Author |
Topic |
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 16:11:16
|
På många plattor jag spelar hörs tydligt distortion, det skorrar liksom. Hörs mest på gitarrer. Vad beror detta på? Jag tror, och hoppas, inte att det är något fel på någon del av min utrustning. |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 16:18:47
|
Det är inte så att det ligger dist på själva inspelningen kanske? Testa att lyssna på samma skiva i någon annan anläggning! |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 16:31:36
|
Så kan det ju vara, men finns det faktorer som tex kablar eller liknande som kan göra att det distar? Eller annat? |
- Blått ett lag - Malmö FF! - Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes) - Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)! - Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
|
|
|
Blue
Member
2120 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 16:38:54
|
Tveksamt... isåfall någon glappkontakt eller så, eller något fel i nätkabeln/strömmen, men då borde det dista riktigt rejält. Eller om du spelar tokhögt förstås, så att förstärkaren klipper. Men jag skulle nog tippa på att det är inspelningarna som spökar i det här fallet. |
Ett kungarike för en vevgrammofon. |
|
|
perob
Member
190 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 16:50:10
|
Om det är elgitarrer vi pratar om så är det väl inte alls ovanligt att dessa distar eller att man lägger på dist för att det ska låta på "ett visst sätt"... ta bara Neil Young som exempel... en mästare på distortion!
För övrigt skulle jag prova med en annan signalkälla för att utesluta CD/DVD-spelaren. Jag vet inte heller hur ditt buffertsteg kan tänkas låta när rören börjar bli gamla etc. Kanske kan du koppla förbi denna buffert och jämföra? Jag har svårt att tänka mig att kablar eller annat kan medföra hörbar distortion.
Mvh /Per
Edit: stavfel |
Musik i två kanaler! Min anläggning
|
Edited by - perob on 2005/01/21 16:51:41 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 16:53:06
|
Matte> Det finns inget i kabelväg som kan orsaka det du skriver så där kan du sluta leta. Jag tror det är inspelningen, har nån Diana Krall där en gitarr skorrar betänkligt. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
soren
Member
311 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 16:56:27
|
Prova skivan i en dator och lyssna med lurar .. hör du det inte där så får du nog ta dig en funderare!
/Sören |
|
|
John
Member
583 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 16:58:19
|
Rydberg: om det är samma Krall som jag tänker på så är det fortfarande gitarrförstärkardist vi pratar om, till skillnad från dist i själva inspelningen. Jazz-gitarr spelas ju ofta relativt rent och via gitarrens halsmickar (?!) vilket kan ge ett visst skorrande bi-ljud från gitarrförstärkaren (låter alltså inte direkt distad gitarr, om nån fattar ) Men det är dock väldigt vanligt, har jag märkt, att det klipper å distar på alla möjliga inspelningar. Har bl.a. Kasey Chambers-skivor där både sång och gitarr distar när de kommer för högt i nivå. Inspelningen som bov i dramat alltså.
/tror en john |
Hörlursfrilla! |
|
|
M3
Member
227 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 17:05:23
|
Rydberg. Jag förstår vad du menar. Men om man räknar in glappkontakt i kablaget så kan det skorra rätt ordentligt... Matte det kan ju åxå bero på trasiga högtalarelement... Gör som någon ovan skrev. Testa i en annan anläggning, då först hör du om det är skivan eller stereon som skorrar.....
/ Ronnie |
|
|
MartinH
Audiotrade
3778 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 17:28:45
|
en dåligt åtskruvad högtalarkontakt kan ge sånt ljud om man kör tex spadar... |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 17:49:11
|
M3> Jag kan gå med på att det sprakar men inte skorrar det. |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
Lt Andersson
Member
600 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 19:02:12
|
Kontakter sprakar och skorrar det bara om gitarrsträngar och inga andra instrument så skulle jag säga att du har fått rätt upplösning i din anläggning. Bytt högtalare nyligen? som börjar bli inspelade? |
Musiclover! |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 19:09:55
|
Tack för er hjälp! Skulle tro att det antingen är inspelningarna, min dvd-spelare eller mina usla högtalarkablar som snart ska bytas(tillsammans med dvd-spelaren). |
|
Edited by - matte76 on 2005/01/21 19:27:23 |
|
|
ud
Member
894 Posts |
Posted - 2005/01/21 : 19:44:32
|
Brorsan råkade ut för skorrande ljud på vissa inspelningar, det visade sig bero på att skruvarna som håller diskantens magnet (alltså dom inre skruvarna) satt lite löst. Varför det inte hördes på alla skivor vet jag inte. Det försvann i alla fall när han drog åt dom. Det var ScanSpeak 9300
/Urban |
torsdag 11 oktober 1956 - tisdag 26 januari 2010 |
|
|
T.A. Edison
Member
559 Posts |
Posted - 2005/01/22 : 01:22:45
|
Man kan lätt testa om det skorrar nånstans i högtalaren genom att köra ett sinussvep och lyssna. Köp en testskiva eller bränn ett sinussvep från nåt program. Själva högtalarkabeln kan inte generera skorrande ljud.
|
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/01/22 : 11:27:54
|
quote: Hörs mest på gitarrer
Det är väl ganska uppenbart att du kan glömma kablar och dvd-spelare i detta sammanhang. Gitarrer har ju inget eget frekvensområde att spela i. |
|
|
matte76
100.000-klubben
6570 Posts |
Posted - 2005/01/22 : 15:16:15
|
Men kan inte "sämre" dvd-spelare och kablar ge distortion eller liknande? Tror dock problemet var inspelningarna, det var första låten på Backyard babies "Stockholm syndrome". Har hört det på några andra skivor också. Men på de flesta inspelningar hörs inget sådant. |
|
|
|
Matrixen
Member
807 Posts |
Posted - 2005/01/22 : 17:02:26
|
Jag har erfarnehet av ett liknadne fenomen på just gittarskorr. Jag har vid någon tillfälle registrerat att det träiga skorret från vissa gitarrljud inte släpper från högtalaren på samma sätt som grundtonen från strängen. Detsamma gäller kontrabas. Skorret kommer från en plats närmare högtalarlådan och grundljuded kommer från den "rikriga" platsen i rummet. Detta har jag upplevt då något inte varit perfekt i anläggningen. Det verkar som om det är ett linjäritets/timingproblem och verkar vara både signalkälle och kabelberoende. Att dra åt skruvarna på elementen kan förståss vara en första åtgärd då det också kan skapa skorrfenomen. |
|
|
brumel
Member
2568 Posts |
Posted - 2005/01/22 : 21:32:08
|
Skulle tippa att man får lyssna på högtalaren ganska nära för att få reda på om det är nåt mekaniskt med elementen. Men då ska ju all musik skorra i kraftiga passager. Blåsinstrument eller vibrafon kan provocera fram skorrningar. |
Hifiarkeologen |
|
|
|
Topic |
|