| Author |
Topic  |
|
|
Nisse2
Member

65 Posts |
Posted - 2002/10/06 : 22:37:44
|
Läste tidigare på forumet en del synpunkter om SS 8545. Tänkte bidra med lite info om en högtalare med SS8545 som bas/mellan samt diskanten SS9700. De låter bra (i mitt tycke!). Lådan är på 21 l, basreflexporten i botten. Lådan är i övrigt stagad, stabil etc. Sidorna 19 mm MDF + 4 mm björkplywood, baffeln 19 mm MDF + 28 mm stavlimmad björk. Ryggen 19 mm MDF + 12 mm spånplatta. Fronten lutar ngt (6 grader). Högtalaren står på en ursågad (för basreflexporten) bottenplatta som i sin tur står på små hjul (praktiskt att kunna flytta till från vägg), mellan högtalare och botteplatta finns mjuka fötter fr HiFi-klubben (kunde kanske bytas mot viktanpassade SD-fötter). Internkablage Supra Ply 2 mm. Högtalarkabel är LTS inkl konjugatlänk. Filtret då? Jo, det är seriefiltret i "toppen" på eVeII (http://members.home.nl/edgar.beers/). Placering av element etc bygger också på eVeII. Man skulle därför kunna kalla den "eVe II light"(?). Jag har inte provat nåt annat filter, p g a att mina egna kunskaper om filterkonstruktion är för begränsade och jag har inte heller hittat nåt annat ute på nätet. Så, om ngn har förslag på annat filter så är jag intresserad. Jag bifogar 2 bilder.

|
|
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 13:39:27
|
quote: Originally posted by Nisse2
Läste tidigare på forumet en del synpunkter om SS 8545. Tänkte bidra med lite info om en högtalare med SS8545 som bas/mellan samt diskanten SS9700. De låter bra (i mitt tycke!). Lådan är på 21 l, basreflexporten i botten. Lådan är i övrigt stagad, stabil etc. Sidorna 19 mm MDF + 4 mm björkplywood, baffeln 19 mm MDF + 28 mm stavlimmad björk. Ryggen 19 mm MDF + 12 mm spånplatta. Fronten lutar ngt (6 grader). Högtalaren står på en ursågad (för basreflexporten) bottenplatta som i sin tur står på små hjul (praktiskt att kunna flytta till från vägg), mellan högtalare och botteplatta finns mjuka fötter fr HiFi-klubben (kunde kanske bytas mot viktanpassade SD-fötter). Internkablage Supra Ply 2 mm. Högtalarkabel är LTS inkl konjugatlänk. Filtret då? Jo, det är seriefiltret i "toppen" på eVeII (http://members.home.nl/edgar.beers/). Placering av element etc bygger också på eVeII. Man skulle därför kunna kalla den "eVe II light"(?). Jag har inte provat nåt annat filter, p g a att mina egna kunskaper om filterkonstruktion är för begränsade och jag har inte heller hittat nåt annat ute på nätet. Så, om ngn har förslag på annat filter så är jag intresserad. Jag bifogar 2 bilder.

Du kunne jo kanskje prøve et 2.ordens filter på bassen (2mH(første serie spole), 1.2mH (andre seriespole med 5 ohm i paralell), 12uF). Filteret på diskanten kan du da prøve 2.orden med demping (4.7uf (i serie), 0.68mH (i paralell) og en 10 ohms motstand i serie før elementet.
Om dette ikke skulle fungere, finnes det flere løsninger.
F.eks Niels Nørby's MB9900 (Mari Boine). Filter (6.orden) til denne finnes også tilgjengelig. |
Edited by - Simba on 2002/10/07 13:47:36 |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/07 : 18:55:27
|
| Niels Nörby har man hört talas om (via Ljudia) och dennes "Ascolta Brennin", men vad är det för "monster"?? |
sound pollution |
 |
|
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 01:49:29
|
quote: Originally posted by celef
Niels Nörby har man hört talas om (via Ljudia) och dennes "Ascolta Brennin", men vad är det för "monster"??
Ascolta Brennin vil jeg anbefale å styre unna!! Denne er noe tvilsomt konstruert.
Ellers har nok Nørby lært noe de siste årene (får jeg håpe). ;) |
 |
|
|
celef
sirap i datorn

2422 Posts |
Posted - 2002/10/08 : 18:32:43
|
| Ascolta Brennin, använde inte de Skaaning-element? Vad menar du med tvivelaktigt konstruerade? |
sound pollution |
 |
|
|
Simba
Member

308 Posts |
Posted - 2002/10/09 : 01:00:49
|
quote: Originally posted by celef
Ascolta Brennin, använde inte de Skaaning-element? Vad menar du med tvivelaktigt konstruerade?
Nei! I denne konstruksjonen brukes det Scan-speak og Thiel
Det største skavanken må vel være at basselementene har fått altfor lite volum, samt at det sitter to forskjellige basselementer i et volum. Dette er som å banne i kirka!!
Det hevdes oppå det hele, at høyttalere skal kunne gjenngi frekvenser helt ned til 17hz!! Det kaller jeg å trylle!!
Dette får meg til å tenke tilbake på gamle HF-275. Den kan jeg skrive side opp og ned om. Sett med mine øyne har denne en rekke graverende feil. |
 |
|
| |
Topic  |
|
|
|