HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Wharfedale Emerald 97 åsikter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/01/15 :  23:15:10  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag var en sväng på Hifiklubben och Hifistället i dag (I GBG)för att spana på högtalare i prisklassen 4000-6000kr.

På hifiklubben lyssnade jag på Dali concept6 och 5005LE samt B&W DM309, av dessa tre så föll mig B&W mest i smaken men det var kanske att vänta med tanke på prisskillnaden. Bägge Dali modellerna lät något inbundna i diskanten och hade inte något vidare stereoperspektiv i jämförelse. Basen lät förvirrad på alla tre men det misstänker jag berodde på rummet, och är det jättebra att dema högtalare med hemmabioreceiver?

Jag vandrade vidare till Hifistället och lyssnade där på Wharfedale Emerald 97 (exakt samma pris som B&W DM309) jag var lite skeptisk det är ju en gammal modell men det var som f-n, bra klarhet och en fin återgivning på många sorters musik, jag har det problemet att jag lyssnar på både barockmusik och Megadeth så en "stilanpassad" högtalare går inte. Wharfedale går också att få i exakt den finish jag vill ha vilket ger pluspoäng.

Vad tror ni erfarna forumsdeltagare? Wharfedale Emerald 97 eller B&W DM309 ?

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/01/16 :  02:18:07  Show Profile Send sampix a Private Message
Jag håller Wharfedale-högtalaren som en personlig favorit i denna prisklass.. En trevlig högtalare som gör det mesta rätt, utan att försöka imponera på lyssnaren. Svårt att tänka mig att lyssningströtthet skulle infalla

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/16 :  10:22:14  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Wharfedale Emerald 97 är utan tvekan en trevlig högtalare för pengarna viken uppgradering är man på nu "mk IV"??
den vinner otroligt om man kör den BW!!

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/01/17 :  09:38:28  Show Profile Send långhåret a Private Message
Är emerald 97 en utgående modell? hittar inget om den på Wharfedale's hemsida.

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2005/01/17 :  13:03:46  Show Profile Send MartinX a Private Message
Jag såg också att den inte fanns på hemsidan, men den säljs på många ställen se på prisjakt.nu ingenstans nämns att den skulle utgå. Jag såg också att det fanns fler modeller som inte finns med på hemsidan minns inte namnet på den nu.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2005/01/17 :  14:00:49  Show Profile Send mantra a Private Message
Kan instämma att Emerald 97 är en mycket bra högtalare. Dock trivs den bättre om du har en kraftfull förstärkare.

/Micael

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/01/17 :  16:11:43  Show Profile Send långhåret a Private Message
Verkar helt klart vara atraktiv för priset
Vad för kraft på förstärkare bör man ha för att det skall flyta på bästa sätt? 70-80w? (riktiga)

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2005/01/17 :  16:31:10  Show Profile Send mantra a Private Message
Vet inte men mina blommade inte ut förrän jag skaffade mig en
Primare I21. Hade tidigare en gammal Denon instegsmodell på 50W.

Helst bör jag väl byta upp mig då Emerald 97 inte kanske matchar
Primare´en helt o hållet både ljud och prismässigt.

/Micael

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER
Go to Top of Page

långhåret
Member

296 Posts

Posted - 2005/01/17 :  16:41:59  Show Profile Send långhåret a Private Message
Vad skulle passa bättre ljudmässigt tror du då?

Musik...
Vad skulle man göra utan det?
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2005/01/17 :  19:40:18  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Titta på högtalarna från PHONAR

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2005/01/17 19:40:40
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000