HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 DIY eller latvägen... Köpa...?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/19 :  19:40:02  Show Profile Send Nicks a Private Message
Jag sitter med 4st basar som behöver förstärkare. Jag har varit inne på att bygga med Brian GT version LM4780 som ska ge 120w rms per kanal. Dvs ge varje bas 120w rms. Detta räcker och blir över.
Men sedan börjar jag grubbla på kostnaderna för denna förstärkare. Visst den ger 4x120w rms vilket är bra. Dock har jag hört lite tveksamheter här på forumet om att kondensatorbanken är för klen för basåtergivning. Sedan gick tankarna till klass D. hypex osv... Men kostnaderna är relativt stora här också.
Jag är mer inne på att köpa ett beg PA steg typ LAB, Yamaha eller Crest Audio. Man får fina prylar för mellan 3-5000kr. Och ett säkert kort.
Sedan snubblade jag över Alto Macro... Otroligt billigt, är det skräp eller?

Faaaan va svårt det är med för mycket alternativ... Hjäääälp!!
Tyck till, snälla, jag har beslutsångest...
Är jag ute och snurrar eller bara tappat DIY andan ett tag?

MVH

Nicks

Hihi. :)

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/20 :  12:59:19  Show Profile Send Nicks a Private Message
Ingen?
Vad tycker ni som byggt Hypex, GC osv... Hur väl står dessa sig gentemot att köpa färdigt?

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

silvervarg
Member

652 Posts

Posted - 2005/01/20 :  14:02:03  Show Profile Send silvervarg a Private Message
Det är nog en lite väl generell fråga att svara på.
GC är känd för detailjrikedom och extremt bra vid låg effekt. Dvs den kommer säkert att fungera
som förstärkare till basar, men det är nog inte där den överglänser konkurrenterna.

Hypex är känt för att ge mycket kraft i ett litet paket som inte genererar så mycket värme pga väldigt hög verkningsgrad. Jag tror att den är ganska idealisk just till att driva basar med.

Att köpa färdigt ger ju 1000 möjligheter. Om du köper nytt så är nog DIY billigare.
Begagnat kan dock vara minst lika billigt som DIY, men inte hälften så roligt IMHO.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2005/01/20 :  15:42:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
quote:
Jag sitter med 4st basar som behöver förstärkare.

Vad är det för basar?????? Ganska avgörande på vilken kvalitetsnivå du eftersträvar....
Ett bra basalternativ är ju ICE.Det jag har hört av dom så låter det smaskens med en hård slägga i!
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2005/01/20 :  19:12:20  Show Profile Send Guru a Private Message
ICE till basen och en GC till mellan/diskan kanske vore nått :)
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/20 :  20:15:35  Show Profile Send Nicks a Private Message
Tackar för input/förslag!
Jag behöver lite knuffar i DIY riktningen...

Ok, Circlomanen det är 4st SLS tolvor. Tanken är 4 st slutna lådor med bas EQ enligt Herr Linkwitz. Ca 60 liter sluten.
Så jag behöver något att driva dessa med. Till mellanreg har jag mina TB 4tums horn. Sedan kommer det en flock 4tums pioneer till.... TB hornen ska drivas med min NAD 3240PE som för övrigt får agera förförstärkare till alla stegen. Pioneer flocken samt flocken med diskanter är det tänkt att mitt påbörjade GC steg ska driva. För den allra djupaste basen är det tänkt att jag ska använda 3 ja jag vet... gamla mgr tolvor som finns sedan mina ungdoms synder. Dessa ska in i ett dipolkabinett. Dessa ska drivas med mitt Cloud PA steg.

Puuuhhhhh..... Allt ska delas aktivt. DIY aktivt - givetvis!
Har lite "samples" på väg från Texas instruments OPA 4134.

Så nu kanske det är lättare att ge lite feedback. Om ni orkat läsa allt det vill säga...

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:26:44  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Ok, Circlomanen det är 4st SLS tolvor.

Har du funderat på dipolbasar?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/20 :  22:30:16  Show Profile Send Nicks a Private Message
Bernt, jag har testat 2st SLS tolvor i w låda. Ljudet är gudomligt men lite för "lite" för min smak. Blir det en STOR förändring med 4 tror du? Dessutom så blir det 3st 12or i w låda samt 4st i sluten med Eq. 7st skall väl räcka till tycker jag

Tackar för input, mer, mer

MVH

Nicks

Hihi. :)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/01/20 :  23:17:20  Show Profile Send U1 a Private Message
Tjena Nicks. Du har hört mina med 4st igång. Dock är mina H-bafflar inte så djupa men om du har tid så är du välkommen att höra dem igen, vi kan sätta lite lösa bitar så dom får ett högre djup och därmed blir mer effektiva. Men du får ta mig med en nypa salt, jag kommer alltid i alla väder att rösta för dipolbasar.

Vad tror du om att köra 2 i sluten och 2 i dipol, anv dipolen över 40hz och den slutna under.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/21 :  14:23:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tycker det är stor skillnad mellan två element och fyra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/01/21 :  14:28:48  Show Profile Send U1 a Private Message
Jag håller med dig Bernt. Men jag tycker även att skillnaden är nästan lika stor hela vägen, dvs. 1-2, 2-4, 4-8 och 8-16.

MvH
Johan
Go to Top of Page

Nicks
Member

1942 Posts

Posted - 2005/01/21 :  15:55:22  Show Profile Send Nicks a Private Message
Tackar för alla synpunkter/tips/råd! Precis vad jag behöver. Nu har DIY lågan tänts igen! Jag fick ett litet paket med samples från Texas Instruments idag Så nu ska det knåpas och fixas med dipol eq och delningsfilter och förstärkare. Jag fick 2st OPA4134UA samt 2st effekt op ampar OPA541AP. Trafo som räcker har jag redan (tack än en gång Bernt!). Varje OPA 4134 har 4 opampar i ett paket. Så det ska väl gå att knåpa ihop något enligt Herr Linkwitz ritningar.
U1: Jag får nog göra ett studiebesök till hos dig tror jag
Men jag är fortfarande sugen att testa 65lit sluten med Eq.

Tillbaka till ämnet. Jag behöver förstärkare till SLS tolvorna. Vad tror ni om LM4780 med lite mer kondingbank, det gör inget om mellanreg och högre låter sämre för den ska bara spela bas ändå.
Eller kanske satsa på Hypex UCD 180?

Tyck till!

MVH

Nicks

Hihi. :)

Edited by - Nicks on 2005/01/22 20:53:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000