HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varför skorrar det, distortion?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:11:16  Show Profile Send matte76 a Private Message
På många plattor jag spelar hörs tydligt distortion, det skorrar liksom. Hörs mest på gitarrer. Vad beror detta på? Jag tror, och hoppas, inte att det är något fel på någon del av min utrustning.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:18:47  Show Profile Send Blue a Private Message
Det är inte så att det ligger dist på själva inspelningen kanske? Testa att lyssna på samma skiva i någon annan anläggning!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:31:36  Show Profile Send matte76 a Private Message
Så kan det ju vara, men finns det faktorer som tex kablar eller liknande som kan göra att det distar? Eller annat?

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:38:54  Show Profile Send Blue a Private Message
Tveksamt... isåfall någon glappkontakt eller så, eller något fel i nätkabeln/strömmen, men då borde det dista riktigt rejält. Eller om du spelar tokhögt förstås, så att förstärkaren klipper. Men jag skulle nog tippa på att det är inspelningarna som spökar i det här fallet.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:50:10  Show Profile Send perob a Private Message
Om det är elgitarrer vi pratar om så är det väl inte alls ovanligt att dessa distar eller att man lägger på dist för att det ska låta på "ett visst sätt"... ta bara Neil Young som exempel... en mästare på distortion!

För övrigt skulle jag prova med en annan signalkälla för att utesluta CD/DVD-spelaren. Jag vet inte heller hur ditt buffertsteg kan tänkas låta när rören börjar bli gamla etc. Kanske kan du koppla förbi denna buffert och jämföra? Jag har svårt att tänka mig att kablar eller annat kan medföra hörbar distortion.

Mvh /Per

Edit: stavfel

Musik i två kanaler!

Min anläggning


Edited by - perob on 2005/01/21 16:51:41
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:53:06  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Matte> Det finns inget i kabelväg som kan orsaka det du skriver så där kan du sluta leta. Jag tror det är inspelningen, har nån Diana Krall där en gitarr skorrar betänkligt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:56:27  Show Profile Send soren a Private Message

Prova skivan i en dator och lyssna med lurar .. hör du det inte där så får du nog ta dig en funderare!

/Sören
Go to Top of Page

John
Member

583 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:58:19  Show Profile Send John a Private Message
Rydberg: om det är samma Krall som jag tänker på så är det fortfarande gitarrförstärkardist vi pratar om, till skillnad från dist i själva inspelningen. Jazz-gitarr spelas ju ofta relativt rent och via gitarrens halsmickar (?!) vilket kan ge ett visst skorrande bi-ljud från gitarrförstärkaren (låter alltså inte direkt distad gitarr, om nån fattar )
Men det är dock väldigt vanligt, har jag märkt, att det klipper å distar på alla möjliga inspelningar. Har bl.a. Kasey Chambers-skivor där både sång och gitarr distar när de kommer för högt i nivå. Inspelningen som bov i dramat alltså.

/tror en john

Hörlursfrilla!
Go to Top of Page

M3
Member

227 Posts

Posted - 2005/01/21 :  17:05:23  Show Profile Send M3 a Private Message
Rydberg. Jag förstår vad du menar. Men om man räknar in glappkontakt i kablaget så kan det skorra rätt ordentligt... Matte det kan ju åxå bero på trasiga högtalarelement... Gör som någon ovan skrev. Testa i en annan anläggning, då först hör du om det är skivan eller stereon som skorrar.....

/ Ronnie
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/21 :  17:28:45  Show Profile Send MartinH a Private Message
en dåligt åtskruvad högtalarkontakt kan ge sånt ljud om man kör tex spadar...
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/21 :  17:49:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
M3> Jag kan gå med på att det sprakar men inte skorrar det.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2005/01/21 :  19:02:12  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Kontakter sprakar och skorrar det bara om gitarrsträngar och inga andra instrument så skulle jag säga att du har fått rätt upplösning i din anläggning. Bytt högtalare nyligen? som börjar bli inspelade?

Musiclover!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/21 :  19:09:55  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tack för er hjälp! Skulle tro att det antingen är inspelningarna, min dvd-spelare eller mina usla högtalarkablar som snart ska bytas(tillsammans med dvd-spelaren).

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/21 19:27:23
Go to Top of Page

ud
Member

894 Posts

Posted - 2005/01/21 :  19:44:32  Show Profile Send ud a Private Message
Brorsan råkade ut för skorrande ljud på vissa inspelningar,
det visade sig bero på att skruvarna som håller diskantens
magnet (alltså dom inre skruvarna) satt lite löst.
Varför det inte hördes på alla skivor vet jag inte.
Det försvann i alla fall när han drog åt dom.
Det var ScanSpeak 9300

/Urban

torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010
Medlem i Svavel - Södra Vätterbyggdens Audiofiler & VälljudsELit
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10071
Go to Top of Page

T.A. Edison
Member

559 Posts

Posted - 2005/01/22 :  01:22:45  Show Profile Send T.A. Edison a Private Message
Man kan lätt testa om det skorrar nånstans i högtalaren genom att köra ett sinussvep och lyssna. Köp en testskiva eller bränn ett sinussvep från nåt program. Själva högtalarkabeln kan inte generera skorrande ljud.

Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/22 :  11:27:54  Show Profile Send Aton a Private Message
quote:
Hörs mest på gitarrer
Det är väl ganska uppenbart att du kan glömma kablar och dvd-spelare i detta sammanhang. Gitarrer har ju inget eget frekvensområde att spela i.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/22 :  15:16:15  Show Profile Send matte76 a Private Message
Men kan inte "sämre" dvd-spelare och kablar ge distortion eller liknande? Tror dock problemet var inspelningarna, det var första låten på Backyard babies "Stockholm syndrome". Har hört det på några andra skivor också. Men på de flesta inspelningar hörs inget sådant.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2005/01/22 :  17:02:26  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Jag har erfarnehet av ett liknadne fenomen på just gittarskorr. Jag har vid någon tillfälle registrerat att det träiga skorret från vissa gitarrljud inte släpper från högtalaren på samma sätt som grundtonen från strängen. Detsamma gäller kontrabas. Skorret kommer från en plats närmare högtalarlådan och grundljuded kommer från den "rikriga" platsen i rummet. Detta har jag upplevt då något inte varit perfekt i anläggningen. Det verkar som om det är ett linjäritets/timingproblem och verkar vara både signalkälle och kabelberoende. Att dra åt skruvarna på elementen kan förståss vara en första åtgärd då det också kan skapa skorrfenomen.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2005/01/22 :  21:32:08  Show Profile Send brumel a Private Message
Skulle tippa att man får lyssna på högtalaren ganska nära för att få reda på om det är nåt mekaniskt med elementen. Men då ska ju all musik skorra i kraftiga passager. Blåsinstrument eller vibrafon kan provocera fram skorrningar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000