Author |
Topic |
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 10:10:56
|
Hej
Har en enormt korkad konsertklädselfråga. 21 Januari spelar Yo-Yo Ma på konserthuset i Göteborg. Jag springer ju uteslutande på rockkonserter och där är det aldrig någon dresscode.
Har ändå funderingar på att försöka få tag på en biljett till den här konserten (inte släppta ännu). Man måste ju vidga sina vyer och jag gillar cellon som instrument.
Den stora frågan är alltså. Hur går man klädd? |
Edited by - Fisherking on 2005/01/22 09:52:45 |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 10:14:54
|
Alltid bättre att vara överklädd än underklädd. Man kan ju "vara på väg till en finare fest efteråt" om nån frågar...
E det INGEN som tittar på Fab 5?
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 10:40:43
|
Jag har TV1, 2 och 4. Fab 5 går nog på någon annan kanal. Jag inser ju att Springsteen-tröja och jeans skulle vara något utstickande. Man vill ju smälta in lite grann och tänkte bara att någon som har vanan inne kunde tala om vad som gäller. |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 10:47:14
|
Fab 5 (den amerikanska originalvarianten) äger, så självklart tittar vi på den! Helt lysande faktiskt! |
|
|
mace
London calling
5296 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 10:47:22
|
Vi gick på Nigel Kennedy konsert i Bristol, ingen "kod" överhuvud taget
Borde väl vara samma här.
M |
mera quad ESL = mera välljud.
"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.
Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(
"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.
Mr 500! |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 10:54:58
|
Hej! Frågan är väl om Du vill bry dig? Annars spelare det ju ingen roll? Vill du inte att folk skall notera din klädsel så gå i långbyxor (ej slitna jeans) och en skjorta eller pikétröja. Som sagt innan bättre lite finare än för slarvigt. Sen kommer ju många tanter långt överklädda i finaste stassen med 2 liter parfym. Akta dig! /Shaft |
|
|
jojje_guitar
Member
701 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 11:05:15
|
Ta nåt du är bekväm i, för du vill väl inte sitta och irritera dig på att det är obekvämt när Yo-Yo spelar... En del går nog bara för att det ingår i "societeten" (stavn?) och de har som föregående skrivare nämner nog våndats över vad de skall ha på sig, men s**t i dom...
Vad ska han spela? Önskar jag hade haft möjlighet att se honom, duktig är han...
/Georg |
"How about some thinking, before you blow the chessboard clean?" - Roine Stolt, Wallstreet Voodoo |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 12:23:43
|
Gershwin - Tre preludier Shostakovitj - Cellosonat Piazolla - Le Grand Tango Gismonti - Bodas de prato Franck - Sonat A-dur (arr för cello)
Yo-Yo Ma, cello Kathryn Stott, piano
Låter som om jag kan känna mig rätt trygg i mitt klädval här. Nu gäller det bara att få tag på en biljett när de släpps också. |
|
|
Per Berger
Member
563 Posts |
Posted - 2004/08/24 : 23:28:12
|
Med risk för att framstå som gammal och gaggig... Jag sprang rätt mycket på konserthuset för en 15-20 år sedan, hade abonnemang i en 4-5 år. Jag vet inte hur mycket det har ändrat sig sedan dess men det jag gillade var att där fanns allt från studenter i jeans och tröja till de ovan beryktade damerna i päls, familjejuvelerna och parfymstank... ALLA passade in, alla var där för musiken och inte för att visa upp sig.
Som sagt, klä dig så att du känner dig bekväm, både fysiskt och socialt. Sen FÖRVÄNTAR vi oss en recension av konserten i denna tråden!!
/P
PS. Frågan är INTE "enormt korkad". Det finns inget värre än att känna att man är fel klädd i ett "socialt sammanhang"... |
Edited by - Per Berger on 2004/08/24 23:29:17 |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2004/09/04 : 17:43:52
|
Då har man biljett på rad 14 då. Lovar att skriva om mina intryck när det väl är dags. |
|
|
Mahler
Member
1782 Posts |
Posted - 2004/09/06 : 11:57:06
|
Yo Yo Ma styr!!
Mycket nöje!! :) |
----------------------- Tabula Rasa! |
|
|
JockeWe
Member
151 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 08:41:39
|
Hahaa, kul fråga ju! Jag är en så'n där som spelar på scen (i frack då ofta) och publiken ser alltid ut som de är, några uppklädda, några punkare, på sommaren någon med kortbyxor etc. Enda gångerna jag har tänkt på "dresscode" som publik var på Deutsche Oper i Berlin - 89 där var det VÄLDIGT uppklätt (inte jag) och när jag spelade med Tindersticks på Cirkus - då hada ALLA och jag menar ALLA helsvart på sig i publiken, jag tror att den stackare som råkade ha en blå tröja på sig sprang hem ...
