HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Conor Oberst beställd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/19 :  23:57:54  Show Profile Send hal a Private Message
Idag köpte jag faktiskt en skiva efter att enbart ha läst en recension på en platta som släpps 21 januari.
Plattan fick full pott av Johan Lindqvist/fem fyrar.
Killen; Conor "Bright eyes" Oberst har jag aldrig hört talas om vilket gör det hela mer spännande.

Delar ur recensionen (GP 19/1-2005)

Bright Eyes - I´m wide awake, it´s morning

"Den här skivan berusar. Texterna vidgar sig som öppna landskap och Emmylou Harris skrider in på tre av låtarna. Men inte sådär drottninglik som hon har för vana utan ödmjukt och ömsint. Även hon fångad i Conor Oberst brännande sökljus."

"Sång för sång och varenda en låter som en tidlös klassiker. de landar enkelt och friktionsfritt i medvetandet men man kan inte sluta lyssna om och om igen och texterna och melodierna och flytet och den passionerade sången och skönheten, den alldeles uppenbara, enkla skönheten fyller dig som mjuk sprit".

Skivan beskrivs som countrybottnad och akustisk.

Det skall bli grymt spännande att packa upp den här skivan och lyssna på den.

Ibland måste man chansa lite för att hitta spännande musik. En gång när jag var i en skivaffär sa den unge killen som expedierade mig när han såg vilka plattor jag hade valt: "mycket bra skivor".
Blev lite förvånad att den här "hippa" killen tyckte om skivorna jag hade valt så jag sa tilll honom: "välj ut den skivan du tycker bäst om så köper jag den också".
Han gick iväg och kom tillbaks med en skiva som jag själv aldrig hade valt. Jag tänkte jag får stå mitt kast. Försökte samtidigt le lite ansträngt och sa: "Det här blir spännande".
Efter att hamnat i "karantän" ett tag så blommade skivan till sist ut och är idag en skiva jag utan att tveka skulle ge högsta betyg, med grymt kompetenta musiker, nu när jag vet vilka som medverkar.

Jag kommer nog att återkomma till denna skivan i en recension lite längre fram.

Kontentan av den sista historien är att man måste chansa, utforska, utmana sig själv, gärna i nya genrer för att komma till nya spännande och outforskade ljudlandskap.

Så nästa gång ni handlar en skiva, våga ta språnget och be någon annan välja skiva.

Förresten är det någon som lyssnat på någon skiva med Bright eyes ?

Jag kommer med en liten recension när jag lysssnat in mig på skivan.

Veckans skiva, här !

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/20 :  15:25:24  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Vill du chansa igen kan jag välja nästa skiva åt dig...

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/20 :  16:31:24  Show Profile Send hal a Private Message

quote:
Vill du chansa igen kan jag välja nästa skiva åt dig...

Visst vilken ?

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/20 :  20:41:41  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Den här kanske... Jag har hört en melodi från den på en "sampler", och enda orsaken till att jag inte köpt skivan är att det är "fel sorts" musik... - men det är bland det bättre jag hört.

http://www.aixrecords.com/catalog/folkmusic.html

BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/21 :  10:17:44  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Den här kanske... Jag har hört en melodi från den på en "sampler", och enda orsaken till att jag inte köpt skivan är att det är "fel sorts" musik... - men det är bland det bättre jag hört.

Jag är inte hur modig som helst
Kan man lyssna på den någonstans?

Nyfiken blev jag förstås... (curiosity killed the cat)

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2005/01/21 :  14:39:55  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag kan se om jag kan lägga upp låten "Lamentation" (som är den jag har) någonstans i så dålig kvalitet att det inte kan anses vara piratkopiering av en DVD-Audio-skiva. Jag kommer väl antagligen att köpa den själv till slut, den finns med på min "Wish List" - men där finns relativt många och ekonomin säger att jag har köpt en hel del skivor senaste tiden och ska ta det lugnt lite Toy Matinée och Blue Man Group är dock på ingång...

BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:48:11  Show Profile Send hal a Private Message
Har kollat ytterligare recensioner och överlag är det väldigt positiva recensioner om Bright eyes. En kan ni se på www.svt.se där Per Sinding Larsen i kulturnytt idag fredag uttalar sig om Conor Oberst två nya skivor; en akustisk och en elektronisk.
Har lyssnat lite på nätet också och det verkar mycket intressant.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/22 :  00:06:51  Show Profile Send hal a Private Message
quote:
Jag kan se om jag kan lägga upp låten "Lamentation" (som är den jag har) någonstans i så dålig kvalitet att det inte kan anses vara piratkopiering av en DVD-Audio-skiva. Jag kommer väl antagligen att köpa den själv till slut, den finns med på min "Wish List" - men där finns relativt många och ekonomin säger att jag har köpt en hel del skivor senaste tiden och ska ta det lugnt lite Toy Matinée och Blue Man Group är dock på ingång...

Det vore trevligt.
Har du också en lista, min "skivor att köpa"-lista är nästan lika lång som min "att göra hemma" lista. Det märkliga är att listorna bara blir längre och längre och längre...

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2005/01/22 00:07:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000