HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyrbara erfarenheter är värdefullt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/01/17 :  23:43:44  Show Profile Send geldis a Private Message
Måste dela med mig;
Satt och lyssnade riktigt högt. Låten tog slut och nästa stycke inleddes med tre kraftiga anslag på trummor. Tre smällar som lätt som kanonskott. 300 Watts slutsteg. Häftigt han jag tänka, sedan var det tyst från 7 tummarna. jag hade alltså spelat sönder elementen.
Vad att göra, det går ju inte att leva utan musik? (alltså när jag började tänka klart igen) Förbenat!!! Hämtade mina Audio Pro Black Diamond från hembion och kopplade in till 120k kronor elektronik. Snacka om haksläpp! Högtalarna spelade helt fantastiskt. Djuup fast bas, öppet mellanregister och diskant och med ett härligt perspektiv i sida och djup.Var enda detalj hörs i inspelningen (tror jag). En helt "ny" högtalare! Denna billiga "mobbade" testvinnare som nu alltså låter så bra. Okey,Okey, snackar inte High End segment men väldigt,väldigt bra ändå. Slutsatser....? Ja, det finns det kanske många av, utöver egen dumhet.
mvh



geldis

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2005/01/17 :  23:50:47  Show Profile Send Patrik a Private Message
Nyfikna som vi är undrar vi vad det var för högtalare som gick sönder?

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/01/17 :  23:55:52  Show Profile Send geldis a Private Message
Näpp
mvh

geldis
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/01/18 :  00:05:07  Show Profile Send edison a Private Message
...Jo, vi undrar visst ! ;-)

Förstår iaf känslan...en kondensator "exploduttade" i min Edison 60 pga ett trasigt rör - eller om det var tvärtom -
...DEN smällen gav nästan hjärtflimmer men högtalarna höll till min lycka...trots att jag "nästan såg" att dom hoppade en halvmeter upp i luften när det small ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/01/18 :  08:51:11  Show Profile Send geldis a Private Message
Det riktigt intressanta anser jag, är att ett par relativt billiga högtalare kan "blomma" ut om de matas med bättre elektronik från en bra källa. Tror att Black Diamond normalt körs med lite enklare förstärkare och CD och därmed inte kan prestera sitt bästa. Detta är ju det "normala" när det gäller högtalare i 3-6k klassen. Det måste naturligtvis inte vara så, en dålig högtalare är dålig hur man än matar den men det kan finnas mer att hämta ur en högtalare än man tror. Många anser ju att högtalaren är det viktigaste i anläggningen men vad kan den göra med en signal (eller en dålig sådan) som inte finns?
mvh

geldis
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/18 :  09:34:10  Show Profile Send CC a Private Message
Sant

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/18 :  09:36:25  Show Profile Send CC a Private Message
Skit in, skit ut Å för mig startar det redan vid elcentralen

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:33:07  Show Profile Send Blue a Private Message
Inte SÅ himla intressant tycker jag då kanske... Har man lagt 120 papp på elektroniken så är det ju sammantaget ändå en dyyyyr anläggning man lyssnar på, även om högtalarna råkar vara billiga. Och då är det väl inte mer än rimligt att det ska låta schysst?

Och säg som så här, jag får 125 papp att disponera på cd, förstärkare och högtalare... Ja, då hade jag nog trots allt inte valt Audio Pro som högtalare, fast det är kanske bara jag det.

: )

Säg nu istället vad det är för högtalare du har lyckats paja, geldis!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:45:45  Show Profile Send Bravo a Private Message
Låter jobbigt, men visst kan billigare komponenter vissa oanade sidor med god kringutrustning.
Det tråkiga är bara att de billigare komponenterna trots allt utgör en flaskhals då de övriga komponenterna oftast inte kan spela ut för fullt.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000