HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Tips för Grado-användare!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2005/01/19 :  08:22:36  Show Profile Send Henrik A a Private Message
När jag köpte mina första SR 80 för närmare 10 år sedan så kom det med en platt version av skumgummikudde som tillät hörlursmembramen att komma nära örat. Detta gav en härlig närvaro och mycket trevlig bas i ljudet. Samt tyvärr också de blomkålsöron man får med vissa Gradomodeller (Klart mindre med SR325 p.g.a. lägre huvudbågetryck).

Efter att mitt första par blev utslitet köpte jag mig ett nytt par.
Dessa levererades med den tjockare typ av kudde som numera verkar vara standard. Antagligen för att skapa "headroom" i ljudet. Själv tyckte jag att försämringen var oöverstiglig. Så jag behöll de gamla
kuddarna. Allt var frid och fröjd. Dessa smalare kuddar hängde med via mina SR125 och sedan även till mina nuvarande SR325. För ett halvår sedan dog de. Föll sönder i smulor

Så jag beställde helt sonika nya kuddar av den typ som sitter på SR 60 från www.goodcans.com. Dessa "kuddar" är av typ tunnt elastiskt överdrag. Som dessutom är mycket bekvämt. En liten snabb operation och ett 3 cm hål frilade membranet. Resultatet är att jag fått tillbaka det spelglada, närvarande ljudet som jag älskar med mina Grado samt att blomkålöronen är ett minne blott.

Inte speciellt dyrt.
Sen är det ju upp till var och en vad man gillar!

Ha en bra dag!

//Henrik

Edit: Stavning mm.


"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."

Edited by - Henrik A on 2005/02/10 12:21:57

bchi
Starting Member

4 Posts

Posted - 2005/02/09 :  11:26:04  Show Profile Send bchi a Private Message
Har ett par SR125 och tipset verkar ju jättebra och inte särskilt dyrt, men det står ju:
"Due to strict guidelines imposed by our credit card processor, lost shipments, and some manufacturers policies, we are no longer shipping internationally."

Nåt tips på annat ställe man kan få fatt på kuddarna?

/Martin
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/02/09 :  14:09:39  Show Profile Send thli a Private Message
Du kan även testa dessa: http://www.toddthevinyljunkie.com/products/product.php?id=167

Dessa "flats" skall enligt folket på Head-Fi vara mycket bra.


Ett test och lite bilder finns här:
http://www6.head-fi.org/forums/showthread.php?t=87932

//Thomas

Edited by - thli on 2005/02/09 14:11:52
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/09 :  17:53:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tror det är flatsen som Henrik A pratar om.
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/02/09 :  18:03:03  Show Profile Send thli a Private Message
Marbrink:

De kuddarna som sitter på SR60 och som Goodcans säjer kallas "Comfies" och är en mjukare kudde än "Flats",Comfies är täckta över membranen.
Man får som Henrik skriver klippa upp ett hål för att frilägga membranet, detta behövs inte på "Flatsen"

Jag tror det var dom som Henrik menade men jag kan ju ha fel.

/Thomas

//Thomas
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/09 :  18:20:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
thli: Det är möjligt du har rätt. Dock kan det vara så att SR80 såldes med flats för 10 år sedan. Det är ju bara SR60 som har sålts med "comfies".

Lånar bilderna från head-fi så kan Henrik A säga vilka det är.

Flats


Bowls


"Comfies"
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/02/09 :  18:43:41  Show Profile Send thli a Private Message
Du kan ha rätt, men på förklaringen låter det som Comfies


Mailade just "toddthevinyljunkie" och frågade om fraktkostnad för "flatsen".
Om inte frakten blir för jäklig kommer jag nog att beställa i helgen.
Om någon vill ha ett par "flats" PM.a mig så kan jag beställa några extra.

