HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Badrumsrekommendation...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:19:09  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Hej!

Jag fick ett mail med följande fråga:

quote:
Hej
Jag tänker installera ett par högtalare i badrummet. Har ni något tips om hur man gör, produktval osv.

Mvh



Finns det någon som har några goda råd att dela med sig till badrumsbyggaren?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

thli
Member

248 Posts

Posted - 2005/01/17 :  20:05:42  Show Profile Send thli a Private Message
Produktval är ganska enkelt, finns en hel del högtalare för marinbruk( om han vill bygga in dom).
Dessa kan döljas ganska snyggt om man är lite händig, inga hiend högtalare kanske men behöver man det i badrummet?
Vill man inte bygga in får man nog köpa en högtalare för utomhusbruk, finns allt från billiga till rena PA system(lite coolt med tex JBL:s Arena system i badrummet!!).

//Thomas
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/17 :  21:14:41  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Postade inte Pjotre nåt om liknande ändamål för ett tag sen ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

HJ
Member

799 Posts

Posted - 2005/01/17 :  22:46:51  Show Profile Send HJ a Private Message
Jag byggde ett badrum för något år sedan. Jag passade då på att montera In-Wall-högtalare i väggen. Jag drog rör för högtalarkabel så jag kan ansluta till stereon på andra sidan väggen. Vill man kan man styra med ett extra fjärr-öga i badrummet men jag har klarat mig med att ropa på sambon hittills.

Det blir inte Hi-End men förhöjer njutningen i badet avsevärt tillsammans med en kall malthaltig dryck.

De högtalare jag fick tag på var ett par Boston som jag köpte från Hifi-klubben. Vill minnas att de är något fuktskyddade. Skulle varit B&W men det blev något strul. Hade kontakt med en engagerad medarbetare i Göteborg som hjälpte mig mycket.

Att tänka på är att badrum skall vara byggda med dubbel gips eller med 30 cm mellan reglarna vilket kan ställa till det med monteringen. Jag fick DIY lite på ramen för att kunna greppa över den dubbla gipsen och kakel.

Lycka till

"So here I am once more..."

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2005/01/17 :  23:05:31  Show Profile Send hal a Private Message
När jag skulle renovera badrummet så köpte jag ett par Sony högtalare för marint bruk av hyfsad kvalitet som jag monterade in i taket.
Sedan byggde jag in en bilstereo med CD i badrumsskåpet.
Driften sköts av en utjänt central-apparat för inbrottslarm som monterad på vinden ovanför levererar 12 volt och t.o.m fungerar med batteri-backup om strömmen går.
Det är visserligen inget superljud men fungerar ändå alldeles utmärkt när man ligger i badet, radio ingår ju också.
Kakel är ju inte det bästa för ljudet heller...
Snyggt, smidigt, praktiskt och diskret.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2005/01/17 :  23:14:15  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Jo det stämmer att jag ställde en liknande fråga för någon vecka sedan. Efter det så gjorde jag lite forskning själv och frågade bl.a. de som borde veta var man finner snygga inbyggda högtalare nämligen på Bang Olufsen här i Göteborg. Dom rekomenderade Sonance www.sonance.com och framför allt denna högtalaren för mitt ändamål (takmontering):



Den heter Sonance Symphony Extreme (Weatherproof) och dom skriver så här om den:

Introducing the industry's first weatherproof in-ceiling speakers with audiophile-grade quality - The Symphony eXtreme XTRs and XSSTRs are built to survive extreme temperatures - from minus-30 degrees up to 220 degrees!

Dom importeras i Sverige av Canseda www.canseda.se och säljs i Göteborgsområdet för utom av B&O bland annat av www.ljudkallarn.com samt www.hificonsult.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/17 :  23:44:10  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Hade inte Michael Jackson något slags musikbadkar för några år sedan
Såg ut som en ubåt ungefär Kanske lite extremt men .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/18 :  03:52:33  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Är du säker på det var ett musikbadkar? Med MJ kan man aldrig vara säker.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/01/19 :  01:07:52  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Det var någon slags vattentank som man kunde flyta omkring och lyssna på musik i . Tror att det var några som hakade på grejen här också, istället för solarier eller nått sånt.

Pac, ursäkta om det for iväg lite väl häftigt .

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000