HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hur stort e ett optimalt hembiorum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rere
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:29:42  Show Profile Send rere a Private Message
Hej
ja har min "Hemmabio" i ett alldeles för litet rum nu och har tänkt att bygga ut lite för att få vettiga utrymmen. Frågan är då hur stort de ska vara ? Bredden på rummet går inte att ändra på pga 2 st kakelugnar breden är 4,3 mtr men hur långt bör det vara, takhöjden är 2.5 men kommer nig att sänkas till 2.40 pga ljuddämpning nu är "längden" på rummet ca 4 mtr och ja har tänkt att bygga till ca 3 mtr tror ni det blir lagom eller ?
Grejerna som ger ljud å bild är :
Energy veritas 2.4i frontar
" " 2,0 ci denter
" " 2.0 ri surrounder
rotel 1068 försteg
rotel 1095 slutsteg
pioneer 868 dvd
Hitachi pj-tx100 proj
har tänkt att sitta ca 1 mtr från bakväggen, räcker det avståndet till bakhögtalarna då eller ?
fungerar det med en 110" duk med min projje ? och ca 6mtr tittavstånd ?
vad skall man ha för matreal på väggar, golv tak för bästa akustik ? rummet skall användas som vardagsrum också bör nog tilläggas
ok det här blev långt hoppas nån kan ge mig bra tips på problem som kan uppstå !
hej så länge

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/01/22 :  15:36:48  Show Profile Send thli a Private Message
Har hör någonstans(stereophile?) att det optimala rummet skall vara 7x5x3m, då är inget mått jämt delbart med de andra.
Om rummet skulle tex. vara 8x4x2m får man grymma problem med stående vågor.
I biorum brukar man vilja ha "front dead" "live end" vilket innebär att man dämpar den främre delen av rummet ganska mycket, och håller bakdelen lite mer odämpad.

1m till bakvägg räcker gott vid 5.1, men skall du köra 7.1 är de väl på gränsen men det funkar.

//Thomas
Go to Top of Page

rere
Starting Member

10 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:36:41  Show Profile Send rere a Private Message
Tack för snabbt svar thli
någon ide hur ja ska dämpa den främre väggen ? det är den väggen som blir nybyggd så där finns ju alla förutsättningar att göra det rätt från början
hur bör man bäst göra med taket för ljudämpning uppåt (lillgrabbens rum snett ovanför)
har tänkt att först ha gips på hela taket, sen regla ner ca 5 cm å stoppa i typ gullfiber el liknande sen ett svart typ på det och slutligen träpanel med ca 1 cm luft mellan brädorna. Eller ska man ha först regler plus isolering sen gips med panel vilket blir bäst ?
läste nånnstans att de e bra att göra en vägg lite sned (ur vinkel) är det nått att satsa på och hur mkt ur vinkel sånna fall ?
jag har lite funderingar på att köpa en bakkanal till men det får väl bli en center till i så fall för ja tror inte att mitt försteg stöder 4 st bakkanaler rätta mig om ja har fel
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:44:23  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Med en takhöjd på 240 cm är en vanlig rekommenderad storlek på rum 559*384 cm.

http://www.ethanwiner.com/acoustics.html#part2

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:03:30  Show Profile Send thli a Private Message
Länken som "tommypeters" angav verkar bra, inte världens mest lättlästa dock.
Kolla även in denna http://www.avsforum.com/avs-vb/forumdisplay.php?forumid=10 här kan man få mycket tips och ideer.

Att bygga ett biorum har länge varit en dröm och jag har nog en ganska klar bild hur jag skulle gå tillväga, får se om jag hinner skriva lite imorgon.
Helt klar är att det är ett spännande men MYCKET knepigt ämne, väldigt lätt att dämpa för mycket och på fel ställen.
Finns dock några bra grundregler som man kan börja med sen börjar det jobbiga(roliga?) att fin trimma genom att lyssna,flytat runt,ta bort,lägga till material.

Sedan är det givetvis en estetisk och ekonomisk fråga. Finns mycket fina "färdiga" lösningar att köpa Tex här:http://www.diffusor.com/ som nog funkar kanon med då börjar det kosta.

Lycka till.

//Thomas
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/01/29 :  11:37:21  Show Profile Send esl a Private Message
Om du vill dämpa ljudet till angränsande rum skall du se till att du inte hr någon stum anslutnin alls till den angränsande ytan. Fäst alltså inga reglar direkt mot grabbens rum.
/esl
Go to Top of Page

BigBird
Starting Member

14 Posts

Posted - 2005/02/03 :  21:38:15  Show Profile Send BigBird a Private Message
En tumregel (ur ett tittarperspektiv) jag hört är att avståndet mellan tittarplats skall vara 2 * (bredden på bioduken) för att uppfattas som lagom.

//BB
Go to Top of Page

Znurf
Starting Member

3 Posts

Posted - 2005/02/19 :  05:44:32  Show Profile  Visit Znurf's Homepage Send Znurf a Private Message
Längd (tv <-> soffa) 285cm
Bredd (Höger högtalare <-> Vänster högtalare) 205cm
Höjd (Tak <-> Golv) 245cm

Andra avstånd:
Vänster högtalare <~40cm> Centern <~40cm> Höger högtalare
32" Wide Tvruta <~150cm> Ögonen på den som tittar
Öra <~35cm> bakhögtalare (höjd enbart inräknat)
Högtalarhöjd: Center (115cm), Fronthögtalare (~70cm), Bakhögtalare (~155cm)

Nu undrar jag, hur mycket FEL är det på min anläggning, jag räknar med att mina bakhögtalare sitter för högt, mitt rum bör vara bredare och längre, så att avståndet mellan bild och tittare ökar, samt avstånd mellan v.front och h.front ökar...

Jag antar att mitt värdelöst lilla rum påverkar mitt ljud en hel del, men jag har ingen aning om hur mycket, har antagligen världens sämsta akustik i detta rummet :(

Om det spelar roll vad jag har för högtalare så skriver jag det nedan:
B&W DM601 S3 (Bakhögtalare)
B&W DM602 S3 (Fronthögtalare)
B&W LCR600 S3 (Centerhögtalare)

Pioneer VSA-E07 (Flerkanalsförstärkare)
Pioneer DV 575A (DVD-Spelare)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000