodde inte att denna stärkare skulle sköta det mycket bättre än vad SATen gjorde, men till min förvåning så lät det okej på alla parametrar, långt ifrån optimalt naturligtsvis men okej och mycket okej för att vara en AV-receiver för 20.000kr. Naturligtsvis så gick det inte att spela riktigt högt, men under normala nivåeer så funkade det.
Advantage S250 2*250W Det är här som man får börja leta om man ska driva dem någolunda riktigt, jag skulle inte gå under 200W per kanal i alla fall.Sen bereor det naturligtsvis på hur dessa 200W är, det är stora skillnader på Watt och Watt. Vi har i alla fall tillsammans med CD-spelaren A S1 kört på max och det lät hur bra som helst, så dessa burkar tål mycket.

Och när det gäller Grendeln, så ska den ha en riktigt bra basåtergivning. Bättre än S250 blocken, men S250 låter bättre i de övre registren i sin tur (mjukare/varmare)Killen som köpte kompisens S250 block hade testat Grendeln, och han gillade inte riktigt diskanten i den, men han älskade basåtergivningen. Som allt annat så är det smaksak och system matchning.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/03/14 :  00:15:25  Show Profile Send Blue a Private Message
FBK: "SAT Amplifix 2*115W. Med denna stärkare så fick jag och kompisen bara ut diskant ur 802ornabasarna var sten döda Ja det är sant!"

Körde ni biwire och glömde koppla in kablarna till basen? Nä skämt åsido... det är väl sant att B&W är ganska tröga, och dessa lär ju höra till de trögare av dom.

I en intervju med Ken Ishiwata i senaste Hifi Choice förklarar han varför man har valt "current feedback" i den nya stärkaren PM11: "In last 10 years one manufacturer of loudspeakers has come to near dominance in many of our markets, namely Bowers & Wilkins. They are not easy to drive".

Nu går väl den nya Marantzen bort den också i det här sammanhanget om man får tro dig, då den trots allt "bara" ligger på 100W. Tyckte mest att Marantz-ledendens uttalande var lite kul.


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2005/03/14 :  00:39:36  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Körde ni biwire och glömde koppla in kablarna till basen? Nä skämt åsido... det är väl sant att B&W är ganska tröga, och dessa lär ju höra till de trögare av dom
Ja ,vi hade även kopplat in basarna. Vi trodde att vi skulle få ljud ur all register, men dålig basåtergivning pga kraft brist men det blev sämre än så. Sedan så är SATen inte så kraftig som en del vill tro, men mycket välljudande ska tilläggas

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

hayabusa
Member

79 Posts

Posted - 2005/03/14 :  18:53:23  Show Profile Send hayabusa a Private Message
När jag köpte mina 802N hade jag läst mycket om hur effekthungriga dom var. Hade därför inga större förväntningar på min Gryphon Callisto 2100: 100W 8ohm, 200W 4ohm, 350 2ohm. Blev därför verkligen förvånad över att det lät helt underbart, även basen var djup, torr och fast. Tro mig jag vet vad djup bas är, då jag spelat i band i 25år. Givetvis inte som 15"are i ett PA men för hemförhållande. Provade att spela lite högre än vanligt i helgen (25 av 50max) och då började stärkaren klippa,men det var ändå ingen behaglig volym. Visst hade det gått att spela högre med bibehållen ljudkvalitet(distorsionsfritt), om jag hade haft mer effekt, och därför inte upplevt ljudet lika starkt. Självklart sitter jag i uppgraderingstankar på t.ex ett fett FPB-steg men det får vänta då jag inte är miljonär(Vill inte sälja bågen nu när säsongen nalkas,men kanske till hösten). Tror att det blir dyrt att behålla kvaliteten i Calliston, och samtidigt höja effekten.
Min undran är då varför Calliston, som har ungefär samma effekt som Amplifixen, kan driva dom med sådan pondus. Är det för att den tål lägre impedans (802 går ner till 3ohm) eller för att olika fabrikat över/underspecifiserar sina effektsiffror, trafon etc.

,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/14 :  18:59:29  Show Profile Send mayro a Private Message
jag tror inte dina watt är samma som advantage watt.. en krell 100w är inte samma som en nad 100w.....detta vet jag kommer få en massa siffror osv som svar. Men spelar ingen roll..aå äe det ju...
Det finns watt och det finns watt. Oavsett om dom har exakt like prestanda på papperet... skulle tro din stärkare skulle lätt mäta mer än uppgedda siffror..

För exempel. Rowlanden jag har hos mig nu är på 75 w 8Ohm.. men mättes upp till 124 w 8 ohm... säger en del kanske....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

farinha
Starting Member

8 Posts

Posted - 2005/03/15 :  10:04:30  Show Profile Send farinha a Private Message
Jeg har Grendel på mine N802, og det fungerer bra. Jeg har hatt mine N802 i 2 år, med forskjellige forsterkere. Min erfasring er mest mulig power, ikke gå under 300watt.
Vedr. Grendel venter jeg på MOS-Fet kort til å kjøre på toppen, diskant og mellom tone. De vil bli meget bra. Kjører i dag Bi-amp på Grendelen. Diskanten er ikke bra med dagens bipolare transistorer. Håper det kommer snart fra Bladelius.
Den beste forsterker jeg har hatt er Krell FPB300CX, men manglet litt i bassen.
Har også hatt Classe CA301 og CA201, fryktelig kjedelig, tragisk.
MCIntosh MC401 fungerer bra, også Dynamicc Presion A1, meget bra.
Men ingen har bassen som kommer fra Grendel
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2005/03/15 :  10:23:41  Show Profile Send The Leafs a Private Message
mayro:
quote:
en krell 100w är inte samma som en nad 100w


Menar du att NAD överspecar sina förstärkare? I så fall har jag en grovt avvikande uppfattning....
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/03/15 :  10:26:00  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mayro menar nog kvalitetswatt, dvs att även om de kanske är lika starka använder Krell sina watt bättre så att det låter bättre. Tror jag att han menade?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/03/15 :  13:56:15  Show Profile Send mayro a Private Message
jag menade exakt som jag sa. Krell 100W är betligt kraftigare än en nad 100w... Koppla in dom och driv en trögare vanlig högis så får du se....höra..

Mina V8 Hk i min chrysler är inte som hk i en "japanknallert" eller liknande...tro mig.. det är inte samma.. för att inte tala om ljudupplevelsen....snart vår..snart vår..

Om du tror en nadd med 100w skulle ens nå till fotknölarna på en ksa 100 ifrån 80 - 90 talet såå.. Ja prova så vet du sen...

eller en ksa250 w krell kontra en nad 208.. Det är skrattretande skillnader i watt o watt.....sedan får man med siffror säga vad man vill. prova så förstår du vad jag menar..

sedan så behöver INTE w vara en måttstock för välljud. Så detta har jag inte sagt..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000