Dom är ju inte direkt billiga men jag älskar ljudet ur mina Alessandro MS-pro men jag gillar INTE orginalpadsen, så några extra hundralappar får det vara värt

/Thomas

//Thomas
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/02/09 :  19:45:30  Show Profile Send Aton a Private Message
Henrik A: Vete fasen vad du menar med blomkålsöron men det är inget som går bort. Och knappast något som framkallas av hörlurstryck heller.
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2005/02/10 :  12:11:54  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Anton skrev:
quote:
Henrik A: Vete fasen vad du menar med blomkålsöron men det är inget som går bort. Och knappast något som framkallas av hörlurstryck heller.


Anton! Jag har personligen haft problem med att jag får ont "på" öronen efter ha använt mina lurar under en längre tid. Kanske blomkålsöron är en dålig beskrivning Eller så är jag tjockskallig I vilket fall som helst jag har inte haft några som helst problem med mina comfies.

Sen detta problem med export/import som BCHI pratade om är något som verkar prida sig som en löpeld över USA.
quote:
"Due to strict guidelines imposed by our credit card processor, lost shipments, and some manufacturers policies, we are no longer shipping internationally."


Jag har importerat ett antal Elbasar från US och sist stötte jag på patrull så man får använda andra tips och trix.

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2005/02/10 :  12:14:21  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Ahh! Såg det för sent!

Marbrink!

Det är Comfiesvarianten jag köpte. Det är väl 2 år sedan och TODD Flat pads verkar vara en vidareutveckling av Comfie.....?

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/10 :  13:04:02  Show Profile Send marbrink a Private Message
Henrik A: Det jag undrade var vilka pads som satt på från början? Flat padsen är den förra generationen pads som såldes med Grados lurar för länge sedan. TODD flat pads började tillverkas igen pga mycket stor efterfrågan eftersom många tycker de är bättre än bowlsen..
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2005/02/11 :  09:13:21  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Oki! Då var det Todd varianten jag hade tidigare. Inge vidare bekväm men den ger en större närhet och mer dynamik i ljudet då den ligger närmare öran. Tycker jag i allafall Comfiesen är en skön kompromiss.

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

induce
Member

98 Posts

Posted - 2005/02/11 :  13:17:07  Show Profile  Visit induce's Homepage Send induce a Private Message
Är själv rätt så sugen på Todds flats men vill inte heller förlora den sköna klarheten som finns med bowls. Öronen tar inte längre stryk heller, de har väl utvecklat Alessandro-skydd eller något i den stilen, annars tycker jag det är sämst med bowlsen. Om man jämför med HD650 är ju komfortnivån väldigt låg.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/11 :  18:29:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag hade rätt!
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/02/11 :  18:41:13  Show Profile Send thli a Private Message
Och jag hade fel.

Då var det alltså så att Grado hade "flats" för ca:10år sedan, undrar varför man övergav dom??

//Thomas
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2005/02/11 :  18:44:11  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jo, Grado har ju haft flats innan. Dock var jag inte säker på om man hade det i början till den nuvarande serien. Har ingen aning om varför man slutade med dom, men den nuvarande designen är gjord av John Grado och den gamla var gjord av Joseph Grado..de hade väl olika syn antar jag..
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/02/21 :  13:52:15  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
En tjockskallig till här, får också ont i öronen av mina Grado SR80, som jag köpte för att undvika att just få ont i öronen. Menar ni att man slipper detta om man köper ett par comfies och klipper hål i dem? Väl värt lite pengar i så fall.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2005/02/21 :  14:27:51  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Jag tycker det funkar bra för mig.
Och det är ju ingen enorm investering så kör på

//H

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."
Go to Top of Page

fenwick
Member

123 Posts

Posted - 2005/03/04 :  01:28:19  Show Profile Send fenwick a Private Message
Hej, Jag kör sedan en tid ned strumptricket: http://headwize.com/projects/showfile.php?file=grado_prj.htm
(långt ner på sidan)

Funkar riktigt bra (om man inte tycker det är motbjudande med en sönderklippt gammal stumpa inpregad i örat), låter bättre (tycker jag) än orginal padsen och är skönare (tcker jag) och ser snyggare ut (tycker jag).
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000