HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audio vector vs. Dynaudio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/17 :  18:46:54  Show Profile Send p1son a Private Message
Har lyssnat på lite olika stativare i helgen. Har kommit så långt att jag väljer mellan Audiovector Mi1 och Dynaudio 52SE. Frågan är då om Dynaudio är värda 3000kr mer.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein

hifisnullen
Member

59 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:01:48  Show Profile Send hifisnullen a Private Message
Du ska välja den högtalare som låter bäst.......
Är dynaudion lite bättre! Köp den.
Kommer nog bara att ångra dig annars.

Varför är 2 öl godare än 1?
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:26:53  Show Profile Send matte76 a Private Message
jämör Dynaudio 52SE med Audiovector Mi1 super, som är i ungefär samma prisklass. Jag har bara hört Dynaudion, och det är en väldigt bra stativare för pengarna.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Twilighter
Member

590 Posts

Posted - 2005/01/17 :  20:55:34  Show Profile Send Twilighter a Private Message
Glöm inte att Audiovector kan man uppgradera
och jag håller med om att du bör lyssna på M1 super alt signature inna du bestämmer dig

hellst båda kanske även avantagrde så vet du vad du kan få för ljud om du uppgraderar senare med

Audio GD CD7-->Audio GD REF7.1 --> Audio GD Master 8 --> McCormack DNA 0,5
--> Ino Audio pi60s

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2005/01/17 :  20:57:06  Show Profile Send n0p a Private Message
p1son>> Har du lyssnat på Quad 12L?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/17 :  20:59:07  Show Profile Send p1son a Private Message
Tyvärr har jag inte hittat de hos någon handlare i Malmö

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2005/01/17 :  23:23:08  Show Profile Send Aton a Private Message
Monitor Audio Gold 10 ligger väl i exakt samma prisklass. Självklart bör du provlyssna även den. Populär högtalare!
Go to Top of Page

fx
Member

50 Posts

Posted - 2005/01/18 :  01:30:01  Show Profile Send fx a Private Message
Innan jag köpta mina stativare lyssnade jag bl.a. just på Dynaudio 52SE och Audiovector Mi1 Super, sida vid sida och valet föll på Mi1:orna. Tyckte det fattades lite lyssningsglädje i 52orna vilken jag fann i Mi1:orna. Båda är mkt bra högtalare. Test gärna med din eller en likadan stärkare för att se vilka som matchar bäst.

Primare V25 -> Xindak AC-03 -> Arcam AVR200 -> Nordost Super Flatline MkII -> Audiovector Mi1 Super
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/18 :  03:57:31  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Som vanligt säger jag, se till att lyssna på Dynaudio på din egen anläggning. 52orna (har själv haft innan) kräver mycket från förstärkaren. Allt välljud du hör hos säljaren kanske försvinner när du koppar in dem på din egen anläggning.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2005/01/18 :  08:38:07  Show Profile Send Amund a Private Message
Har du möjlighet så lyssna på Totem Rainmaker, som i mina öron låter en hel del bättre än Mi1 Signature och håller finish i SF och VA klass. Dock lite krävande på elektronik (som alla Totem).
I Stockholm är det Hifi Art som säljer dom.

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/18 :  09:26:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
Japp Totem låter bra, även om jag ej hört rainmakern. Vet heller ej om den är bättre än Audiovector Mi1 Super/signature, men betydligt mer svårdriven är den i alla fall, lite som Dynaudio. Dvs kräver mycket effekt och ström.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2005/01/18 :  09:50:26  Show Profile Send MartinH a Private Message
Dock så är inte Rainmaker så jättekrävande med effekten, har kört den med Naims lilla intigrerade 50 wattare, och det gåt hur bra som helst...

Men visst är det så att skulle dom matas med mer effekt, eller i alla fall bättre effekt så blir det bättre, men så är det ju alltid.
Impendansen sjunker inte heller så lågt på dom, oftast aldrig under 4 ohm...

