HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hög utnivå = bra?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:16:08  Show Profile Send m_persson79 a Private Message

Enligt de "insatta" så är t.ex. cdspelarjämförelser utan nivåkalibrering värdelöst, vilket jag kan hålla med om.

Men är hög utnivå alltid bra? Var går "gränsen"? Annars skulle alla highend-spelare ha så hög nivå som möjligt.

Många gillar ballade utgångar bäst och det ger x antal extra dB?

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:24:21  Show Profile Send perob a Private Message
Vid jämförelse är det skillnaden mellan signalkällorna som kan lura örat att tro att det låter bättre. Med "lite" starkare ljudstyrka upplever man gärna förbättring på flera parametrar som t ex reproduktionen av detaljer etc.

Det blir inte automatiskt bättre med högre utnivå (inte heller med balacerad utgång) och ljudkvalitén har inget med signalnivån att göra om man vill generalisera lite. Skulle nivån vara för hög skulle ingångststeget på förstärkaren överstyras och det hela skulle låta väldigt illa... Därför använder man standiserade signalnivåer.

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/21 :  13:45:42  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kan man inte uppfatta en viss överstyrning som ett lite fylligare ljud, så att man kan tycka att det låter bättre?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2005/01/21 :  13:56:03  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Knappast!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/21 :  20:47:26  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Det handlar helt och hållet om anpassning, vanligen har man totalt sett för mycket gain i hela sin audio kedja.I hifi'ns lyckliga forntid brydde sig tillverkarna om dessa standardiserade nivåer.
När vred du på volymen för fullt senast
Man skall även se upp så man inte överstyr sitt försteg eller integrerade förstärkare som perob påpekar.
Vissa high end CD's kan ha löjligt hög maxutnivå jag tror jag sett ett extrem fall på 14V ? vilket är helt wacko
Det blir ju toppen med ett ic baserat försteg typ embla som bara tål strax över 2 volt
Sen ser man att ingångs känsligheten på många slutsteg kan vara typ 0.775v för full effekt.
Slutsats om tillverkarna kan hålla sig med 1v alt 2v eller vad dagens standard säger så skulle de bli mycket enklare att konstruera förstärkare, mitt gamla försteg hade en överstyrningsmarginal på ca 10V det kan nog vara nödvändigt men vem vet om det är den ljudmässigt bästa lösningen.
Det finns nog ett slags dB race mellan CD spelar tillverkarna
har man dessutom någon exotiskt kretslösning med högt grundbrus kan man helt enkelt ha högre utsignal för att få ett vettigt SN (signal brus)värde

/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000