HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY-Kablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/01/19 :  21:55:53  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Efter att ha läst mängder av trådar på diverse forum och även sökt fakta på flera hemsidor har jag kommit fram till att det är ganska oeniga åsikter om kablar.

Jag vill göra mina egna kablar då jag tycker att fina färdiga kablar kostar aldeles för mycket ute i handeln och jag för längesedan tröttnat på mina lakritssnören och standardkablar=/
Därför skulle jag vilja ha lite hjälp att reda ut ett par frågor om dessa tre kabelsorterna:

1. Digitala signalkablar (ljud, ex digital från dvd till reciever)
Har fått klart för mig att det ska vara 75ohm koax/triax till detta.

1.1 Är det något annat man ska tänka på när man gör dessa?

1.2 Ska man löda fast ytterhöljet(ytterledaren) i kontakten på både in och ut ändan av kabeln? Varför? Varför inte?

Tänkte använda mig av http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=5811.htm dels för att någon annan här på forumet gjort det och att den enligt mig ser bra ut.

1.3 Förslag på annan kabel?


2. Analoga signalkablar (ljud från cd till försteg)

2.1 Spelar impedansen någon roll eller kan jag ta samma som jag har till digital-signalkabeln?

2.2 Ska ytterledaren lödas i en eller båda ändar av kabeln?

2.3Förslag på annan kabel?


3. Högtalarkabel.
Ojojoj! Skiljda åsikter! Har blivit mer och mer intresserad av Svalanders 4fläta och funderar på att göra mig en sådan och sedan sätta kabelstrumpa på för annat utseende.

3.1 Kan denna tråd vara bra till flätan: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?vat=0&dok=178285.htm art.nr:55-184-02

3.2 Något annat att tänka på här? Högtalarna som ska användas är HFLS-1.Kanske någon helt annan typ av kabel kan rekomenderas eller någon annan typ av fläta och isåfall vad ska jag ha för kabel från elfa till det?

Ni som orkat läsa och dessutom svarar ska ha ett stort tack!

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/01/19 :  22:15:51  Show Profile Send kutte a Private Message
kan rekomendera svalanders fyrfläta har följt hans flätningsmetod och jag har ett par hfls-1 tycker att den är bra till dom, men som sakt kablar är inte så enkelt som man tror, och du kanske upplever denna sorts kabel på ett helt annat vis än vad jag gör.

Prova att göra en fyrfläta av någon billig kabel till att börja med, då märker du om du är på rätt väg. Jag har provat alla sorters kablar men fastnade för denna. Gör en sökning på forumet angående cat 5 kabel, en annan sorts kabel som rekomenderas av andra EKK kabel.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/01/19 :  22:40:08  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Jag tycker det känns lite klent med cat 5 kablar då dom är så hemskt tunna. Den lackade koppartrådan kostade ju 170kr för 1.5mm diameter vilket är överkommmligt. Men frågan är om så stor area behövs? Ja har inga spillgrejjer liggandes så jag har tyvärr inte möjlighet att labborera något alls.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2005/01/19 :  22:54:25  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag tycker Cat5 fungerar bra =) har det till mina frontar och till en av mina bakhögtalare =)

Hade x antal meter liggande =) det räckte dock inte till båda bak =)
Jag tycker iaf att det låter bra =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/01/19 :  23:02:22  Show Profile Send kutte a Private Message
Har för mig att svalader körde med 1,5 mm tråd som du nämde
fläta med vanlig nätkabel funkar också, annars så tycker jag att du skall köra på den från elfa 1,5 mm, jag tror den passar perfekt.


Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/01/19 :  23:18:41  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Det blir nog den tjockare koppartråden, det enda jag stör mig på är att jag tycker lackskyddet känns för tunt=) Vill ju inte få kortslutning...men det ska nog inte vara någon fara.

Men ang Digitala och Analoga signalkablar då? Behöver verkligen hjälp med vad jag ska ha för kablar till det.

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

kutte
Member

95 Posts

Posted - 2005/01/19 :  23:47:29  Show Profile Send kutte a Private Message
angående lackskyddet så vet jag ej vad man skulle skydda det med själv flätade jag med en kabel som var skyddad från början, någon annan som har något förslag vad man kan skydda kabeln med.