/Martin
Go to Top of Page

und3ad
Member

151 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:05:04  Show Profile Send und3ad a Private Message
Jag har inte hört Just Audiovector Mi1 Super, men i mina öron lät 52SE snäppet varmare i ljudet med rätt elektronik än Audiovector gjorde, samtidigt som detaljrikedomen bibehölls. Precis vad jag vill ha, men det är en högst personlig åsikt. Lyssna och bedöm själv i ditt eget hem med din egen elektronik, som så många andra föreslagit, är det enda rätta. Lycka till!

Anläggningen: McIntosh C2500, McIntosh MC452, Oppo BDP-105D
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:14:03  Show Profile Send matte76 a Private Message
Visst är Dynaudio varmare i ljudet än Audiovector, men samtidigt inte lika luftigt ljud i diskant och mellanregister som Audiovector tycker jag. Smaksak vad man föredrar..jag gillar bägge ljudidealen faktiskt...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/18 10:22:51
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:21:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
MartinH: "Impendansen sjunker inte heller så lågt på dom, oftast aldrig under 4 ohm..."

Hur är det med Totem Hawk/Forest? Enligt HiFi Choice som recenserade Hawk hamnade den uppmätta känsligheten på 85 dB, den angivna är väl 87? De tyckte den var rejält tungdriven...kanske inte samma med Rainmakern, men...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:21:27  Show Profile Send Blue a Private Message
Jag skulle också vilja lägga in ett ord för Quad 12L. Jag har ju aldrig jämfört dom direkt med ovan nämnda stativare (vore intressant!), men ja, det är förbluffande vad dessa betydligt billigare (5000 kr) burkar kan prestera!

Men som redan nämnt, tyvärr finns dom inte hos någon handlare i Malmö-regionen...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2005/01/18 :  11:10:58  Show Profile Send U1 a Private Message
Valde precis som du mellan M1 Super och 52SE (tror det var 52SE, kan vara endast 52, några år har passerat) Mitt val föl då på M1 Super eftersom den även går att uppgradera senare. Pröva dem hemma under en tid.
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/18 :  12:50:28  Show Profile Send p1son a Private Message
Vad menar ni med att uppgradera Mi1? Ett par av er som nämner detta, skulle ni då kunna vara så vänliga och förklara.

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/18 :  13:15:24  Show Profile Send matte76 a Private Message
Audiovectors högtalare kan man lämna in där man köpte dem och få uppgraderade till bättre modeller i Mi1, Mi3- och Si6-serierna. Om man nu inte köper Avantgarde från början, då har man den bästa i den serien redan...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/18 13:37:08
Go to Top of Page

p1son
Starting Member

28 Posts

Posted - 2005/01/18 :  21:19:34  Show Profile Send p1son a Private Message
Låter inte helt fel

”Den som aldrig gjort ett misstag har aldrig prövat något nytt.” Albert Einstein
Go to Top of Page

Mnyb
Member

271 Posts

Posted - 2005/01/18 :  21:20:17  Show Profile Send Mnyb a Private Message
Prova hemma, med egen elektronik. Affären har kanske ett rum på 100kVm det går åt många watt då med en trögdriven högtalare, dessutom kan de funka lite olika akustiskt du kan få olika resultat i olika rum,den ideala placering i rummet kan också vara olika, en av dem kan ju t.e.x gå att få närmre bakväggen utan att det låter illa, det ökar waf faktorn.

Lycka till
/Mikael

Meridian G68 & G98 +SB3 via GamuT, primare & classe till Dynaudio Contour 4 & 1.3Se & Center samt REL Stadium 3
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/19 :  08:10:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ja p1son, jag tycker absolut du bör provlyssna både Dynaudio och Audiovector (och ev fler alternativ) hemma med dina egna grejor innan du köper. Bägge är bra märken, men bra på lite olika sätt. Audiovector är mer lättdrivna än Dynaudio, men din NAD bör klara det mesta, det är ju den firman kända för.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2005/01/19 08:12:30
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000