HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Placebo, Kablar och annat lustigt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/01/16 :  00:39:25  Show Profile Send Fimax a Private Message
jag är civilingenjör, vi ingenjörer är ju som alla vet väldigt kloka och vetenskapliga

Eftersom jag är så klok har jag byggt mina egna högtalare (se DIY) och mätte upp högtalarna, simulerade delningsfilter och byggde dessa.

Jag kopplade in högtalarna till stereon och började exprimentera med filtret (som ligger utanför högtalaren temporärt ihopkopplat med kabel/krokodilkämmor) genom att prova att bypassa vissa komponenter med en kabel med krokodilklämmor. Kopplade in kabeln vid mellanbasens ingång och jobbade mig bakåt i filtret. Ljudet förändrades tydligt beroende på vilka komponenter jag bypassade.

Ropade efter tjejen för att höra hennes åsikt. Kopplade in, och kopplade ur, "va fan, du måste väl höra skillnaden", men inte hörde hon någon skillnad. Tjejer är ju tjejer..

Kollade lite närmare på kopplingen för att upptäcka att andra ändan av min krokokabel var fastklämd på en spik (använder en bräda med spikar som "kopplingspunkter") som inte hade någon som helst kontakt med någonting annat...

Lite dum kände jag mig..(tjejen fick förstås inte veta sanningen)

Placebo måste man väl kalla det, men med skillnaden JAG hörde, samt andra människor också antagligen skulle höra, skulle man bestämt kunna sälja det i någon bra form/förpackning för ett par tusen balobas..

/filip




marens
Member

3368 Posts

Posted - 2005/01/16 :  01:04:50  Show Profile Send marens a Private Message
Att förneka mänskliga suggestiva effekter är lika mänskligt som effekterna i sig.