HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Datorhögtalare 2.1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2005/01/20 :  16:28:23  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Som sagt är jag ute efter bra datahögtalare. Jag har kollat lite på Creative I-Trigue L3500, tydligen bra mellanregister och diskant. Tyvärr skulle basen vara lite sämre. Vad finns det för alternativ? Högtalarna ska enbart användas för musiklyssning då jag använder datorn som min stereo. Som student har man tyvärr inte råd med en vanlig stereo. Ge mig tips!

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/20 :  16:55:46  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag kör dessa Videologic :

Länk: http://www.videologic.com/Products/Product.asp?Product=VL-60353&PageType=Review

Och dessa aktiva Fostex 6301B (med inbyggda slutsteg):




Till några av mina datorer.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2005/01/20 16:57:26
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2005/01/20 :  18:25:42  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
hmm, verkar intressanta. Tyvärr har jag inte allt för stort utrymme på mitt lilla skrivbord, men det är möjligt att de skulle kunna få plats. Vad kostar de?
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/20 :  19:44:51  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Tror inte att VideoLogic Sirocco säljs längre, men jag gav nog 2500:-. Fostex 6301B säljs fortfarande,ca 1800:- stycket är priset i dag. http://www.sennheiser.se/audio/produkter.asp?LevelID=11416&ProdID=7321.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2005/01/20 :  21:05:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
köp ett par studiomonitorer och använd dom som datorhögtalare. det gör jag och det funkar finfint och låter mycket bättre än vanliga datorhögtalare. finns ett stort urval av sådana för en billig peng. hur mycket pengar hade du kunnat tänkt dig att lägga ut på ett par datorhögtalare?

Musik är livet
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/20 :  21:09:04  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag håller med Wing Zero; min yngre bror köpte studiomonitorer (han är visserligen musiker), men jäklar vilket ljud i jämförelse med vanliga datorhögtalare... 2.0 dessutom "bara".
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2005/01/20 :  21:16:02  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Vad är det för typ av monitorer ni talar om? Går de att driva via datorn? Eftersom jag är student så är min budget ganska så begränsad. Det var ett tag sedan jag hade mina Dynaudio 1.3se, det var tider det... Kan tänka mig att max lägga 1550,69 kr som det ser ut idag. Kom gärna med konkreta förslag!
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/20 :  21:37:42  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Jag tycker du ska ringa till Estrad, Jam och/eller Musikbörsen, så kan de säkert hitta något som passar dig.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2005/01/20 :  21:38:50  Show Profile Send Wing Zero a Private Message
Aktiva monitorer med inbyggda slutsteg. ska inte vara några problem alls att driva dom med hörlursuttaget på datorn. man får bara köpa en extra signalkabel mellan högtalarna/datorn.
www.jam.se har ett stort urval av studiomonitorer för en billig peng men tyvärr så kostar dom lite mer än vad din budget tillåter. runt 2500:- och uppåt vad jag har sett. kanske finns billigare någon annanstans. annars så kan jag rekommendera dig att spara så du har lite större budget att röra dig med.

Musik är livet
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:15:26  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Tackar för den reponsen jag har fått. Ska kolla in alternativen lite närmare. Tyvärr kan priserna på monitorerna ligga utanför min budget, kanske dags att kolla in begagnatmarknaden? Som jag bor nu så kan jag inte placera mina blivande högtalare optimalt (har ett litet skrivbord). Var inne ett tag på att köpa typ Logitech eller nått liknande. Som det är nu vill jag bara ha ett ok ljud som tar lite plats. Har ni fler tips? Hur låter Logitech och Creative burkarna egentligen? Kan man leva med dem? Men det är klart, de kan inte låta sämre än mina Ozaki-burkar som jag har för tillfället.
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:30:14  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Logitech feta THX-paket (Z-5500) tycker jag låter förvånansvärt bra, men där är också prislappen på runt 3.200kr, men å andra sidan får du ett 5.1 system med Dolby Digital, DTS, DTS 96/24 och PCM avkodning.
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:40:13  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Ok, det finns inget 2.1 system som låter bra då?
Go to Top of Page

twostroke
Member

180 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:02:40  Show Profile Send twostroke a Private Message
här har du ett par högatalare som ser tuffa ut iallafall: http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;sid=CWvqV_DfSSTqV7EvL48ptvr5hAaeBKkJm14=?ProductID=u_zD4QjoMNQAAAD_B1eBHEAZ&CatalogCategoryID=xf7D4QjodyUAAAD4C8_eP4wV&filename=productpage_text%2cproducttype_text%2cprodtypes_vartypes_text
Go to Top of Page

