HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Är Kina import prisvärt eller bortkastade pengar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/01/21 :  21:43:31  Show Profile Send overhang a Private Message
Då jag har mindre pengar än vad mitt intresse för välljud och därpå följande uppgraderingar kräver funderar jag på hur man kan ta genvägen till väljud. Som jag ser det finns det två olika allternativ antingen köper man beggat eller så importerar man från tex Kina. Min fundering är följande vågar man lita på dessa på pappret och bilden interesanta prylar från kina.

Priserna på dessa produkter är helt klart lockande, dock får man en viss föraning av att man får det man betalar för. När man surfar på olika forum och läser vad de som köpt tycker så verkar det variera från total eufori till stort missnöje. Det verkar vara lite si och så med kvaliten och ett återkommande problem verkar vara brus och okänsliga volymkontroller. Någon på forumet som kan dela med sig av sina erfarenheter?

Med detta i åtanke är det dumdristigt att efter att ha sparat ihop säg 10.000:- lägga detta på en försteg slutstegskombo samt lite kablar från kina. Eller bör man försöka hitta något bättre begagnat här hemma för samma summa?
Ett tredje skulle ju så klart kunna vara att köpa helt nytt men då räcker helt klart pengarna inte lika långt

Jag är lite nyfiken på tex Jungson och classic.
Tillägas bör nog oxå att jag inte har dessa 10.000:- idag så det är tyvär ingen ide att PM:a mig olika erbjudanden om beggade produkter.

MVH
Overhang

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2005/01/24 09:55:56

peter_gbg
Member

529 Posts

Posted - 2005/01/21 :  22:18:55  Show Profile Send peter_gbg a Private Message
Jag kan bara svara för mina erfarenheter av Esound cd5 som jag köpte för en tid sedan. Fick betala ca 5500 med tull och moms. Min gamla cd-spelare Thule CD-100 som kostade 6500 fick se sig totalt utklassad. Esound-spelaren spelar i en annan division helt enkelt. Den största skillnaden är rösterna, med Thulen lätt det lite grumligt och instängd i mellanregistret. Med Esounden är detta i stort sett borta. Det som är kvar beror på mina i dagsläget, malplacerade högtalare. Byggkvaliten är helt otrolig, helt i metall och känns väldigt gedigen. Rekommenderar nysound.com.
/Peter

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=53743
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:20:59  Show Profile Send jonasz a Private Message
Någon som kan göra en liten länksamling till vettiga/pålitliga "Kinabutiker"?

mvh

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:27:02  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Att hitta rätt grejor från Kina kanske inte är det lättaste, men
E-sound cd-5 har jag inte sett något negativt om, har ingen själv.

Köpte några Jungson prylar själv, sacd, JA-2 försteg Jungson JA99c deluxe slutsteg, Muse Phonoamp + en massa kablar.

Mitt omdömme: välbyggda saker, men allt håller inte måttet.
Jungson JA-2, ett kanon försteg, det bästa jag har haft, men det gick på ca 10 000:- hemma, momsat och tullat, men värt varje krona.
Sacd'n, var också bra, men den är utbytt mot en annan kines, Opera,
slutsteget är faktiskt inte dåligt det heller, men jämfört med vad jag hade så platsar det inte. Muse Phonoamp MM/MC är direkt usel,
något värre har jag aldrig hört, 150$ som man kunde köpt wiskey för
istället och haft mycket roligare.

Kablarna är faktiskt köpvärda, speciellt FS-1 högtalarkabeln.


Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2005/01/22 :  11:21:48  Show Profile Send everwake a Private Message
Har själv köpt CAYIN, integrerat rörsteg A-88T, och cd-spelare CD-15A samt Xindak FS-1, båda CAYIN har byggkvalitet som heter duga, känns helt klart gedigna, slutsteget har underbart ljud, och cd-spelaren är helt ok, hade copland 266 innan, och denna är inte sämre, men den imponerade inte lika mycket som förstärkaren.

Xindak FS-1 behöver jag väl inte orda om, den är bra, särskilt för priset.

har själv köpt sakerna på www.timaudio.com, bra service snabba leveranser har iaf jag fått.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/22 :  14:33:08  Show Profile Send Aton a Private Message
Kan bli väldigt prisvärt! Men 10.000 kr eller för den delen 5.000 kr på något du aldrig har hört eller sett är såklart en chansning. Att andra gillat en produkt i sitt system betyder definitivt inte att du gillar den i ditt system.

