HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NybörjarVinyl
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/16 :  23:53:50  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har litet smått börjat kolla på vinylspelare. Det finns många läckra och bra spelar. Som vanligt så är de inte i de lägre prisklasserna

Jag kan inte så mycket om vinyl så jag har nog planerat att köpa en ny.

OM vi tittar på ett pris upp till 4000:-, vad finns det då ?!
Vet att Thorens är ett märke som har funnits länge - Tyvärr tilltalar inte deras design mig. Vad skall jag leta efter ?!

Ett RIAA finns inbyggt i förstärkaren, så tanken är att köra med det till att börja med.
Vi kan ta det där med RIAA senare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/17 :  00:14:49  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Zalve > Dual har ju trevliga spelare !! Och Pro-Ject Xpression (som jag är förtjust i ca 3.800 m. PU)

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/17 :  00:17:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Just ja,,, det här med Pick-uper..
MC/MM och allt vad dom heter - Vad är det för skillnad på det ? Fördelar/Nackdelar?

Ingår Pick-up när man handlar en spelare ?

Wolfgang: Har du några länkar till tillverkarna ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/01/17 00:18:55
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/17 :  00:39:30  Show Profile Send Blue a Private Message
Snackar vi nya skivspelare till det priset så skulle jag också säga Pro-Ject, eller Rega P2 (landar väl strax över med pick-up kanske).

Pickup ingår ibland, ibland inte, beror på fabrikat och så. I lägre prisklasser är det mest MM som gäller. Förmodligen är också din stärkares RIAA av MM-typ, och kan inte användas till MC-pickuper.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/17 :  07:39:16  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Zalve > http://www.project-audio.com/
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/01/17 :  09:55:56  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ska du köpa beggat kan du kolla in Rega Planar 3 (eller kort och gott P3 som de heter numera). Pickup ingår inte om inte handlaren satt ihop nåt fint paket. Motsvarigheten vore väl att förstärkare skulle säljas med tillhörande kablar.

Jag skulle nog satsa på Rega eller en Pro-Ject Debut kanske? Pro-Ject har flera bra spelare i prisspannet, Debut och 1.2 (om den tillverkas längre?) kommer jag att tänka på på rak arm.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/17 :  10:35:32  Show Profile Send Blue a Private Message
"Motsvarigheten vore väl att förstärkare skulle säljas med tillhörande kablar."

Du har en poäng där. Fast pickupen har betydligt större inverkan på ljudet än signalkabeln, skulle i alla fall jag vilja påstå.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:02:21  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Blue: För min del känns det som att handla en Högtalare, utan element,,, Men om det är så, så får man väl rätta sig efter det.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2005/01/17 12:34:21
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/17 :  12:24:48  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Glöm inte "matcningen" RIAA förstärkare och pickup, det finns många prisklasser och de påverkar ljudåtergivningen nästan lika mycket som en pickup.

Bild på Pro Ject Xpression3

Musik låter bäst på vinyl och i stereo


Edited by - Gemeni on 2005/01/17 12:38:18
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/17 :  13:25:48  Show Profile Send Blue a Private Message
Gemeni: Fast det verkar ju som att Zalve tänker köra med förstärkarens RIAA. Så länge vi pratar MM tror jag väl inte att det finns någon större risk för direkta "felmatchningar" med RIAA:t? Dom inbyggda phonostegen i många förstärkare (av hyfsad klass) ska dessutom ofta vara riktigt bra i jämförelse med fristående i de lägre prisklasserna, har jag hört. (Lågnivå MC lär ju däremot vara ett betydligt knivigare kapitel).

Snygg spelare förresten! Särskilt armen, påminner mig lite om en av mina gäddwobblers...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2005/01/17 :  14:07:38  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Blue: Jag håller med dig där, men om Zalve tänker köpa en MC så bör man tänka på det med "matchningen". Annars är det nog en vettig idé att börja med en MM.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/17 :  16:27:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
När det blir dags för uppgradering av RIAA, så lär admin för siten och Moderator DIY få komma och lyssna och tycka
Men det lär inte inträffa på flera år skulle jag tro.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:09:19  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Några spelare som inte nämns här så ofta är Nottingham Analogue och deras spelare är riktigt bra.
http://www.aslgroup.com/nottingham/index.htm

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Falumas
Member

149 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:11:46  Show Profile Send Falumas a Private Message
Något jag kan helt klart kan rekomendera är ebay, det finns massor av skivspelare till bra priser där. Jag var också lite bekymmrad av hur fula en del skivspelare var, köpte till sist en av B&O's värstingar. Många har blivit förstummade av ljudet den lyckas framhäva. Den gav jag 1500kr för med pickup. Hade innan en pioneer av medelmåttig model och B&On är i en helt annan division, den är helt klart audiophil men förmodligen långt ifrån bäst. Pris/prestanda tror jag dock att den är svårslagen.



Jag är lite bekväm av mig så jag hade kravet helautomatisk, vilket gjorde att dom flesta supersvarvarna gick bort.

Lycka till med ditt val och välkommen till vinylens underbara värld! Swede och jag hade i helgen ett liten HiFi-träff där vi blindtestade Beatles - St Peppers lonely heart club band mint condition LP mot en CD. Vi hade också bjudit in en teknikfanatiker och vinylfanatiker som även musiserar en del. 2 av låtarna var 100% utan knaster och där lyckades ingen med större säkerhet än slump skilja dom två åt. Vi skall plita ner lite mer om testet senare. Alla var dock väldigt förvånade hur bra det lät, LP-fanatiker om CD och CD-fanatiker om LP!

/Karl

Försök aldrig ro om den som sitter i samma båt som dig själv.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/01/18 :  10:24:55  Show Profile Send Blue a Private Message
Bubbel: "Några spelare som inte nämns här så ofta är Nottingham Analogue och deras spelare är riktigt bra."

Instämmer! Grymt läckert designade också! Men att hitta en Nottingham Analogue ny (det var ju vad som efterlystes) för upp till 4.000... Ja, good luck liksom!

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/01/18 :  13:25:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Får intstämma med Blue. De priserna som Nottingham kostade går inte att lägga på vinyl (nu iaf)
Får leta vidare.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Loopen
Member

621 Posts

Posted - 2005/01/18 :  22:26:11  Show Profile Send Loopen a Private Message
Satsa på en ProJect Debut II (2300:-) elller en ProJect 6.9 (5700:-) eller en Rega P2 eller P3 (3500:- resp. 5500:-). Med en Ortofon MC3 Turbo (ca 1200:-), som är en högnivå pickupp som skall köras på riian´s MM, så kommer det faktiskt låta mycket bra och spöar de flesta cd spelarae under 15k.

Lycka till.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000