Parafinolja är bra. Den sugs in i gummit och mjukar upp det. Glycerin tycker jag torkar och blir som en skorpa på ytan. Har bara provet det en gång men tycker att det räckte. Parafinolja däremot går att använda till mycket. T.ex polerande av gitarrer och inte minst greppbrädan.
Parafinolja är bra. Den sugs in i gummit och mjukar upp det. Glycerin tycker jag torkar och blir som en skorpa på ytan. Har bara provet det en gång men tycker att det räckte. Parafinolja däremot går att använda till mycket. T.ex polerande av gitarrer och inte minst greppbrädan.
Det fanns en artikel i HF för några (många?) år sedan där de tog upp mjukgörare och då hamnade parafinolja på tredjew plats men var det som var lättast att anskaffa (apoteket).
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Och här kommer en annan med ett vågat påstående: Det bästa medlet är silikonfett.
I mitt jobb använder jag det till O-ringar i kopplingar som delas regelbundet vid rengöring/service. Inget jag testat kommer ens i närheten. Skivspelarremmar kan börja slira dock och ingen ytbehandling i värden kommer någonsin att fästa till ytor som man sölat på. Varning typ.
OK då ska jag köpa parafinolja (finns i färghandeln). Testade glycerin på en skivspelarrem och det funkade, men jag tyckte den blev lite "blank". Den slirar dock inte, men jag blev lite misstänksam.