En del privat haussade produkter säljs dessutom snart vidare av den "nöjda" ägaren och då kan man ju undra hur mycket det låg bakom det berömmet. Det är lätt att älska en produkt man just köpt. Jag tycker det tar nåt halvår innan ägar-analysen börjar bli intressant även för oss andra.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:50:36  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Det var många som beställde på prisjakt.nu för ett tag sen, när det började bli "populärt" med Kina audio. Lyssningsanalyser och diskutioner var det väldigt fåtal av (i allafall vad jag sett) från de apparaterna som kom till Sverige. Många såldes ganska omgående vidare, precis som Aton skriver. Jag kommer särskilt ihåg Red Rose kopian som många köpte, men det kom aldrig upp en recension av hur den lät. Ta en titt på prisjakt.nu och läs lite om deras beställningar.

Själv skulle jag inte köpt något från Kina utan att lyssna på det först. (Har köpt olyssnat från Kina, gör inte om det)

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2005/01/23 :  01:17:51  Show Profile Send f95toli a Private Message
En del "Kina-Hifi" finns ju numera att köpa i Sverige, Shanling är väl numera ett etablierat märke och Cayin är på god väg. Opera Audio och Spark finns väl också till försäljning i norden.

Men visst är det något av en chansning, inte så mycket beroende på kvalitén (som brukar vara bra på på de lite dyrare grejerna) utan helt enkelt beroende på att om man inte provlyssnat så vet man ju inte om man kommer tycka om ljudet; det finns gott om kända "vanliga" märken som jag inte gillat när jag provlyssnat dem och det har ju inget med ursprungslandet att göra.

SJälv har jag köpt (utan provlyssning) en Xindak CD (SCD-2) från Kina som jag är väldigt nöjd med, så nöjd att när jag fick möjlighet att köpa försteget från samma seria begagnat så slog jag till (efter provlyssning). Är mcyekt nöjd med bägge köpen och har inte haft några kvalitétsproblem

Vad gäller problem med själva köpet får man dock vara lite försiktig med vilket företag man handlar från, kolla runt på nätet så ser du snabbt vilka som har bra//dåligt rykte; ex. Coem Audio och NY Sound
har båda ganska bra rykte så vitt jag vet.


Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2005/01/23 :  22:30:50  Show Profile Send Bubben a Private Message
Varför inte kontakta Akkelis Audio?
Där borde du kunna både provlyssna och beställa kina-prylar.
Lite dyrare blir det dock, men jag talar av erfarenhet när jag säger att jag skulle inte tveka.
Jag var med i prisjakt-gruppköpet för några månader sedan och köpte ett rack, inte så ljudande men funktionelt. Inget fel med det, det var precis som jag hade förväntat mig.
Men lägg till förskottsbetalning, fem veckors leveranstid, inga garantier och en hel del funderande.
Akkelis fanns inte när jag köpte mitt rack, och det kostar cirka 1000kr mer än vad jag lyckades få hem det för. Men skulle jag behöva ett till rack skulle jag inte tveka att köpa från ett företag här i Sverige. Det är värt en hel del...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/01/24 :  10:18:38  Show Profile Send overhang a Private Message
Ja det är ju det där med att köpa grisen i säcken. Innan jag importera något lär jag se till att lysna på prylarna först vilket ju helt klart begränsar urvalet kraftigt. Sedan om prylen är trasig eller går sönder är det lite träligt att skicka den till kina för reparation. Jag hoppas att flera försäljare kommer att ta in dom till vettiga priser i Sverige för då köper man ju heldre där. Dock kan man ju i dagsläget tjäna en rejäl hacka på vissa produkter jämfört med att köpa av butik i Sverige. Jag lurar på att köpa kablar från kina men är nog för feg för att våga köpa elektronik.

Man kanske får möjlighet att lyssna på något interesant på hifimässan.

/Overhang

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2005/01/24 13:31:02
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/01/24 :  13:43:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Som vanligt är f95toli's inlägg bra!

Jag ser det lite som aktier. Man skall satsa pengar man har råd att förlora!
Oavsett namn/märke/ursprung är olyssnat alltid sämst oavsett hur tung, tuff, stark, snygg, starka blåa lampor förstärkaren har (eller cd/försteg/högtalare etc).

Av egen erfarenhet, men även berättat av andra, verkar det ge bäst utdelning om man testar, lånar hem och utvärderar. Guidning och matchning är A och O.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/24 :  13:53:45  Show Profile
Jag har beställt mig en seeker för att se hur dom står sig.
Behåller min Yamaha för en jämförelse.
Vikten är ju den dubbla mot min Yamaha (närmare 30 kilo)
Och jag har inte hört annat än lovord
på olika forum runtom, amerikanska, holländska, italienska, franska,
svenska, engelska .. osv osv osv.
Snygg? .. Tja, jag vet inte.. men det är ljudet som går i första hand.
Har varit med på 2 gruppköpt och handlat själv 3 ggr. aldrig köpt
något som jag gjort mig av med hittils... Medans maskinera köpta
här passerar i revy..







edit: Priset på denna maskin blir mindre än för min Yamaha 1400
hem till dörren... därför det är väldigt intressant.

