HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Högtalare för 25000!!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/01/26 :  23:41:30  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Nästan alla högtalarmodeller försvinner faktiskt från marknaden efter mindre än tre år, och ersätts av en ny modell som är annorlunda, men varken är bättre eller sämre. Varför? Det verkar precis som om tillverkarna själv efter en tid kommer på att; den var nog inte var så bra den nya modellen i varje fall...

- Jag tror faktiskt också att det är en liten marknadsförings-strategi. För att testas i de stora tidningarna så skall produkten vara relativt ny och ha "nyhetens behag". Det finns förstärkare och högtalare som nästan aldrig testas eftersom de alltid ser lika ut och bara förfinas vilket märks i ett mk II eller mk III tillägg.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/27 :  08:16:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
kanske har det lite att göra med vad Ingvar Öhman reflekterat kring:

"vad jag ser är att andra högtalare kommer och försvinner. En kan det ena, en annan kan något annat. Alla marknadsförs skickligt med blänkande pamfletter, men ingen presterar en god återgivning om man ser till helheten. De flesta är bara "the taste of the year", vilket också verkar vara deras ambition.
Man skulle kunna säga att det som kännetecknar dem nästan alla är att de presterar hyfsat när det gäller just det som de "för ögonblicket mest populära mätinstrumenten" fokuserar på. Studerar man högtalarna från lite flera vinklar, såväl geometriska som...filosofiska, eller vad man skall kalla det, hittar man massor av ofullkomligheter.
Nästan alla högtalarmodeller försvinner faktiskt från marknaden efter mindre än tre år, och ersätts av en ny modell som är annorlunda, men varken är bättre eller sämre. Varför? Det verkar precis som om tillverkarna själv efter en tid kommer på att; den var nog inte var så bra den nya modellen i varje fall..."



Det verkar som att Öhman tror att han gör världens bästa högtalare och att andra märken är såå mycket sämre..hmm, ingen ödmjuk person precis.. Så nya högtalare som kommer är inte bättre än de gamla..gäller det hans egna då också eller? Mitt förtroende för honom är inte stort efter att ha läst ovanstående.. Var är självkritiken? Var? Var????

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/27 08:43:51
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/01/27 :  09:05:16  Show Profile Send Ledzepp a Private Message


matte inte prata illa om "The Guru"!!
Han har många tillbedjare han......

På tal om Mosen högtalare så har jag själv haft
Mumma med basunderdelarna och fick höra när jag var o lyssnade
på dom att folk överallt hade bytt bort sina Wattpuppy´s mot
dessa, jojo sånt imponerar på en!!

Det måste alltså betyda att mina nuvarande Dynaudio är
MYCKET bättre än Wattpuppysarna!! Cool.....

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/01/27 :  09:05:54  Show Profile Send PeterL a Private Message
matte: tråkigt när du kritiserar en person som inte är närvarande här på forumet. Att utifrån ett lösryckt uttalande, dessutom förmedlat av tredje person, dömma ut någon som du gör känns minst sagt onödigt. Om du har några problem med hur Ingvar uttrycker sig så kan du väl ta kontakt med honom och framföra din kritik. Läs igenom hans produktblad och framför därefter dina teorier rörande högtalarkonstruktioner, eventuella brister i hans konstruktioner, sättet han uttrycker sig på, etc, direkt till honom. Vem vet, han kanske konstruerar om någon av modellerna efter att du pratat med honom

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/27 :  09:09:57  Show Profile Send matte76 a Private Message
PeterL: Allt jag gjorde var att läsa vad han sagt enligt Hifirocker, som ju citerade Öhman från någon skrift, och reflekterade över det. I övrigt sa jag inget om honom. Har han sagt det som Hifirocker citerade, står jag fast vid vad jag skrev. Det är ju konstigt att skriva så, han försöker ju isåfall dra andra tillverkare i skiten medan han hyllar sina egna produkter. Har han inte sagt som citerades, ber jag givetvis om ursäkt!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/27 09:47:01
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/27 :  09:12:54  Show Profile Send mwali a Private Message
PeterL:

Produktblad... Vad kan jag få tag på ett sådant? Någon som har någon länk eller liknande?

