HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips på plattor med Kansas?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/14 :  20:20:04  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
har blivit lite sugen på att lyssna på Kansas, någon som har tips om vart man ska börja nånstans?? Vilken platta är ett givet första köp Gärna en motivering till varför man ska välja just den skivan...

//Jouni

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:04:26  Show Profile Send kansas a Private Message
Hejsan!
Vad kul med nån som är intresserad av kansas. Jag är själv ett STORT fan och har samtliga skivor dom släppt :) Man kan säga att 70-talet är BÄST. Den skiva du MÅSTE ha därifrån är ju "leftoverture". Det är skivan med stort S... Enligt dom flesta ansedd som deras bästa. Jag har till och med en kompis som sagt att det är världens bästa skiva (alla katogorier) :) Sen när du hört den så vill du säkert fortsätta köpa plattor med dom, då är det bäst att skaffa alla 70 plattor först, det finns nämligen fler bra skivor från 70 talet. Några fler exempel är: "song for america" "kansas" (första skivan) "masque" (personlig favorit). Sen är det många som glömmer 80-talet när dom pratar om kansas... Dom släppte faktiskt några riktigt bra skivor då också. Men stilen är väl helt annorlunda kan man säga... 80-talet bidrog ju till lite annat sound på både gott och ont :) Men skivan "power" från -85 är en bra skiva med VÄLDIGT bra sång från steve walsh... Detta hoppas jag ger dig lite mer kött på benen, jag hoppas verkligen du skaffar lite skivor nu :) Men som sagt "leftoverture" är ett riktigt KAP och borde stå i allas skivsamling...

Rock on!
Go to Top of Page

malte
Starting Member

25 Posts

Posted - 2005/01/14 :  21:54:47  Show Profile Send malte a Private Message
Hej!
Mest lättlyssnad måste väl vara Drastic Measures.
Annars håller jag med "KANSAS" Leftoverture och Masque
är riktiga höjdare.
Prova gärna Best of skivan och låten Perfect Lover.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/01/14 :  23:23:41  Show Profile Send kansas a Private Message
Drastic Measures är kansas sämsta skiva någonsin. Av den enkla anledningen att bandet var i stort sett slut vid den tidpunkten, originalsångaren steve walsh hade lämnat bandet och sångaren john elefante sjöng på skivorna vinyl confessions och drastic measures. men sen kom steve walsh tillbaka och då släpptes "power". En i mitt tycke bra skiva med bra låtar.
Go to Top of Page

aplodon
Member

267 Posts

Posted - 2005/01/15 :  10:49:18  Show Profile Send aplodon a Private Message
Kansas ligger kanske lite utanför min musiksmak. Det gäller åtminstone den enda av deras skivor jag har: "Point of Know Return". Ganska smörig, tycker jag.
Har hört lite från "Song for America" och "Leftoverture". Dessa verkar klart bättre och är väl de som ofta brukar anses som gruppens bästa skivor.
Jag lånade en gång en box med material från en stor del av deras karriär och om jag minns rätt så var låtarna från nämnda två skivor klart bäst.

Hur är det med gruppen Proto Kaw? Är inte det en ny version av Kansas? Har dock aldrig hört dem.
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2005/01/17 :  11:04:20  Show Profile Send Nothing a Private Message
Åhh Kansas! uppvuxen med dom. håller med 'kansas' om skivorna som du bör skaffa. synd att J.elefante inte fick bättre låtar än vad som släpptes under hans tid (80-tals alá västkust-rock), han har en gansks skön röst, inte som walsh men ändock.
En skiva som summerar dem och deras material är 'Two for the show'
en grymt bra live-skiva! innehåller bland dom klart bästa låtarna dom gjort.
Go to Top of Page

kansas
Member

260 Posts

Posted - 2005/01/17 :  18:53:26  Show Profile Send kansas a Private Message
Håller med "nothing" om att two for the show är ett kap, det var faktiskt den första skivan jag köpte med kansas... Otroligt bra tid för kansas och en bra samling låtar. Sången är som vanligt på 70-talet fruktansvärt bra.
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2005/01/19 :  23:56:11  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
ska nog börja med leftoverture... tackar för alla de utmärkta tipsen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000