HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp med att uppgradera mitt system
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/27 :  19:37:25  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Hej.

Jag funderar på att byta ut svagaste länken i mitt system, vilket jag tror är högtalarna, ett par Cerwin vega AT100. De tar otroligt mycket plats och eftersom jag bor i lägenhet kan jag inte heller dra nytta av kraften, som är helt enorm. Ljudet nu gillar jag, eftersom man lätt kan skapa konsertljudet, dvs djup tung bas. Byter jag högtalara vill jag inte tappa detta, samtidigt som jag vill ha något mindre lådor. Vad skulle ni göra? Behöver jag byta även stärkaren? Alla tips välkomna. Kan tänka mig att lägga runt 15 lakan på detta, men gärna runt 10 om det gäller bara högtalare. Tack på förhand.

Förstärkare: Denon PMA 6010

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2005/01/20 19:04:32

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/12/27 :  20:02:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Monitor Audio silver-serien är bra, med tung bas men klart bättre mellanregister och diskant än CW...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/27 :  20:28:48  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Matte: Ok, men de verkar inte säljas på direkt mång ställen om man får tro deras hemasida. Vilken av dem förresten? Har du lystnat?

Ja, mellanregistret är inget vidare och nu verkar de inte riktigt hålla måttet. Kan knastra vid vissa frekvenser, t ex intror i Profigys låt "Diesel power". Irriterande värre.

Kan f ö säga att jag varit inne och kört tryckluft och sedan kontaktspray på kanalväljaren i förstärkaren, vilken är någon sorts platt liggande pryl, som kopplar kanalerna med ett blad. Nu funkar det dock bra, men känns aldrig bra att fippla innuti elektronik, där kvalitet prioriteras. Någon som ser något problem med detta?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/27 :  20:57:14  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tror lite grann att det är så att om man har vant sig vid Cerwin-Vega, och gillar det ljudet (som du verkar göra) så är det inte alldeles lätt att byta till något annat...

Om man ser positivt på CW kan man väl säga att dom ger "mycket bas". Men man kan också säga att dom ger "för mycket bas". Detta är ett av skälen att dom inte är helt poppis i hifikretsar. Å andra sidan är det något som CW medvetet eftersträvar ("because nobody screams for more treble" hade dom väl som slogan?), vilket står i skarp kontrast till de i hifikretsar mer respekterade märkena som eftersträvar en, åtminstone i någon mån, neutral återgivning. Därmed låter också dessa, mer respekterade märken, ganska annorlunda än CW.

I och för sig, Monitor Audio Silver kan vara en idé, som Matte är inne på. Men för att vänja dig vid den kommande förändringen skulle jag rekommendera att du sätter dig och lyssnar på CW mot t.ex. B&W på Hifiklubben, och tänker dig... "kan jag leva med ett ljud som är mer realistisk i basproportionerna eller är jag fast i CW-träsket för gott".

Förhoppningsvis kommer du falla för de mer "allroundmässiga" kvalitéerna hos andra bra högtalare. Och, om jag får säga min mening, så ska dina nya högtalare vara avsevärt mindre än dom du har nu! Stora högtalare kräver gott om utrymme för att låta bra.

Din Denon-stärkare tror jag nog är rätt krallig, och hyfsat bra, så du behöver kanske inte byta ut den i första svängen. Titta på ett par rimliga golvare kring 10 lök: Monitor Audio Silver S6/S8, Acoustic Energy Aelite 3, Dali Evidence 470, B&W 603, Canton Ergo osv...

Lycka till!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/27 :  21:03:13  Show Profile Send Blue a Private Message
(Läste just att stärkaren krånglat). Om du även vill byta den: Klipp till på en NAD C352. Förmodligen det bästa du kan få nytt för 5 laxar.

Alternativt kan du ju leta stärkare och högtalare (och till och med CD då...) begagnat och kanske då hitta ett helt paket kring 15 papp som är riktigt bra!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/27 :  22:48:45  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Tack för svar.
Nej, känner mig inet speciellt nersnöad på CW, dock gillar jag att känna basen i magen. Detta har jag fått från att jag har en tendens att springa på konserter hela tiden. Dock lystnar jag även i bilen, vid datorn (kopplade till denna och en annan anläggning, som jag iofs här just spräckt ett membran), och ibland med hörlurar.
Pratade just med en polare som visade sig vara ljudtekniker och inne på sub + stativhögtalare. Nu vart det ännu jobbigare.

Stärkaren funkar bra nu faktiskt, och som du säger, den krämar ur rätt bra och ljudet är också inget att klaga på. NAD har jag dock bara hört bra om. Ska kolla upp modellerna du nämnt. Ser någon något problem att göra som jag gjorde, Löda om RCA-ingångarna i förstärkaren?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/27 :  23:04:09  Show Profile Send Blue a Private Message
Alltså, om det funkar, och allt låter som det ska, så borde du ju inte behöva oroa dig för att du har ställt till det inuti förstärkaren, eller hur?

