HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Rör vs övrigt.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/18 :  23:14:25  Show Profile Send Kmj a Private Message
Jag satt och funderade över vad man skulle kunna bygga för att driva ett par hfls-1 och tänkte kolla vad ni har för åsikter.

Jag har sedan länge haft synen satt på ett slutsteg med 4st el34 i PP per kanal. komponenter och trafos kan varieras efter hand. Lundahl, piltron, hammond osv.
detta skulle kunna ge ca 30, 70 eller 80W per kanal beroende på konfiguration. 70W i ultralinjärt kan ju kanske funka om man utgår från att de skall kunna driva de flesta högtalare tillfredställande.

Men....
Detta vs övriga saker som Hyper, Ice osv.
finns det någon som har erfarenhet av båda och kan slänga in några ord?

.....where the music comes to die.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/01/19 :  07:27:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hos mig klappar hjärtat för rör. Fast båda varianterna funkar ju. Du bör jämföra med provlyssning själv också.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/19 :  10:37:39  Show Profile Send Kmj a Private Message
jo, rör är ju otroligt mer attraktivt. plus att jag iallafall börjar kunna hitta min väg runt ett schema och fattar ¨ågorlunda hur det funkar, nått jag inte kan påstå om det andra .

EL34 kan ju ge bra med effekt men hur står de sig mot andra rör i allmänhet? ljudmässigt alltså.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/01/21 :  20:29:11  Show Profile Send Lord a Private Message
EL34:an är väll inte de optimala Hi-end röret pricis...
Jag har använt EL34:or i ett par olika byggen men aldrig varit helt nöjd med ljudet.
Ni i dagaran har jag gjort ett litet test, jag bytte ut EL34orna i en Edison 60 mot KT66(tidigare rör var Svetlana EL34), vilket lyft !!
nu när rören endast har spelat ett tiotal timmat har jag : fastare bas, mer rummsinformation, något mer tillbakalutad ljudbild, och jag kan särskilja instrumenten bättre i alla led.
Och med tanke på att man nu kan köpa KT66or för nästan inga pengar alls, så är KT66 ett mycke bätter alternativ en EL34.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/01/21 :  21:25:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan man bara byta rören i en edison utan att ändra nåt annat?
Jag som trodde att min 60:a var fulländad.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/01/21 :  21:27:33  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Jag gör så här, för tillfället, jag bi-ampar, Audion silver night
till banden (NEO 8), och Hypex till tl-basen, oootrolig upplösning
diskant/mellanregister och kanonbas.

Men, när jag kör rena rör alt. Hypex till högtalarna så är Audion
överlägsen.

Audion= 2*20W, Hypex=2*200w (8ohm)

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/01/21 :  21:36:33  Show Profile Send Lord a Private Message
jodå, det går alldeles utmärkt. Pärka rekomunderar t.o.m KT66 som ett allternativ (står i manualen ) Och kollar man databladen så ser man att dessa rör inte är allt för olika.
Jag kanske skall nämna att jag har triodkopplat utgångsstegen,och återkopplingen är borttagen.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:33:35  Show Profile Send Kmj a Private Message
Lord:
Så de är direkt kompatibla? då är det ju inga problem att byta. Jag har hört samma sak som du sa flera ggr men inte haft nöjet att höra själv men det verkar vara en vanlig åsikt att el34 inte är bland de bästa rören att använda sig av. Iallafall så enda anledningen att jag funderade på just el34 var att jag "hittat" en trevlig sak av Menno van der Veen som använder dessa, nu är hans trafosar dyra och då de har vad jag förstår ganska stor bandbredd så kan de lätt råka ut för parasitering, heter det så på svenska? Men det är väl inget sp, säger att man inte kan byta till hammond eller lundahl istället

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/21 :  23:58:26  Show Profile Send perob a Private Message
Hej! För att få lita balans i tråden måste jag ju slå ett slag för "solid state" och ICE!

Till fördelarna hör enkelheten att bygga och ljudet som enligt mig inte utmärker sig mest inom basen utan längre upp registren med en otrolig luftighet och energi som ger en lustfylld musikåtergivning. Ta en befintlig integrerad förstärkare att återanvänd försteget, ersätt utgångssteget med ICE och komplettera med en rejäl nätdel... Mitt lilla ödmjuka förlag... Nu har jag inga hfsl-1 och har aldrig hört dem spela heller men det borde inte spela så stor roll vilka högtalare du tänker använda. Nackdelan är att det ev kan vara svårt att få tag på ICE-moduler.

Mvh
/Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/01/22 :  16:17:29  Show Profile Send Lord a Private Message
Om man nu skall använda transistorer, vilka jag inte är helt främande för, jag har använt de i div hybridkretsar .
Så rekommenderar jag att lägga ner lite mer krut på förstegen ,de gäller nog alla typer av förstärkare.
Vill man göra de änkelt för sig så har jag ett litet förslag, ta en bätter effektmodul och en förstegs modul från NLE. Dessa moduler är mycket bra och har blivit låvordade när de har ersatt förstegen i fina intigrerade stärkare, men detta förslag är väll inte vad jag kallar DIY...



En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/22 :  20:04:14  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
quote:
Och med tanke på att man nu kan köpa KT66or för nästan inga pengar alls

Får man fråga varifrån man hittar dem "nästan gratis"? Jag har ett par quadII i behov av nya.

