HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placebo, Kablar och annat lustigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/01/16 :  00:39:25  Show Profile Send Fimax a Private Message
jag är civilingenjör, vi ingenjörer är ju som alla vet väldigt kloka och vetenskapliga

Eftersom jag är så klok har jag byggt mina egna högtalare (se DIY) och mätte upp högtalarna, simulerade delningsfilter och byggde dessa.

Jag kopplade in högtalarna till stereon och började exprimentera med filtret (som ligger utanför högtalaren temporärt ihopkopplat med kabel/krokodilkämmor) genom att prova att bypassa vissa komponenter med en kabel med krokodilklämmor. Kopplade in kabeln vid mellanbasens ingång och jobbade mig bakåt i filtret. Ljudet förändrades tydligt beroende på vilka komponenter jag bypassade.

Ropade efter tjejen för att höra hennes åsikt. Kopplade in, och kopplade ur, "va fan, du måste väl höra skillnaden", men inte hörde hon någon skillnad. Tjejer är ju tjejer..

Kollade lite närmare på kopplingen för att upptäcka att andra ändan av min krokokabel var fastklämd på en spik (använder en bräda med spikar som "kopplingspunkter") som inte hade någon som helst kontakt med någonting annat...

Lite dum kände jag mig..(tjejen fick förstås inte veta sanningen)

Placebo måste man väl kalla det, men med skillnaden JAG hörde, samt andra människor också antagligen skulle höra, skulle man bestämt kunna sälja det i någon bra form/förpackning för ett par tusen balobas..

/filip




marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/16 :  01:04:50  Show Profile Send marens a Private Message
Att förneka mänskliga suggestiva effekter är lika mänskligt som effekterna i sig.

Varför ser man bara spöken på natten? Är det för att spökena vill undvika att bli sedda eller för att de dåliga synförhållandena gör att vi måste fylla i information omedvetet utifrån våra förväntningar? Och även om man inte förväntar sig att se spöken så kanske man är orolig att man ska ha fel, så det kan funka åt bägge hållen rent psykologiskt. Hursomhelst så bygger båda förklaringarna på tro och antaganden.
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/01/16 :  02:13:49  Show Profile Send sampix a Private Message
quote:
Ropade efter tjejen för att höra hennes åsikt. Kopplade in, och kopplade ur, "va fan, du måste väl höra skillnaden", men inte hörde hon någon skillnad. Tjejer är ju tjejer..



Min flickvän hör oftast mer skillnader än jag själv. Trots att hon är tämligen ointresserad av Hifi

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/16 :  02:17:33  Show Profile Send CC a Private Message
Kul historia

Men det mest intressanta måste ändå vara detta med att din tjej inte hörde någon skillnad Varför e de (tjejer/kvinnor/fruar) så omotagliga
Därav att jag ofta ropar på min fru när jag känner mig det minsta osäker eller bara vill ha en bekräftelse på mina göromål bakom stereon
Varje gång oslagbart

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/16 :  02:36:11  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Fimax:
Jag har varit med om situationer där det tagit mig många sekunder att detektera att endast en högtalare varit aktiv!


När det gäller flickvänner/sambos så är eventuell placebo än värre. Jag pillar med högtalare en hel del och det har hänt många gånger att min sambo lyssnat och undrat varför det låter så bra..? Fast inga förändringar hade gjorts. Hon mådde väl bra och ljudåtergivningen blev därefter.. så hurvida placeboeffekten spelar roll är väl inte så mycket att snacka om? Den finns där och gör ibland att det låter bättre... kan inte se några problem med det.
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2005/01/16 :  09:59:20  Show Profile Send lasselite a Private Message
"Den finns där och gör ibland att det låter bättre... kan inte se några problem med det."

"Problemet" är bara ett problem när någon tar betalt för "ljudförbättringen" eller när någon beskriver fenomenet som en generell sanning och gärna publicerar sina "rön" i en blaska eller på nätet.

Många "fnuttar" blev d
Go to Top of Page

mwali
Member

171 Posts

Posted - 2005/01/18 :  16:13:51  Show Profile Send mwali a Private Message
Att fruar/flickvänner intygar att anläggningen låter bra i samband med någon förändring, följer samma mönster som när fruar/flickvänner frågar sina måttligt klädintresseade män huruvida något plagg passar i en provhytt i en butik.

Det flesta män svarar naturligtvis att plagget passar utmärkt! Därmed kan man äntligen få komma ur butiken någon gång....

Vilken fru vill ha sin man nergrävd bland kablar och mekandes bakom anläggningen? Säger jag att det låter bra kommer min man tillbaks i den verkliga världen och kan umgås med mig istället.


Observera, jag är medveten om att det finns undantag bland kvinnorna.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2005/01/18 :  16:19:19  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Kabeln fungerade som en antenn och plockade upp högfrekvent skräp som störde ljudet.
Vi som vägrar acceptera placebo-effekter har förklaringar på allt!

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2005/01/18 :  21:06:41  Show Profile Send CC a Private Message
Finns manliga undantag åsso.. Jag tillhör gruppen totalt oinsatt/ointresserad när det handlar om färg o form på kläder, men om min fru frågar något så svara jag helt ärligt vad jag tycker

Det intressanta är att hon gör likadant! När jag tycker mig hittat på något som förbättrar (eller borde åtminstone) så kan hon totalt såga min "uppdatering" och komma med en förklaring på varför! Kanske min fru vill ha mig bakom stereon, kravlandes omkring...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2005/01/19 :  07:04:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tidigare erfarenheter av tjejjers intresse för hur det låter (likvärdig mitt intresse för koutställningar och tidiga ryska traktorer) har på senare tid kommit på skam.

Det skedde något mkt trevligt vid min senaste uppgredering, jag har som vissa här vet en gottt öga till PA steg, och en kväll när jag fått mitt nya PLX steg på plats i systemet och vred upp lite försiktigt (kan vara ett smart drag om man sitter på 2.4kW) kom flickvännen in i rummet och stod där helt tyst... HON LYSSNADE.

-Så här skall det vara

Kommentaren var lika enkel som slående, och sedan dess gör hon mig gärna (och betydligt oftare) sällskap i soffan och kommer med små kommentarer då och då angående attacken och detaljerna i musiken (hon gillar Yello).

inget är statiskt.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000