Stativare, kanske till och med utan sub, är absolut ingen dum idé! Särskilt inte om rummet är ganska litet. För 5000 kan man få ett par riktigt bra stativare som Quad 12L.

Men då måste det nog till ännu en portion av den där avvänjningskuren från CW-bastrycket.

; )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/27 :  23:46:30  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Precis. Jag kör nog vidare med stärkaren, jag gillar att den är ganska enkel och har bl a en förbikoppling om man inte vill "manipulera" ljudet.

Basavvänjning blir nog inte det lättaste, men som sagt, en sub löser ju sådana problem. jag har en "pre out"-kontakt på stärkaren. Antar att man ansluter den där i så fall.

Blir nog en provlystningsrunda någon dag. Svårt detta. Någon vits att kolla högtalare som DALI AXS10K, dvs klassen värre? -Eller då kanske inte stärkaren orkar med?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/28 :  00:03:56  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag tror kanske att den modellen har utgått nu. Var väl ganska mycket Cerwin Vega över den kan man gissa, liknande idag är Concept 10, även den med dubbla 10-basar...

Men alltså... grejen med även dessa är ju att dom är lite av "partyburkar", i stil med CW. Med andra ord: Dom kan spela vansinnigt högt och med en dundrande bas. Men... dom lämpar sig inte särskilt väl för mindre lyssningsrum, och... ur ett mer "hifiinriktat" perspektiv lämnar dom en hel del övrigt att önska i form av detaljer, upplösning, känsla...

Snackar vi Dali tycker jag hellre du ska kika på Evidence, där får du betydligt mer välljud samtidigt som dom ger förhållandevis bra tryck i basen.

När det gäller stativare + sub så är det ett helt kapitel för sig. Många menar att man måste ha två subbar för att få till det riktigt bra. Typisk CW-bas är nog svår att få till utan att det låter väldigt konstigt tillsammans med stativarna. Tanken med en sub är ju att den bara ska "ta över" längst ner i frekvenserna där högtalarna inte räcker till. Den ska liksom inte öka själva mängden bas, om du förstår vad jag menar...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/28 :  22:51:02  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Aha. Och med mindre rum menas hemma. Jag är bara förbryllad av att alla högtalare ser så små ut nuförtiden. Sist jag var i köpgasen var det 12" som gällde. Kassa idéer som slavbasar, och plastlådor liksom. Ren röta att jag fick tag i likkistorna. Köpte dem och stärkaren, en kass CD och en gammal radiodel för 4100:-, vilket jag i stort sett fick för min dåvarande anläggning, också 15"-högtalare (Jamo D365) och en tung Pioneer-stärkare. Stärkaren ok, men högtalarna kass. Hursomhelst känns det konstigt att här och på andra ställen bli tipsad om vad jag klassar som dator-högtalare :-).

En polare till mig har ett par Audiovector för 14 lakan, som jag tänkte låna, mest för att döma ut kylskåpen. Det handlar om mycket pengar, och som vanligt vill man inte ångra sig, och då finns det bara en sak att göra: Bita ihop och lära sig, så det klaffar. Tackar för råd, det är välkommet.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2004/12/29 :  02:53:50  Show Profile Send Blue a Private Message
Jo lite generaliserande kan man väl säga så här: Högtalare var större förr. Så jag fattar din iakttagelse precis. I princip finns det väl två förklaringar till att högtalare generellt "blivit mindre": Utseendet, det är helt enkelt inte "ā la mode" att ha stora svarta "kylskåp" i vardagsrummet längre. Tekniken, det går att göra ganska små högtalare, men som ändå går riktigt djupt i basen (gick väl även förr, men var då förunnat dyra studiomonitorer).

Sedan är det väl lite så att allt fler inser att det är en väldig skillnad på storlek och kvalitet. Det krävs inte särskilt stora högtalare för att kunna spela högt och fylla ett vanligt vardagsrum med musik. Det är också så att det är billigare att tillverka en stativare som låter bra, än en golvare med motsvarande kvalitet.

Nåt sånt... hänger du med?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/29 :  20:45:47  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Järnkoll. Snackade med polaren som har ett par Audiovector för 14 lakan. Får låna dem och kan då kolla hur det låter med min stärkare. Resultatet kommer här senare.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/29 :  21:28:30  Show Profile Send Harman a Private Message
Jag tror att både Monitor Audio och Audiovector kan passa för dig. Är audiovector möjligtvis M3?

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/29 :  21:41:21  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Jag tror det. Han är i alla fall nöjd ägare och lystnar mest på metall, men köpte dem för att glo på film. har inte sub till dem, men det behövs tydligen inte.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Harman
Member

721 Posts

Posted - 2004/12/29 :  21:45:44  Show Profile Send Harman a Private Message
Audiovector M3 har blivit uppdaterade till Mi3 som skall vara ännu bättre. Det finns 4 olika varianter från 15-40kkr. Jag har bara lyssnat på Mi3 Super, M3 och M3 super alla mycket bra högtalare, särskilt Mi3 super. Köper du en beggad M3a kan du uppgradera den efterhand till Mi3 etc. Skriv gärna och berätta vad du tycker...