Annars passar nog KT66 i de flesta konstruktioner för EL34 som har kopplat bromsgallret direkt till katoden. Viss justering av bias får kanske göras.

Annars tycher jag personligen att EL34 är bättre i basen än KT66, åtminstone "riktiga" EL34 med lindat bromsgaller. Det förekommer tetroder under namnet EL34, dessa är inte samma sak och liknar mer 6L6GC.

KT66 brukar vilja ha lite högre lastimpedans än EL34, speciellt triodkopplade.

För övrigt kan du titta i HFTA-tråden där mitt förslag finns, kan lätt anpassas till de flesta utgångsstegvarianter.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/01/22 :  22:37:05  Show Profile Send Lord a Private Message
Jax: Dom jag kör med är av märke "Valve Art" dessa är tillvärade i kina , bli inte avskräckt av det, de är av bra kvalitè.
Jag köpte dem från JAC-Music http://www.jacmusic.com/
en matchad quad för 57,24€+ moms.(~600:-) Dessa var mycket bra matchade!!

Jag har provat många olika EL34or bl. Mullard typ 1,3, Philips , Telefunken , Triotron ,Sovtek ,Svetlana typ 2 . Av dessa föredrar jag Svetlava(St.Petersburg) även om Mullard typ1 har sina kvalitèer .

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2005/01/22 22:38:33
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/01/22 :  22:42:36  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Mycket intressant att läsa jämförelserna mellan EL34 och KT66.
Även 6L6 fick sig en kommentar som inte låter allt för lovande.
Inte så att jag genom detta inbullar mig att EL34 eller 6L6 är
dåliga rör, men i jakten på de heliga graal-rören är detta värt att ta
med i avgörandet.

Få se nu: Anses alltså EL84 och 6L6 vara ganska lika i ljudet och
att betrakta som mindre perfekta än KT66?
(6L6 rent av sämre val än EL34?)

Jag försöker fatta ett beslut om vilken rörtyp jag ska välja för
mitt framtida drömbygge och valet begränsas genom nollbudget till
vad jag har i skrotlådan. Att jag bara har tre 6L6 kanske jag inte ska gråta över? EL34 har jag några fler av så de vore kanske ett självklart val för att få hyfsat effekt vid triodkoppling.
(behöver åtminstone 10-15w per kanal PP)

EL84 har jag massor av och har hört mest gott om dessa. En sexpack
per "sida" (PPP) kanske räcker?

EL86 har jag länge försökt bilda mig en uppfattning om, men utöver
800-ohms OTL:er tycks det vara ont om omdömen.

Gissar att triodkopplad trippel PPP med EL84 lär ge större kapacitanser att driva än PP med EL34, men finns det anledning att
oroa sig för att drivsteget måste vara rejält?

Trioder ska väl för övrigt köras i klass A om det ska låta bra?

Beträffande halvledare tror jag säkert att de kan vara lika bra som rör rent akustiskt, men njutningen ska kittla fler sinnen än hörseln
för bästa upplevelsen! -Med rör får även ögat och t.o.m. näsan del av njutningen... ;-)

Förresten, som den helt opåläste jag är, hur mycket behövs för att driva HFLS?

/John

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:37:42  Show Profile Send OlaH a Private Message
Om det är ljudupplevelser det gäller är nog 300B
svårslagna om man nu inte får tag på ett par
sådana här (35W i single end)

GM-70

ola
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/01/22 :  23:49:37  Show Profile Send Lord a Private Message
Pse300b: det stämmer, direktupphettade rör låter mycket bättre !
GM70 .. fina saker , det finns bättre varianter än den du har på bild.
nämligen den med kopparanod , dessa skall förövrigt jag bygga med så snart jag har "sammlat" färdigt. hihi

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:07:59  Show Profile Send OlaH a Private Message
Lord:
Får nog sluta skriva vad som är på g
så vi inte bygger lika hela tiden

ola
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/01/23 :  00:40:44  Show Profile Send Lord a Private Message
pse300b: det börjar onekligen bli lite tjatigt
men jag kan ändo inte motstå att visa denna bild med några fler av de rör jag skall bygga med eller håller på.
Jag får hoppas att det är nått som ingen annan byggt med
alla dessa kan om det vill sig bli potenta förstärkare

PB2/200, QB3/200, GU81M, RS242, GM70, QE08/200.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2005/01/26 00:00:12
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2005/01/25 :  23:41:37  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Grafitanoder på flera av de tjusiga bilderna?
Någon som känner till 813? Brukar sändartrioder rent allmänt låta bra?
Steve Bench byggde en intressant s.k. matrix-amp (SE och PP på samma gång) med
två 813 och fick ur 2x60w!
Själv har jag ett 813 med bortsliten sockel och ett som är krossat... Inte mycke å bygga mé,
men balla är de.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2005/01/26 :  00:59:56  Show Profile Send Oblivion a Private Message
813 e fina rör, har ett par jag ska bygga med när jag hittar lämplig anodtrafo å ett par fina socklar

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/01/26 :  10:18:06  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Triodkopplade 813 är fina och kan konkurrera med andra stora trioder i ljud. Jag har själv planer på SE med 813 men det är på is för tillfället då jag fick idétorka på drivsteget.

Sändartrioder i större klassen kan vara jobbiga då de ofta har lite dåligt genomgrepp så man tvingas köra med gallerström alternativt väldigt hög anodspänning typ 3000V

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.89 sekunder. Snitz Forums 2000