Personligen tycker väl jag att man ska vara mer människa (sig själv) än kameleont men det är väl alltid skönast för en själv att smälta in om man inte är en så'n som alltid vill sticka ut ;)
Yo Yo Ma är fantastisk, när han spelade som solist med "Fillan" i sthlm så satt han med i orkester efter paus, bara för att han gillar musik så mycket. Missa inte filmmusiken till Naqoyquatsi som Yo Yo spelat in - bättre än så blir det inte på cello. J. |
____ ____ Joakim Wendel
Come visit my home page at http://www.violinist.nu |
|
|
millenniumking
Member
985 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 08:52:38
|
Personligen brukar jag ha på mig Motörhead tröja, slitna jeans och nitbälte! Jag går ju inte så ofta på jazzkonsert! |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 18:22:29
|
Har gått till Örebro Konserthus en del från och till (Svenska Kammarorkesterns hemmaplan!) och aldrig har jag märkt nån enhetlighet i hur folket klär sej. "Allt" förekommer, ja nån värstingpunkutstyrsel har jag iofs inte sett (ännu) men nog känner man sej 100% fri att komma klädd som man behagar! |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2004/09/08 : 21:24:02
|
Grejen är att jag inte har någon speciell stil. Har gärna kostym på fest eller jeans och Motörhead Tröja på konsert.
Jo innan någon frågar kan jag berätta att mina arbetskamrater vill anmäla mig till något "gör om mig" program. Det är väl det sämsta betyhet man kan få angående sin klädstil.
Vad dom inte fattar är att högtalarkablar kostar, försteg kostar, skivor kostar, konsertbiljetter kostar. Jag prioriterar de sakerna.
|
|
|
Barfotalasse
Member
123 Posts |
Posted - 2004/09/09 : 13:16:29
|
Var på Berwaldhallen för en dryg vecka sedan med en kompis. (Premiär för mig faktiskt!) Jeans, seglarskor och snygg tenniströja. Var väl någonstans i "undre medel" vad gäller klädsel. Nästa gång blir det kanske svarta sockar också.
Vardagssnyggt är väl helrätt till det mesta utom nyårskonsert och helkväll på operan. Vi är ju i Sverige -och här kan man vara vardagssnygg i mycket. Det är i alla fall min åsikt.
Och tack för tipset om Yo-Yo Ma i Göteborg. (Synd bara att det är 40 mil dit.) |
När man väl insett att man faktiskt ÄR konstig, försvinner stressen med att försöka vara normal. |
|
|
kungpingvin
Member
406 Posts |
Posted - 2004/09/15 : 09:06:10
|
Det är ganska blandat på konserthuset. Från riktigt finklätt till helt vanliga kläder i form av jeans och skjorta/tröja. Många tar nog tillfället i akt och klär upp sig lite för att det ska vara lite av en happening att gå in i finkulturens högborg
Min uppfattning är att det är lite mer finklätt på operan än vad det är på konserthuset, någon som håller med?
Någon dum fråga är det absolut inte, mycket bra fråga tycker jag som själv har varit osäker
/Jonas
edit: ändrade lite eftersom servern gav timeout så jag såg inte att någon annan hade svarat |
Edited by - kungpingvin on 2004/09/15 09:10:35 |
|
|
Fisherking
Member
351 Posts |
Posted - 2005/01/22 : 10:10:41
|
Som en normalt upptagen person hinner man inte alltid dubbelkolla alting utan blev lite förvånad när jag läste följande anslag på dörren
PÅ GRUND AV SJUKDOM ERSÄTTS YO-YO MA AV JANINE JENSEN
Hela turnén är tydligen inställd pga av en öroninfektion. Nåväl när jag ändå tagit mig till Göteborg kunde jag ju lika gärna gå in och spana in övrig klädsel lite.
Det var väldigt blandad klädsel. Allt från jeans med tröja till kostym med slips. Såg tillochmed två par skinnbrallor i vimlet. Själv hde jag valt en ganska lyckad medelväg.
Konserten då ?
Bestod av följande verk
Leos Janacèck - Violinsonat Sergej Prokofiev - Violinsonat nr 1 F-moll op 80 Olivier Messiaen - Tema och variationer för violin och piano Edward Elgar - Violinsonat e-moll op 82 Extranummer
Som klassiskt "analfabet" hade jag ju ingen aning i förväg hur det skulle låta men försökte hängamed ändå. De tre första styckena kändes lite aviga med mycket spela på de "svarta tangenterna".
Sista stycket (Elgar) var betydligt lättare att hänga med på och e-moll är ju något jag kan relatera till från mordernare musik så det var riktigt vackert. Enligt en violinist på plats var dessutom Janine Jensen riktigt, riktigt duktig på det hon gjorde.
Extranumret kände jag väl igen men vad det var har jag ingen aning om.
FACIT = Intressant kväll men naturligtvis besviken över att inte fått se Yo-Yo Ma. Janine Jensen var betydligt sötare än Yo-Yo men jag hade väntat mig Cello och inte "gnidpinne" (violin). |
|
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2005/01/22 : 12:49:14
|
Skumt att ersätta cello med violin. Liiite olika sound minst sagt. Men J Jensen ser ju väldigt bra ut, kanske räknade arrangörerna med att det skulle dra några mungipor uppåt? |
|
|
|
Topic |
|