Angående signalkabeln så är den från elfa helt perfekt, fast jag är inte så bra på att löda kontakter brukar lämna iväg det till en kompis som fixar det.

Hälsningar Kutte

Den som inget frågar får heller inget veta!
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/01/20 :  00:35:39  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag testade först CAT5-flätor till mina HFLS-1:or och jämförde dessa med LTS:s högtalarkabel med RC-länk. Den senare var hästlängder bättre och den jag fastnade för och använder för tillfället.

Vid en lagom seriös shoot-out mellan en fyrfläta och LTS-kablarna med lite bättre elektronik och högtalare var det en tämligen jämn match. Möjligen gillade jag fyrflätan bättre i den konstelationen (B&W 603?, Amplifix-stärkare)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/20 :  01:13:29  Show Profile Send CC a Private Message
Hej sacke_j, jag har användt den kabeln som du funderar på som både digital o signalkabel. Som digitalkabel tycker jag den är mycket bra. Den matchade lätt ut min tidigare favo från AQ! Som signalkabel så stod den sig åsso mycket bra. Den fick däremot lämna plats för Silk som jag nu använder!
Så är du ute efter en billig DIY kabel så tror jag du hittat rätt!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Ibbe
Member

117 Posts

Posted - 2005/01/20 :  05:54:21  Show Profile Send Ibbe a Private Message
eller en skk 4 ledare som körs som singel wire...fina grejer
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=179900.htm

Harman kardon så har man,,,(Denver prospect)
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/01/20 :  09:06:42  Show Profile Send Guru a Private Message
Är det ingen som testat kablar från token ring nät ?

Go to Top of Page

Calle G
Member

521 Posts

Posted - 2005/01/20 :  09:33:36  Show Profile Send Calle G a Private Message
Hur funkar LTS-kabeln jämfört med flätan? Den ser åtminstone lite smidigare ut...
http://www.lts.a.se/teknik/kablar.html
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/20 :  11:41:22  Show Profile Send Kmj a Private Message
då signalkabeln är silverplätterad så kan ju silverhaltigt lod vara en ljus idé

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/01/20 :  13:38:20  Show Profile Send sacke_j a Private Message
Silverhaltigt lod ja!=) Det kostar sådär lagom mycket!

LTS högtalarkabeln med RC-länk verkar intressant tycker jag. Själva byggandet ser jag inte som något problem och enligt diagrammen på den verkar det faktiskt bra med en rc-länk!

Php: Vad går det på att köpa alla delar till en LTS-kabel? vad är det för EK kabel de beskriver i bygganvisningen? fick ingen kläm på hur många ledare det var i den...

quote:
Vid en lagom seriös shoot-out mellan en fyrfläta och LTS-kablarna med lite bättre elektronik och högtalare var det en tämligen jämn match. Möjligen gillade jag fyrflätan bättre i den konstelationen (B&W 603?, Amplifix-stärkare)


Du menar alltså att kabeln gör stor förbättring för "billigare" system och om man har dyrare så går fyrflätan lika bra?

Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2005/01/20 :  19:58:37  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
--sacke:
Jag köpte det mesta på Elfa, allt enligt den materiallista som faktiskt finns med i artikeln i PDF-format som finns att ladda ner från LTS
hemsida.

Nu går jag alltid vilse bland alla EKKXKLK-beteckningar =) Har för mig att jag tog 3-ledars 1.5-mm^2 installationskabel.

Mitt uttalande om fyrfläta vs. LTS-kabel vs. elektronik kan ju tolkas som man vill. Det jag menade var att (åtminstone med mina mått mätt) bra prylar så föredrog jag fyrflätan. Tycker inte du ska basera ditt val utifrån vad jag tyckte med en viss uppsättning prylar. Bygga båda två vettja, ingendera är speciellt dyr!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:04:54  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Høgt.kabel, forsøk den her:

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=179900.htm

- ser bedre ut og något mjukare enn EKKJ. NB! 3-ledaren er en jettebra nettkabel!!
- vil du ha nåt riktigt gørbra ska du forsøka tjokkare kobberledare, sådær 2x6mm pr. pol.

Några antenncoaxer(ca 1mm ledare) er suverena interconnects, bara dom kjørs "dubbelt" dvs en komplett coax til hhv. +/- = 4 pr. sett.

Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

sacke_j
Member

142 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:06:06  Show Profile Send sacke_j a Private Message
LTS-kabel kommer jag säkerligen att bygga så småningom!=) Sålänge ska jag kolla runt lite i helgen å se om jag kommer över lite cat 5 som många förespråkar å testa lite fläta iaf. Mitt system kan anses ligga i den övre budgetklassen och kablar kommer nog ge ett rejält lyft då nuvarande är under all kritik=)

Ang "EKKXKLK kabel"=) ska man väll ha en med massa trådar i? Ja kollade lite närmare på beskrivningen och hittade på hemsidan att det skulle vara en med 20 ledare i...och på elfa finns en med 2x10 par. Den med 3-ledare i ska väll bara vara för den sista biten som kommer från RC-länken om jag fattat rätt??




Djup bas är bra, det man inte hör mår man inte dåligt av.
Go to Top of Page

PaleRider
Member

51 Posts

Posted - 2005/01/21 :  01:09:57  Show Profile Send PaleRider a Private Message

Det er kun en sak som duger til h.t.-kablar; solid core ock j##ligt tjocka tråder::)


Mvh. RS

Såvel intern som extern høgtalarkabling samt passiva delningsfiltre er att rekna som forlengning av forstarkares strømbanor ock skal dimenisioneras derefter..
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2005/01/21 :  08:48:22  Show Profile Send secanbj a Private Message
Om du skall köpa CAT5 kabel tycker jag att den som kallas installationskabel är bättre. Den har enkardeliga ledare istället för den som man köper i dataaffärer som sitter mellan datorn och väggen som är flerkardelig.

/Anders
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/21 :  10:34:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här finns lite olika varianter:
http://www.tnt-audio.com/clinica/diycables.html

Själv har jag signalkablar av Belden 89259. Den funkar jättebra.
http://www.tanker.se/lidstrom/89259.htm
http://www.geocities.com/jonrisch/i2.htm

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2005/01/21 10:40:57
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/14 :  12:59:05  Show Profile Send Kmj a Private Message
Väckr liv i denna tråden ett tag.
Det är så att jag snart ska fixa ihop det där hypexsteget jag snackat om lite då och då och jag tänker sätta balanserade utgångar bak på dem. Då jag inte kommer att ha balanserat ut från försteget på ett tag så tänkte jag göra så att jag tar en nätverkskabel med 8st cat-5 kablar i och av sex av dessa bildar jag 3 par. I ena ändan lödas dessa till en xlr kontakt och i andra sätts IN- ihop med jorden i en rcakontakts hylsa. det sista paret leder signalen in. de tre baren tvinnas hårt likt RODAs saker.

Låter detta ok?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/04/16 :  08:40:40  Show Profile Send urban a Private Message
Mitt strå till stacken! Jag har tidigare använt som högtalarkablar-supra ply 2.0 alt 3.4/s / MITerminator 4 /LTS-kabeln med och utan RC-länk ( RC-länken dämpade livet ur musiken enligt min mening!! ) + andra DIY-varianter. Nu använder jag Biltemas 6 millimeters kopparrör och den fullkomligt krossar dom andra kablarna, faktiskt ingen stor överdrift!! Otroligt prisvärd men naturligtvis besvärlig att använda jämfört med dom andra. MEN är det välljud till ett mycket rimligt pris du eftersöker så tror jag att du får leta ! mvh Urban
Go to Top of Page

urban
Member

317 Posts

Posted - 2005/04/16 :  18:59:05  Show Profile Send urban a Private Message
bara för ordningens skull så menade jag naturligtvis med slutklämmen på mitt förra inlägg att för att hitta kablar med bättre pris-prestandaförhållande än dom kopparrör jag nämnde så får du leta!! mvh Urban
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/04/17 :  21:35:34  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

Gör ingen signalkabel av skärmad CAT5. Jag har testat och det lät skit.

RG 62 är en bra å lättarbetad kabel både till analog å digital signalkabel.

Svalanders fyrfläta kan jag rekommendera å det varmaste.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/04/18 :  04:32:58  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, vilken kabel rekommenderas till balaserat då?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/02/08 :  03:17:36  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Ok, vilken kabel rekommenderas till balaserat då?


Inga förslag???

J. Ullberg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000