HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Varning för Cantons nya Vento-serie?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/15 :  23:51:58  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Hej!

Besökte HiFi-Center igår för att lyssna på Dynaudio 52SE.

Av en händelse "råkade" vi lyssna på Cantons nya Vento-serie (golvhögtalare, osäker på om det var 807 eller 809). De stod tätt intill 52SE så vi visste inte att det var Canton som lirade.

Matade Marantz cdspelaren (SA-8400) med Dire Straits - Your latest trick och satte mig tillrätta och inväntade välljudet.. men nejnej! Inget välljud kom. Bara en skorrande bas och spretigt högregister.. inget kändes bra. Min sambo tittade på mig som om det vore ett skämt.

Efter några minuter kom säljaren (trevlig prick) och kollade om allt var ok.. jag brukar vara ödmjuk när man inte gillar det man hör men i det här läget var det bara precis läga att säga att det lät skit! Jag frågade om det kanske var rummet som spökade.
Mycket möjligt sa säljaren då lyssningsrummet var ett föredetta bankvalv.
Men framförallt att högtalarna var nya och inte inspelade ordentligt.. jaja, tänkte jag. Jag har hört MÅNGA oinspelade element som DIY-are men även en hel del oinspelade kommersiella högtalare och SÅ mycket händer inte under inspelning.. alltså att alla brister skulle "rättas till". När vi sedan bytade till Dynaudio 52SE så förstod vi att rummet inte var den stora boven i dramat.. även om jag inte blev imponerad av 52SE heller.. mycket bra med detaljer (cymbalpåslag och dylikt) men det lät odynamiskt och lite småtrist.

Minns inte vilken förstärkare det var men jag antar att det var en av Marantz toppmodeller.
Jag har lyssnat på flertalet andra anläggningar med Marantz-elektronik med mycket bra resultat.
Kablaget var Transparent modell överdyrt.

Är det någon som lyssnat på Cantons Vento-högtalare som har en annan åsikt??


http://www.canton.de/www/index.php4?pg_id=20,20,,2,en

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2005/01/16 :  01:47:41  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Dynaudio 52 är enligt mina erfarenheter en dynamisk högtalare om man matar den med rätt elektronik. Det kanske var rummet som spökade på Vento högtalarna.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/16 :  01:57:57  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Men.. rummet spökar väl lika mycket oavsett vilka högtalare som spelas? Rummet bryr ju inte sig om vilka högtalare som lirar och ljud är ljud.


Om ett par högtalare är jätteberoende på kringutrustning så är det inga högtalare jag skulle vilja äga!



Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/01/16 :  03:07:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Om det var Hificenter i malmö du var på så är det säkerligen rummets fel. Det är hemskt men ska åtgärdas , nångång.

Be dom flytta ut grejerna i det första rummet. Där inne spelar det mesta helt underbart.


Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/16 :  03:15:40  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Johan:

Dynaudio 52SE led inte alls av samma problem så det kan omöjligt vara rummet.

Edit
Du med.

Edited by - m_persson79 on 2005/01/16 03:24:45
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2005/01/16 :  03:18:29  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jo det e möjligt att dom e helkassa , o jag har inte hört på dom
Men i o med att rummet spelar som det gör så har inget jag har hört där inne låtit bra.


ha det du vet vad

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/16 :  03:27:49  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Jo rummet var kass, plåt & grejer... som sagt, f.d. bankvalv, inte lätt.

Edit
Eller kass och kass.. där fanns mycket prylar som diffusorer. Jag lyssnade på kortsidan, dvs långt till väggar.
Det var väl plåten man snöade in på

Jag hann inte se något annat lyssningsrum (fanns det fler?) så nu i efterhand kan man väl anta att det var hembio-rummet jag provlyssnade i. ()


Edited by - m_persson79 on 2005/01/16 03:37:38
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/01/16 :  11:34:24  Show Profile Send Smackman a Private Message
rummet+ canton brukar vara väldigt stela när dom är nya....


Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2005/01/16 :  13:28:17  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Rätta mig om jag har fel men de har väl aluminiumelement som tar lång tid attt spela in eller.....
Kan ju spela roll
Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/01/16 :  13:32:45  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
Smackman: Men om rummet låter bra med 52SE så är det la inget direkt fel på rummet. Det var inget register som lät bra (imho).

Orpheus: Det är så vitt jag vet inte konen man spelar in utan det mekaniska systemet som driver elementer.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/01/16 :  13:48:43  Show Profile Send matte76 a Private Message
Cantons aluminiumelement måste spelas in ca 300 timmar innan man kan bedöma dem vad jag hört...tror inte detta har skett i affären, så man ska nog vänta med att såga dem...har ej hört Vento dock.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2005/01/16 :  16:12:32  Show Profile Send bjarne a Private Message
hörde vento 809 på arkenmässan. Övrraskande bra efter att ha lyssnat på mångdubbelt dyrare anläggningar, som jag å andra sidan oftast inte var så imponerad över - Rum?. Tror inte att vento 809 ska låta så illa som du beskriver det... Jag tycker att dom lät väldigt bra, endast spelade i 3 dagar, matades med onkyos nya digitalstärkare lv-m1 tror jag den heter. Att dom sedan ska konkurrera med andra högtalare i plus 20kkr klassen gör att konkurrensen är hård - men därifrån till din beskriving är ju ett långt steg.

edit: tangentmisstryckning

Edited by - bjarne on 2005/01/16 17:15:32
Go to Top of Page

govinda
Med nytt namn

2290 Posts

Posted - 2005/01/16 :  16:27:34  Show Profile Send govinda a Private Message
Hej
Instämmer med föregående talare hade liknande upplevelse
från arkenmässan
Mvh Anders
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/01/17 :  18:29:53  Show Profile Send Smackman a Private Message
hehe,kanske dax för m persson79 att skölja öronen :)


Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2005/01/18 :  15:51:47  Show Profile Send SpLiX a Private Message
O andra sida, ett rum som är gjutet för ett högtalar märke i viss storleksklass kan vara kasst för en annan. Ett för stort rum kan vara fel för en liten högtalare och tvärtom. Men nu kan ju jag inte svara på förhållandet mellan Canton och Dynaudio då jag inte lyssnat/sett ngn av dem. Var det samma storleksordning på element med mera?

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2005/01/18 :  20:54:20  Show Profile Send Merkurius a Private Message
m_persson79:

Är du säker att inget fasfel hade smuggit sig in i bilden?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000