/mwali
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:04:32  Show Profile Send PeterL a Private Message
quote:
Har han inte sagt som citerades, ber jag givetvis om ursäkt!

Om du ska be om ursäkt är det nog inte oss du ska prata med...

Angående produktblad: Har inget färskt produktblad. Snabbast får du nog tag på ett om du söker på Faktiskt.se, vill minnas att det mailades produktblad forummedlemmar emellan.

PeterL
Go to Top of Page

Jonas
Member

738 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:07:45  Show Profile Send Jonas a Private Message
För att återgå till ämnet skulle jag vilja rekommendera QRS Merkurius. Hemma hos mig låter de alldeles förträffligt bra ihop med Roksan Caspian MkII och Copland 266 ihopsnörat med Nordost kablar.

MVH Jonas

"My head kissed the ground, I was half the way down"
Mina system
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:13:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
PeterL: Jag tänker inte be om ursäkt förrän jag får svart på vitt att Öhman inte sagt så här..så till dess står jag för varje ord jag skrev. Eftersom Hifirocker troligen kopierat texten från något som Öhman skrivit så lutar det ju åt att han har uttryckt sig så..
Och nej, det var inte dig jag riktade min eventuella ursäkt till.

Nu lägger vi väl ner detta, leder ändå ingenstans! Vissa kommer ändå fortsätta försvara LTS/Öhman tills himlen faller ner.. Dessutom är det väl lite OT, även om ämnet har en del att göra med vilka högtalare runt 25.000 man kan tänka sig att testa.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/27 10:40:53
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:27:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Jaha, så var vi inne på samma gamla snack som vanligt igen.

Som subjektivist och LTS-skeptiker vill jag bara snabbt inflika att Öhman knappast är ensam bland hifi-tillverkare om att säga att hans konstruktionsfilosofi är den enda rätta (även om han kanske går längre än de flesta). Dessutom tycker jag han ska all cred för att han gör riktigt bra "no nonsense" högtalare till lågt pris för den som vill sätta ihop dom själv. (Jag antar att dom är bra eftersom exakt alla säger det, har dock aldrig hört dom). Ett välkommet inslag på marknaden! Alltså: Ingen skugga över "the Guru".

Däremot... alla som kör på med sitt insnöade snack om NADs gamla gråkloss och Pioneer-dvd-spelare och "det finns minsann ingenting som är bättre och ingen anledning att betala mer överhuvudtaget, för dom här produkterna är minsann heeeeelt ofärgande för det har LTS typ forskat sig fram till och alla ni som tycker om något annat ni gillar inte musikåtergivning och blablablablabla". DET är både tröttsamt, okonstruktivt och respektlöst mot oss icke LTS-frälsta. Kom på något nytt! Vidga vyerna!

PS. Efter att själv ha lyssnat på de ganska uppenbara ljudmässiga bristerna hos den LTS-rekommenderade Pioneer-dvd-spelaren, i jämföresle mot rena cd-spelare i samma prisklass, känner jag mig mer skeptisk än någonsin till LTS-idé om vad som är "god återgivning".


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:30:35  Show Profile Send matte76 a Private Message
Väl talat Blue! Jag håller med dig om allt faktiskt! Förutom epitetet "the guru", vem har bestämt att han ska ha det?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/27 10:33:57
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/01/27 :  11:12:06  Show Profile Send PeterL a Private Message
matte o blue: Hör ni grabbar, ska ni gå på High-End mässan Lördagen 5 Feb? Kan vi inte träffas, snacka Hifi över en kopp kaffe, så kanske vi kan sluta förstöra andras trådar med en massa OT? Om man träffats så är åtminstone min erfarenhet att det blir lättare att respektera varandra och bli lite mer ödmjuk.



PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/27 :  11:20:38  Show Profile Send matte76 a Private Message
Hade jag gärna gjort PeterL, men kan tyvärr inte ta mig till vår kära huvudstad den dagen. Men ok, jag tycker vi sluter fred och respekterar varandras åsikter. Jag bara beklagar att man måste ta sig till Stockholm för att lyssna på Ino Audio, hade gärna gjort det! Men nästa gång jag är i Stockholm av annan anledning ska jag försöka hinna med det...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/27 11:22:32
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2005/01/27 :  11:22:23  Show Profile Send PeterL a Private Message
matte: om du inte kan få till en provlyssning hos Öhman så är du välkommen hem till mig i Uppsala.

PeterL
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/27 :  11:24:49  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för det PeterL, kanske jag kan göra någon gång!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ledzepp
300.000-klubben

2640 Posts

Posted - 2005/01/27 :  12:30:00  Show Profile Send Ledzepp a Private Message
"The Guru" det var ett lite ironiskt skämt från min sida!!!
Kallas han för det? Eller kallar han sej för det?

Dont look back. Something might be gaining on you...
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/27 :  12:50:50  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ledzepp: Det förstod jag, syftade på Blue som också nämnde det ordet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/01/27 :  15:31:14  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Citatet går att hitta här för den som vill läsa:

http://www.sonicdesign.se/oeint3.html
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/01/27 :  15:55:59  Show Profile Send Amund a Private Message
Tycker oxå att du borde lyssna på Totem.
Jag skrev en liten mini recention om Hawk, Forest och Mani-2 för ett bra tag sen som ligger här: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21581&SearchTerms=,Totem,vs,totem
Den säger lite om ljudet på dom med Model-1Signature som referens.

Annars så har jag bara goda erfarenheter av Vienna Acoustics som man nu börjar hitta på begagnat marknaden.

Desssa märken skiljer sig lite tycker jag mot bla, AV, B&W mfl på så sätt att dom är lite mer spelglada och har förmågan att ta fram detaljer i höga register utan att bli varken vassa eller avrundade.
Nackdelarna är att dom inte är särskilt förlåtande mot undermålig elektronik, cd-spelare speciellt.

Mvh, Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/27 :  16:10:04  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja alla som vill höra Totem får komma till mässan den 5-6 och besöka HifiArt...

Vi kommer köra på Rainmaker ( alt. model 1 ) och på Mani-2...

Så kan ni få reda på hur vi tycker en bra högtalare skall låta....

/Martin
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/27 :  17:30:42  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Köp dom där BAS-högtalarna. Säljs av några trevliga killar från en skåpbil på en parkeringsplats nära dig.
Dom kan man få till ett bra pris, och jag har inte sett ett enda blindtest som visar att dom skulle vara sämre än några andra högtalare.
Dessutom mäter dom spikrakt.
Det har jag testat med mitt vattenpass.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/27 :  18:24:45  Show Profile Send matte76 a Private Message
Björn-Ola:

Hifirocker: Efter att ha läst citatet mm så stärks mina åsikter om Öhman. Tack för du gav länken!

MartinH: Jag tycker också Totem gör kanonfina högtalare, men det finns många andra mycket bra högtalartillverkare också! Synd ni inte har en mässa i Malmö istället, då hade jag kunnat gå...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/27 18:29:54
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2005/01/28 :  17:43:23  Show Profile Send hifisnullen a Private Message
Hey Boys!!!!!!!

Tack för alla förslag. Dom första duellanterna. (tror det stavas så) Blir VR2- PCM FB1+.
Väntar bara på att PIerre ska få hem dom

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/28 :  17:54:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Pierre?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/01/28 :  19:15:12  Show Profile Send ninja a Private Message
quote:
Pierre?


Pierre på Soundproof i Ängelholm

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000