HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kabelriktning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2005/01/16 :  16:01:27  Show Profile Send Figge a Private Message
Hej

När de gäller högtalarkablar finns det ju ofta en rekomenderad eller utmärkt riktning på kabeln. Allså från förstärkare till högtalare. Det krävas också viss inspelning av kabeln för att den skall prestera sitt bästa.

Vad hander om kabeln vändes åt "fel" håll och sedan åt rätt håll igen. Behövs det då ny inspelningsperiod, eller vad händer med kabelns prestanda?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2005/01/16 :  16:19:14  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej Figge! Jag antar att om kablen är inspelad och du vänder den "fel" en kortare tid, går det ganska fort att få den att fungera optimalt igen eftersom den ju spelats in tidigare och materialet i den har blivit matad med ström även i fel riktning. Har läst att en kable som får ligga oanvänd en längre tid behöver en ny inspelning för att ge 100%. Någon som testat lite mer "vetenskapligt"?
Go to Top of Page

soren
Member

311 Posts

Posted - 2005/01/16 :  16:35:37  Show Profile Send soren a Private Message
Figge,

Tvivlar starkt på att du hör någon som helst skillnad :)
Skulle vara om det sitter en diod i kabeln .. men då lär du inte höra någonting!

/Sören

Edited by - soren on 2005/01/16 16:36:35
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2005/01/16 :  17:11:09  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Jag är också skeptisk, men Supra som är relativt no-nonsens för att vara en kabeltillverkare skriver om fenomenet: http://www.jenving.se/direct.htm
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2005/01/16 :  19:53:02  Show Profile Send perob a Private Message
Det där med inspelning av kablar har jag inte upplevt än men däremot så borde det ju i alla fall teoretiskt vara skillnad på kablar som har en RC-länk, typ LTS egna kabel. Denna RC-länk "ska" ju sitta i högtalaränden och vänder man den så förlorar man nog lite av idén.
Mvh /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2005/01/16 :  21:29:24  Show Profile Send lars a Private Message
Att det skulle ha betydelse i vilken riktning man vänder kabeln (förutsatt att den är helt symetrisk åt båda hållen tex inga filter i ena ändan) har jag svårt att förstå. Signalen man skickar är ju växelspänning. Den går lika mycket åt båda hållen, så det borde jämna ut sig om riktningen hade någon betydelse. Jag har läst artiklarna ovan, men de ger ingen bra förklaring.

Visserligen har normalt sändande del låg impedans jämfört med den mottagande delen.

Om det är någon som vet mer så berätta gärna.

mvh Lasse
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:02:25  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Lars: helt rätt, men de kablar som har riktningspilar på sig har (alltid) ett filter i ena änden så man bör väl vända den rätt för att få filterverkan. Ingen mening att sätta filtret mot cd-spelarens/förstärkarens utgång eftersom dessa har låg impedans och filterverkan på så vis försvinner.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:40:27  Show Profile Send CC a Private Message
Lättast e la att testa o lyssna? Antingen så hör du skillnad eller så gör du inte...

Det var faktiskt länge sedan jag ens brydde mig att jämföra kablars ljudpåverkan beronde på riktning...
Senast var nog med ett par AQ Midnight? Eller va de Flatline kablarna? Vill minnas att skillnaden fanns där men att den inte var chockartad?

Men din frågeställning är intresant Figge, kan inte du testa å återkomma med din upplevelse?

Dr.Nope, inte kan du vällsn mena allvar med att det alltid sitter ett filter på kablar med riktningen markerad? Det var ett skämt va? Eller var har du fått den informationen ifrån?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:40:29  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Det är fortfarande få kablar som har filter jämfört med dom som har pilar på sig.
Har själv hört skillnad på riktning ibland och ibland inte. Bara att testa.
Anser det vara kombinationen anläggning-kabel som testas, inte kablar generellt om man testar i sin anläggning så jag förutsätter att resultaten blir blandade.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:50:29  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag köpte ett par Analysis 9 begagnade här på forumet och där står på kabeln vilken sida som ska sitta i högtalarna. Tyvärr tar inte SF Grand Piano bananer, så jag har fått vända kabeln tills jag kan terminera om den. Frågan är om det verkligen gör någon skillnad eller ej?

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/17 :  13:41:05  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hmm... ledsen, drar kanske lite förhastade slutsatser... Trodde att det är märkt för att det spelar roll, och det spelar ju ingen roll om det inte sitter olika saker i de båda ändarna.
Har ett par IXOS silver-någonting signalkabel, och de är märkta och det sitter något i alla fall på förstärkar-sidan. Kanske skall kolla CD-sidan också, och sluta säga saker som jag egentligen inte har belägg för.
Ber om ursäkt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Rockefoten
Starting Member

33 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:47:33  Show Profile Send Rockefoten a Private Message
høyttalerkabel er da ikke vekselspenning da.. ærlig talt...
det er jo bare strømkabel som er veksel..
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:54:20  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kan du höra vad som kommer ut från högtalaren är det växelström/spänning. Svårt att höra under 20Hz ;-) (och DC är ingen höjdare för högtalare om jag inte minns fel)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000