Om den funkar bra så hägrar en sån här maskin framöver. 6x80 Klass A.
Vikt på 50 kilo.




admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2005/01/24 14:26:18
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/01/24 :  19:54:44  Show Profile Send bjarne a Private Message
Har handlat ett par ggr från kina - till mig själv och andra. Inget lurendrejeri alls, men förstås en chansning lyssningsmässigt. Jag har sålt av ett slutsteg som jag medvetet köpte som "under-tiden-burk", så den var ju meningen at den skulle försvinna. Är å andra sidan otroligt nöjd med min cd(jolida) och mitt försteg(xindak) som båda härbärgerar rör.
Är du ute efter rörbaserade grejer är kina en guldgruva, större transistorslutsteg lyser dock med sin frånvaro i stort sett. Det verkar vara lite sig och så med att köra XLR, inte helt jättevanligt alltså. Cd spelare verkar det finnas en del bra, men dvd verkar vara mer i sin linda.
Den svenska begmarknaden är alls inte dum, men är du ute efter en för/slutstegskombo är den inte helt lätthittad om den ska vara hyfsat ung för det prisspann du anger.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/25 :  02:10:12  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Martin.M; receivern du länkar till (tredje bilden) klarar bara komposit och s-video. Ingen kritik på ditt köp, bara en observation.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/25 :  02:40:31  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Lars: Du menar om man skall använda Recievern som bildväxel eller ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/25 :  05:21:41  Show Profile
LarsTokyo: Inte tänkt att använda den som det, helt förkastligt ju
Ju mindre skräp man inte använder dessto bättre. Kolla Jungonmonstert

Ska köpa en dvi-växel istället där man kan koppla in digitalbox dvd och dator.
Lite ot vart det nu, men det är alltid trevligt

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/01/25 :  12:47:58  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
vad heter denna ?

http://bildarkiv.hififorum.nu/Nameless/Seeker%20AI70/10.jpg

Hittade! Någon som vet vad den kostar, är där bra försteg i den?

Edited by - marcus_ec on 2005/01/25 12:53:44
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2005/01/25 :  13:14:34  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Själv kör jag med Kina grejer och Audiovector M3, CD:n är en Original A8s som jag fick hem *snorbilligt* via ett gruppköp, sen hade jag tur med tull+moms. Den låter otroligt bra, har jämfört med NAD C542 och en Centrum DVD, klart bättre än NAD:en, och DVD:n ja...den spelar film bra men är inte en Audio spelare i jämförelse.

Sen har jag en Sheng-Ya SV-233 stärkare som kostade hälften av vad den motsvarande Vincent SV-233 kostar i Sverige.

Jag kan bara rekommendera kinagrejer, mitt enda aber är jag har lite trafobrum i stärkarn. Om jag hade råd skulle jag köpa en Zell 200 mk-II.

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/01/26 :  21:22:12  Show Profile Send overhang a Private Message
Martin.M 5*80W i klass A då antar jag att du kommer att möblera rummet med bastulavar.

Jag har blivit mer och mer nyfiken på Cayin. Dom finns ju även i Sverige så då kan man ju lyssna på dom innan man bestämmer sig.
/Overhang

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/26 :  22:21:35  Show Profile
Bastu är skönt hehe...
Närå, kommer sätta in en AC hur som helst så lite värme skrämmer mig inte.
Idag går beställningen iväg på Seekern samt hötlursstärkaren jag köpt!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/01/27 :  10:16:50  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Någon som vet hur försteget är i Seekern? Jag vill inte göra några komprimisser i 2 kanals ljudet!
Go to Top of Page

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2005/01/27 :  22:17:09  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/28 :  01:37:10  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag antar att du inte är imponerad av Vincent?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/01/28 :  01:40:27  Show Profile
Du lär ju haft en trasig stärkare fidelityn.
Jag har inte kvar min så jag behöver inte försvara märket, men kraftlös var det sista den var

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/01/28 :  08:39:26  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Kraftlös? Inte en chans... Inte mina 991 varefall
Go to Top of Page

overhang
Member

321 Posts

Posted - 2005/01/28 :  08:42:43  Show Profile Send overhang a Private Message
Finns det någon substans i påståendet att flertalet av de produkter man köper via kina är sämre än vad motsvarande produkt är köpt i Europa pga att man gör en kina och en Europa/usa variant av alla prylar. Vidare påstår vissa att det även säljs rena förfalskningar av kända produkter.

/overhang

CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+

Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278

Edited by - overhang on 2005/01/28 08:43:56
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000