Mvh Dan

*Iron Maiden*
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2004/12/29 :  21:57:47  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Japp, han har problem med dem. Gamla favoritplattor visar sig vara kasst ljud :-), pga dålig inspelning.

Recention kommer senare.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.

Edited by - Calle H on 2004/12/29 22:27:30
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/01/20 :  19:08:13  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Tog med dessa skivor för att jämföra:
Moonspell - Irreligious, Prodigy - Fat of the land, och en gammal jungle-skiva för baskoll.

Svårt att få koll. Även om försäljare är sjyssta (stavning?), har de en tendens att prata ner de märken de själva inte säljer. Detta tyckte jag efter att ha varit på Ljudmakarna, Hifiklubben och Pause uppe i Stockholm.


B&W DM603 S3 9000:- Denna högtalare hade ett mycket bra ljud tycker jag. Klart och fint och faktiskt bättre bas än sin storebror. Ballt med aluminiumelement och mellanregistret var i kevlar. Man ska kanske inte luras av ball design, men jag gillar helt enkelt ljudet. Denna högtalare har tydligen varit betydligt billigare innan.

B&W DM604 S3 12000:- Också bra och klart ljud. Dock tyckte jag mig sakna en av jungle-skivans bastoner. Konkurentsäljaren på Ljudbutiken sade att B&W är svårdrivna och därför bör man tänka sig för innan, så man inte luras. Kan detta bero på förstärkaren? Hursomhelst vart jag inte så inponerad när den spöades ljudmässigt av lillebror, särskilt med priset inräknat.

Audiovector K3 8000:- Detta låter kanonbra. Helt rent ljud, men basen hänger med bra. Detta var på Pause och de hade möjligheten att byta högtalare i farten, så man verkligen hör skillnaden. Dessa lät t o m bättre än den större Mi3 för 15000:-. Vart lite kär här.

Audiovector K3 super 10 000:- Ännu ett snäpp bättre än ovanstående. Dessa är nu favoriten. Lite klarare diskant, men tydligen är det basen som är finare, men det märkte jag inte.

Audiovector Mi3 15 000:- Dessa har flera kompisar till mig testat sig fram till och är trots priset intressanta. Lika klart ljud som K3 super, men lite kraftigare överallt. Dock var inte ljudet bättre tyckte jag. Tror jag sollar dessa, enbart på pris. 15 lakan är liiite svettigt.

Canton LE 190 Okänt pris. Nja.....

Canton Karat S 8 DC Okänt pris. Dessa hade snäppet sämre diskant, men kanonbra bas. Lite impad faktiskt.


Kvalet:
Jag velar mellan Audiovector K3 Super och några franska högtalare på Ljudmakarna för 7500:- Minns inte namnet, men de lät bra. Någon som kan namnet?

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

MasterOfPuppetz
Member

786 Posts

Posted - 2005/01/20 :  19:20:50  Show Profile Send MasterOfPuppetz a Private Message
Bc Acoustique? Kanske.

edit: stavning.

Rock And Roll Ain't Noise Pollution!

Edited by - MasterOfPuppetz on 2005/01/20 19:21:13
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2005/01/20 :  20:23:18  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
MasterOfPuppetz:
quote:
Bc Acoustique? Kanske.

Nja - snarare Mosscade 506 till det priset. Har hört stativaren 502 som hastigast och tyckte den lät riktigt trevligt.

mvh/ Jörgen G

edit: formulering av Mosscade 502-omdömet

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2005/01/20 21:06:27
Go to Top of Page

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2005/01/20 :  20:39:10  Show Profile Send hifisnullen a Private Message
Annars kan du titta efter Mirage 1295i. Tror jag dom heter. Görs inte längre men finns säkert för 6000 kr i runda slängar. Dom e aktiva med dubbla åttor, och är en bipolär konstruktion. Sprider ljudet bakåt. En kompis kör med sådana och där e en grym bas, men av bättre snitt än dina AT100.

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:19:08  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Det var alltså Mascade 506. Tack Jörgen G.

Audiovector K3 Super vs Moscade 506.

Hmmmmm. det borde inte finnas såhär många att välja mellan.

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2005/01/21 :  09:03:08  Show Profile Send Twilighter a Private Message
kika på mi3 super med inna du sollar mi3orna

de kman ju uppgraeras i framtiden och på det viset spar man pengar ^^

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/21 :  13:28:44  Show Profile Send Blue a Private Message
"Hmmmmm. det borde inte finnas såhär många att välja mellan."

Det värsta är att det finns betydligt fler än så att välja mellan!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Calle H
Member

147 Posts

Posted - 2005/01/21 :  17:00:44  Show Profile  Visit Calle H's Homepage Send Calle H a Private Message
Ja, det är helt åt helvete. Och det värsta är att man måste sålla säljsnacks- och myt-prylar. Vad tycker ni om K3 supers bas? (med tanke på hårdrock)

Med öl i gräset på en Opeth-konsert.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000