C-Quence
Member

553 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:10:33  Show Profile Send C-Quence a Private Message
Nej, de låter inge vidare - testade de senast igår.
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:30:14  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Små burkar var det i alla fall, skulle säkert få plats på skrivbordet. Finns det nån testvinnare för databurkar runt 1500 kr? Som sagt har inte tänkt att lägga allt för mycket pengar så som min situation ser ut idag. Vill bara ha några som låter så bra som möjligt för de pengarna jag är villig att lägga. Även om det tar emot att vända sig till SIBA eller onoff. De dyrare prylarna blir senare i livet
Go to Top of Page

Unkan
Member

119 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:42:54  Show Profile  Visit Unkan's Homepage Send Unkan a Private Message
Jag använder själv ett logitech system (surround) och tycker det låter helt ok. När jag köpte jämförde jag med Creatives motsvarande system. tyckte detta lät lite burkigare (vill jag minnas, sämre i varje fall). Logitech har allt från 2.1 till 7.1 för 200 och uppåt. De brukar få bra kritik i tester och finns att provlyssna på de flesta datorbutiker.

//Mvh. Daniel
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2005/01/21 :  07:49:15  Show Profile Send Amatören a Private Message
Vågar man föreslå "Creative I-Trigue L3500" om dessa fortfarande går att få tag på?
Förvånansvärt bra ljud med tanke på priset.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/21 :  09:45:47  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Om du är ute efter "bra" ljud till din dator så finns det bara en väg att gå, hitta någon monitorhögtalare. Tyvärr så finns det inte någon "datorhögtalare", som jag har hört, (förutom Vidiolocgic) som låter bra.
Kolla runt om du hittae något begagnat, eller vänta tills du skrapat samman lite mera pengar.
Jag kan starkt rekomendera Fostex monitorn 6301B. Du kommeer inte att bli besviken, och den slår "datorhögtaslarna" med hästlängder.
Lite reklam:
Liten klassiker med stort ljud. Trots sina 10 watt och 10 tum ger denna lilla monitor i aluminium ett överraskande bra ljud. Klarar alla typer av linesignaler, vilket gör den idealisk för användning med instrument i projektstudios, på scen, OB-bussar, video-produktioner och multimedia presentationer. Denna lilla monitor har dessutom även gjort sig känd genom att vara extremt stryktålig och robust.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

jiha
Member

105 Posts

Posted - 2005/01/21 :  13:29:03  Show Profile Send jiha a Private Message
Hej,
Se om du inte kan hitta ett par Swans M-200 aktiva multmedia högtalare länk: http://www.swanspeaker.com/product/htm/view.asp?id=3
Sålde mina förra året för 1500 kr. Riktigt riktigt bra är dom. Passar bra till datorn också.

Kan nog hitta till bra pris på nån utlänsk webshop om du beställer.
Typ här för 180$ http://shopper.cnet.com/Swans_M200_2_0_Speaker_System___OEM/4014-3179_9-30910930.html

Kostade runt 5k när dom såldes (säljs?) i sverige.
Bild.


// jiha

Edited by - jiha on 2005/01/21 13:30:58
Go to Top of Page

Marcus007
Member

72 Posts

Posted - 2005/01/21 :  16:54:09  Show Profile Send Marcus007 a Private Message
Tack för alla förslag. Är väl inne på att köpa nått kommersiellt typ creative. De är ju relativt billiga och tar lite plats. Är nog inte värt att lägga allt för mycket pengar på monitorer då jag ej kan placera dem optimalt, samt att man kommer att ta upp hifi-hobbyn om några år. Vad är det för skillnad mellan studioprylar och hifi för privatbruk? Får en känsla av att man får mer valuta för pengarna så fort det är frågan om de professionella prylarna.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000